Ministerstvu vnútra došla trpezlivosť. Tvrdí, že peňažné tresty za používanie telefónu za volantom už nestačia. A tak navrhuje sprísnenie, mohli by sme prísť aj o vodičský preukaz.
Od pokuty k odobratiu vodičského oprávnenia
Ministerstvo vnútra predkladá do pripomienkového konania svoju novú predstavu boja proti telefonovaniu a vlastne všeobecne proti používaniu telefónu za volantom. Je pritom bez významu, či hľadám číslo alebo si nastavujem navigáciu. Je taktiež jedno, či mám telefón v stojane alebo v ruke. Povolené je iba hands-free. Takto je však pravidlo nastavené už dnes. Návrh nových pravidiel sa tak zásadne bude líšiť v následkoch takéhoto porušenia.
Dnešná podoba zákazu, ktorá sa nebude svojou definíciu meniť znie nasledovne a vyjadruje takýto zákaz:
„Počas vedenia vozidla držanie v ruke alebo iným spôsobom obsluhovanie telefónneho prístroja alebo iného telekomunikačného, audiovizuálneho alebo obdobného zariadenia okrem použitia systému „voľné ruky“ alebo vykonávanie inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.“
Ak vás zastaví hliadka a bude vám vedieť preukázať, že ste tento zákaz porušili, môže vám byť uložená pokuta do 100 EUR na mieste, ak by ste nesúhlasili, potom v konaní vedenom na dopravnom inšpektoráte je sadzba do 200 EUR. Ministerstvo vnútra pri príprave nových sankcií uvádza: „Denne však možno vidieť množstvo vodičov telefonujúcich za volantom, nastavujúcich si cestu v navigácii, vodičov nákladných vozidiel sledujúcich notebooky. Možnosť ukladať za daný priestupok len sankciu pokuty už dnes nespĺňa zmysel, pre ktorý sa sankcia ukladá. Porušenie tejto povinnosti je druhou najčastejšou príčinou ukladania pokuty v cestnej premávke.“
Nové pravidlá už budú klasifikovať používanie telefónu ako porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom, čo bude mať za následok viaceré zmeny. Na strane jednej sa zvýši možnosť uloženia pokuty na mieste do 150 EUR (potom na dopravnom inšpektoráte od 60 EUR do 300 EUR), avšak dôležité je, že sankciu, ktorá je nová spočíva v možnosti uloženia zákazu činnosti do dvoch rokov. A to už môže byť zásah dosť radikálny a odstrašujúci. Prísť na dva roky (je to doba maximálna) o vodičské oprávnenie môže byť zásah nie len pre profesionálna, ktorý sa jazdením živí, avšak aj pre vybavovanie bežných činností.
Navrhované zmeny sa majú udiať od 1. mája 2022. Bude však otázne, či sa ministerstvu podarí presvedčiť vládu, parlament a nakoniec presadiť takúto zmenu. Argument spočívajúci v štatistikách a neúčinnosti pokút môže byť rozhodujúci.
Polovica slovákov bude do mesiaca bez vodičského 😂
Tato vlada sa snazi nasrat uz aj tych poslednych ludi v state neadekvatnym budezovanim…
mas problem soferovat bez drzania debilneho telefonu??
Tak si ľudia priplatia a kúpia auto s umelou inteligenciou napr. MBUX od Mercedesu za smiešnych od 100000 hore. A budú sa s ňou hádať do nemoty( ale nie po slovensky,nie je v ponuke) a už len potom bude nielen handsfree ale aj headfree v priekope…