MojAndroid

Bratislavský parkovací asistent PAAS by mal priniesť lepšie parkovanie pre rezidentov a zároveň jasné pravidlá pre všetkých. Regulácia parkovania takto funguje už vo viacerých európskych metropolách a prináša pozitívne výsledky. Rezidentské parkovanie PAAS v Bratislave sme vyskúšali aj my.

Samotná regulácia parkovania začala v hlavnom meste Slovenska platiť od 10. januára zatiaľ v troch zónach – Tehelné pole, Dvory 4 a Krasňany. Regulácia sa v meste zavádza úplne od nuly, predtým sa nič podobné neriešilo.

Rezidentské parkovanie PAAS
Mapa spoplatnených zón | Zdroj: PAAS.sk

Situácia je komplikovaná a počet áut neustále narastá, čím sa zhoršujú parkovacie možnosti pre rezidentov – obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave. Systém PAAS má čo najlepšie slúžiť práve obyvateľom mesta a jedným z jeho hlavných cieľov je to, aby rezidenti ľahšie zaparkovali tam, kde bývajú. Zlepšiť sa majú aj podmienky pre chodcov a doprava v meste všeobecne.

Na to, aby to mohlo fungovať, je potrebné, aby bol systém kvalitný a zároveň používateľsky pohodlný. Taktiež je dôležité, aby nebolo potrebné nákup parkovacích kariet nijako dokladovať. Systém na základe údajov z katastra nehnuteľností skontroluje počet vydaných parkovacích kariet na konkrétny byt a po zadaní EČV overí váš vzťah k vozidlu.

Rezidentské parkovanie PAAS: Typy parkovacích kariet, na čo slúžia a ako ich získať

REZIDENTSKÁ paas karta / 39 eur ročne na prvé auto

S rezidentskou parkovacou kartou môže za ročný poplatok parkovať fyzická osoba s preukázateľným vzťahom k vozidlu a s trvalým pobytom v regulovanej zóne PAAS. Získať sa dá online cez paaas.sk. Stačí sa zaregistrovať v systéme, zadať meno a rodné číslo – systém ďalšie údaje doplní automaticky z údajov zo štátnych registrov. Obyvatelia prvých zón získajú 3 mesiace parkovania zdarma, takže prvá rezidentská karta im bude platiť 15 mesiacov namiesto 12.

paas typy kariet
Zdroj: paas.sk

BONUSOVÁ pass karta / 10 eur ročne

S touto kartou môžu obyvatelia s trvalým pobytom kdekoľvek v Bratislave parkovať 2 hodiny denne v regulovanej zóne PAAS (s výnimkou najdrahšieho tarifného pásma A, v budúcnosti najmä centrum mesta).

Cez mobilnú aplikáciu si držitelia karty zakúpia parkovací lístok na zvolený čas. Prvé dve hodiny v jeden deň neplatia nič. Čas sa odčítava po minútach, nevyčerpané minúty sa neprenášajú). Po uplynutí doby parkovania zdarma je parkovanie spoplatnené, minimálna výška jednej transakcie je za 30-minútový lístok, následne sa platí za každých 15 minút.

NÁVŠTEVNÍCKA pass karta

Návštevnícku kartu s možnosťou poskytnúť svojim návštevám 100 hodín ročne na bezplatné parkovanie dostanete, ak máte rezidentskú pass kartu. Ak nemáte RPK (parkujete vo vlastnej garáži alebo nemáte auto), získavate 150 hodín ročne pre návštevy. ZŤP osoby s potrebou asistencie majú nárok na 500 hodín ročne pre návštevy.

ABONENTSKÁ pass karta

S touto kartou môže za vybraný poplatok parkovať neobmedzene v regulovanej zóne PASS držiteľ živnostenského alebo iného oprávnenia, ktorý má v danej zóne miesto podnikania, alebo fyzická osoba, ktorá tam vlastní nehnuteľnosť, ale nemusí tam mať trvalý pobyt. Týždenná karta stojí od 12,50 do 50 eur, mesačná od 50 do 200 eur a ročná od 500 do 2000 eur.

Nerezidenti platia hodinovú sadzbu podľa tarify

Pokiaľ nie ste rezidentom, platiť budete hodinovú sadzbu podľa tarify pre danú zónu a čas. Platbu bude možné zrealizovať cez mobilné aplikácie, parkomat alebo na predajných miestach. Informácie o zóne a možnostiach platby sú uvedené nielen online, ale aj na informačných tabuliach v uliciach.

Rezidentské parkovanie PAAS
Takto vyzerá parkomat | Zdroj: Radovan Hlôška

Cena za hodinu parkovania sa líši v závislosti od zóny, v ktorej chcete zaparkovať. Rozdelené je to do štyroch tarifných pásiem. Tarifu priradenú pre konkrétnu zónu nájdete na mape.

Tarifné pásmo Cena
Tarifné pásmo A 2,00 EUR/ h
Tarifné pásmo B 1,50 EUR/ h
Tarifné pásmo C 1,00 EUR/h
Tarifné pásmo D 0,50 EUR/ h

Rezidentské parkovanie PAAS: Kto má nárok na zľavu?

Ak vlastníte elektromobil, automaticky získate 50 % zľavu z hodinového parkovania. Tému parkovania s elektromobilmi v oblastiach rezidentského parkovania spracovali kolegovia z portálu MôjElektromobil.sk. Držitelia preukazu ŤZP majú oprávnenie bezplatne využiť parkovacie miesta, ktoré sú pre nich vyhradené a zároveň majú nárok na 90 % zľavu z hodinovej sadzby. 100 % zľavu z hodinového parkovania vo všetkých spoplatnených zónach majú zdieľané vozidlá registrované na magistráte mesta.

My sme parkovanie vyskúšali s elektromobilom, no zľava v aplikácii zatiaľ dostupná nebola | Zdroj: Radovan Hlôška

Vyskúšali sme, ako tento systém funguje

Spočiatku sa to môže zdať neprehľadné, no systém je funkčný a pomerne jednoduchý. O tom, že sa nachádzate v platenej zóne, ste informovaní prostredníctvom tabule, na ktorej nájdete základné inštrukcie. My sme systém vyskúšali v Petržalke, v časti Dvory 4 ako nerezidenti.

PAAS má aj niekoľko klientskych miest, kde si môžu rezidenti vybaviť svoje karty. My sme sa boli pozrieť na to v Petržalke, ktoré bolo v čase nášho príchodu prakticky prázdne. To ale nemusí platiť neustále, preto odporúčame kúpu paas karty prostredníctvom internetu.

paas klienske miesto
Klientske miesto PAAS | Zdroj: Radovan Hlôška

Za parkovanie platíme už od prvej minúty a ide to dvoma spôsobmi. Buď prostredníctvom platobného automatu alebo aplikácie. Pokiaľ plánujete využiť automat, mali by ste ho vyhľadať čo najskôr, pretože zatiaľ čo vy ho hľadáte, môže prísť kontrola, ktorá vám dá pokutu.

paas parkovanie
Takéto lístky boli nalepené na vozidlách, ktorých majitelia za parkovanie nezaplatili | Zdroj: Radovan Hlôška

Z tohto dôvodu skôr odporúčame platbu prostredníctvom aplikácie. Mimochodom, počas testovania sme našli niekoľko vozidiel s nalepeným lístkom, ktorý majiteľa informuje o pokute.

Rezidentske parkovania PAAS
Platenie prostredníctvom automatu | Zdroj: Radovan Hlôška

Platba cez automat

Postup je veľmi jednoduchý. Stačí zaparkovať, vyhľadať automat (ideálne je pozrieť si jeho polohu na mape) a zaplatiť. Do automatu je potrebné zadať všetky požadované údaje, ako napríklad ŠPZ vozidla, oblasť, v ktorej parkujete a zvoliť si, ako dlho budete parkovať. Následne zaplatíte kartou cenu, ktorá závisí od tarifného pásma (viď. tabuľka vyššie).

paas parkovanie
Platba cez automat | Zdroj: Radovan Hlôška

Automat vám vydá potvrdenie o zaplatení, no keďže všetko funguje elektronicky, doba parkovacích lístkov za sklom je minulosťou. Teraz už nemusíte robiť nič, parkovanie je zaplatené a vy pokutu nedostanete.

Platba cez aplikáciu

Vytvoriť takúto platobnú aplikáciu je finančne náročné, preto sa mesto spolieha na už zavedené riešenia. Využiť je možné napríklad aplikáciu bmove, no my sme zvolili riešenie v podobe aplikácie Hopin, ktorú už veľmi dobre poznáme.

Samotný proces registrácie a vyplňovania všetkých požadovaných údajov je trochu zdĺhavejší, no nie je to nič, čo by bežný smrteľník nezvládol. Aplikácia vás postupom pekne prevedie. Tu si pridáte EČV vášho vozidla a dobijete kredit (minimálna suma na dobitie je 5 €).

Potom je to už veľmi jednoduché. Na mape stačí zvoliť miesto parkovania, aplikácia vám automaticky ukáže cenu, ktorú jednoducho zaplatíte z vášho kreditu. Dobu parkovania je samozrejme možné aj predlžovať. Pokiaľ by ste sa niekde zdržali, takto máte istotu, že nedostanete pokutu. Ďalšia výhoda aplikácie pred platbou pomocou automatu.

Rezidentské parkovanie PAAS: Zhrnutie

Bratislava nám ukázala, že platené parkovanie v meste môže byť zvládnuté technicky veľmi dobre. Inštrukcie sú pomerne jasné a za parkovanie dokáže zaplatiť naozaj každý. Buď prostredníctvom parkomatu alebo aplikácie priamo v smartfóne.

Zdroj: Radovan Hlôška

Počas nášho testu všetko fungovalo bez problémov. Rezidenti môžu vďaka tomu parkovať ľahšie priamo pred svojím bydliskom, čo potvrdil aj náš test. V oblasti, v ktorej sme sa nachádzali, bolo voľných parkovacích miest dosť.

Náš tip
Používanie mobilu za volantom vás môže vyjsť poriadne draho. Okrem pokuty môžete prísť aj o vodičák

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+