Pamätáte si ešte na svoj prvý mobilný telefón, či dokonca smartfón? Ak patríte do generácie, ktorá vyrástla na Nokii 3310 či Siemense C35i, a sledovali ste vývoj na poli inteligentných zariadení, tak si určite pamätáte aj na prvý smartfón s operačným systémom Android. Ten bol predstavený 23. septembra 2008, kedy na pódium vystúpili zástupcovia spoločností Google a T-Mobile. Smartfón T-Mobile G1, známy aj ako HTC Dream, bol v deň svojho predstavenia revolučným a bol prvou ozajstnou konkurenciou pre vtedy nový iPhone od Apple. Ako ale obstojí po viac ako šiestich rokoch od svojho predstavenia? To sa vám pokúsime priblížiť v retro recenzii.

prvy android-1

Prvý Android smartfón vyrobilo HTC, ktoré malo svojho času vybudovanú veľmi dobrú povesť. Spoločnosť sa zameriavala na SMART zariadenia s konkurenčným operačným systémom Windows Mobile. HTC Dream (T-mobile G1) doslova odštartoval éru dnes už najpopulárnejšieho a najrozšírenejšieho mobilného operačného systému, ktorý sa momentálne nachádza na viac ako 80% všetkých smartfónov. Dream bol na svoju dobu skutočne unikátnych zariadením, čo sa o ňom dá povedať aj dnes. Nešlo o klasický smartfón ako ho poznáme dnes – jeho konštrukcia totižto vyniká mechanizmom, ktorý vyklopí displej a odhalí vstavanú hardvérovú klávesnicu. Niečo, čo sa u dnešných moderných smartfónov len tak nevidí. Displej má na dnešné pomery neobvykle malú uhlopriečku, len 3,2-palca a rozlíšenie 320 x 480 pixelov. Farby sú vyblednuté a pozorovacie uhly tak akurát, aby bol obraz čitateľný pri jeho používaní. Čitateľnosť vonku sa sťažka dá označiť za pohodlnú, no ovládanie na slnku je možné aj s týmto kúskom.

prvy android-2

Zaujímavosťou tohto modelu boli aj hardvérové ovládacie prvky. Okrem bežných tlačidiel pre navigáciu v systéme tu totižto nájdete aj tzv. trackball, čo je malá guľôčka, ktorou sa môžete pohybovať do strán. Dnes je tento typ ovládania, aj vďaka väčším displejom, už zbytočnosťou. V roku 2008 boli mobilné zariadenia s klávesnicou oveľa bežnejšie a preto nechýbala ani v tomto modeli. Umiestnená nie je práve najvhodnejšie a pri písaní vám zavadzia “brada” zariadenia. Zdvih tlačidiel mohol byť tiež väčší, čo platí aj o ich odozve na stlačenie. Samozrejmosťou je odoberateľný zadný kryt, pod ktorým sa ukrýva 1150 mAh batéria a slot pre SIM a pamäťovú kartu microSD, pomocou ktorej môžete rozšíriť vstavanú pamäť s kapacitou 259 MB. Dnes by ste ju zaplnili už po nainštalovaní jednej hry, a ani to by vám už nemuselo postačovať.

Tento smartfón z roku 2008 poháňa procesor spoločnosti Qualcomm s typovým označením MSM7201A. Ide samozrejme len o jednojadrový čip s taktom 528 MHz, ktorému sekunduje 192 MB pamäť RAM. Ak by sme jeho výkon mali porovnať s dnešnými najvýkonnejšími zariadeniami, tak by to zrejme nebolo ani možné. Aj tak slabý hardvér však postačuje na beh Androidu, ktorý sa s aktualizáciami dostal na verziu 1.6 Donut. Operačný systém je samozrejme zastaraný a v podstate aj dosť pomalý, niekedy sa úplne zasekne – no v časoch jeho najväčšej slávy to bolo normálne. Inak vďaka konektivite Wi-Fi a 3G (7.2/2 Mbps) môžete aj dnes bežne využívať internetové pripojenie na e-mailovú komunikáciu alebo na prehliadanie internetových stránok. A ako je na tom kvalita fotoaparátu? Asi už tušíte, že nie práve najlepšie. 3,2 Mpix snímač toho skutočne veľa nezmôže, v roku 2008 však išlo o bežnú hardvérovú výbavu, s ktorou by ste dnes už ale len ťažko pochodili.

prvy android-4

Čo dodať na záver? Asi len toľko, že sme radi, že sa technika vyvíja tak rýchlym tempom. Výkon, kvalita displejov, rýchlosť pripojenia, kvalita fotoaparátu, ale aj konštrukčného spracovania pokročili míľovými krokmi vpred. Dnes by ste si s HTC Dream už asi ťažko vystačili, no po 6 rokoch nám toto zariadenie aj naďalej funguje a dá sa s ním pracovať na dennej báze (aj keď s poriadnymi obmedzeniami), čo je prinajmenšom úctyhodné.

Tento článok nájdete v prvom čísle časopisu Android Magazín.

kup predplatne a vyhraj

Zakúpením predplatného sa zaraďujete aj do súťaže o množstvo zaujímavých vecných cien v Predplatiteľskej súťaži.