MojAndroid

Nie je to tak dávno, čo sa mnohí používatelia osočovali na výrobcov za používanie vstavaných batérií v smartfónoch. Ešte donedávna stačilo, aby sme odobrali zadný kryt a v prípade potreby vymenili batériu za novú. Dnes už takmer žiaden výrobca neprodukuje smartfóny s inou než vstavanou batériou, a tak keď ju potrebujeme vymeniť kvôli opotrebeniu, musíme navštíviť servis. Je ale veľmi dôležité, do akého servisu pôjdete, pretože to môže byť rozhodujúce pre ďalšiu funkčnosť zariadenia.

Šetrenie sa nemusí vyplatiť

Určite mnohí z vás poznajú rôzne autorizované a neautorizované servisy, ktoré ponúkajú zdanlivo rovnaké služby. Prinesiete váš telefón, v servise vám vymenia batériu a vy máte zas zariadenie ako nové. Bežný používateľ často nemá ani poňatia o tom, čo sa s jeho zariadením počas opravy dialo a ako sa k nemu v servise správali. Aj preto je ťažké vidieť iné ako cenové rozdiely, ktoré sú niekedy veľmi veľké, inokedy vzhľadom na úroveň ponúkaných služieb zanedbateľné.

Môže sa tiež zdať, že výmena batérie je banálna záležitosť. Bežné rozobratie zariadenia a nahradenie starej batérie novou. Hotovo. Pri súčasnej komplikovanej konštrukcii smartfónov to tak vôbec nemusí byť. Akýkoľvek neodborný zásah do smartfónu môže mať vážne následky, o ktorých ani nemusíte tušiť.

Ako zistíte, či vlastne potrebujete batériu vymeniť?

Všetko začína ešte skôr ako vám v servise rozoberú smartfón. Ako vlastne viete, že potrebujete batériu meniť? Sledujete si počet nabíjacích cyklov s údajom o životnosti od výrobcu? Alebo sa vám to iba v poslednej dobe „zdá“ a usudzujete, že po roku aktívneho používania musí byť batéria opotrebená. Nebude to náhodou iba nejaká zle optimalizovaná aplikácia, ktorú ste si nedávno nainštalovali a ktorá potajomky vycuciava energiu z vašej batérie, aj keď s aplikáciou aktívne nepracujete?

V prípade väčšiny neautorizovaných servisov si na tieto otázky musíte odpovedať sami. V autorizovanom servise však majú pracovníci k dispozícii diagnostické prístroje, ktoré zodpovedia všetky tieto otázky. My sme si to vyskúšali v centre SWISS service, kde sme mohli sledovať diagnostiku iPhone 6s s naozaj používanou batériou.

Na prvom screenshote vidíte výsledok diagnostiky po tom, čo bolo zariadenie odovzdané do servisu. Diagnostika jasne dokumentuje, že batéria je spotrebovaná a potrebuje výmenu. Takúto diagnostiku však dokáže spraviť iba autorizovaný servis. Na druhom screenshote potom vidíte rozdiel po výmene batérie a pozitívny výsledok diagnostiky.

Čo sa s vaším smartfónom v servise deje?

Možno si poviete, že to vás ani nemusí zaujímať. Opak je však pravdou. Hoci výmena batérie znie ako banálna záležitosť, v súčasnosti si vyžaduje veľmi precízny postup. Aby sa totiž pracovník v servise mohol dostať k batérii potrebuje rozobrať celé zariadenie a dať ho do pôvodného stavu vyžaduje odborné príslušenstvo, ktoré v neautorizovanom servise nenájdete.

V prípade nových iPhonov je rozdiel v oprave v autorizovanom servisnom centre a bežnom servise obrovský. Autorizovaný servis vám totiž zaručuje, že vaše zariadenie bude po oprave plne funkčné. To znamená, že bude správne nanesené adhezívum po okrajoch konštrukcie, ktorá zabezpečuje odolnosť voči vode. Keďže nad týmto procesom nemáte dohľad, nemôžete vedieť, ako sa to v neautorizovanom servise podarilo a či je vaše zariadenie tak odolné, ako keď ste si ho kúpili.

V tomto konkrétnom prípade nových iPhonov je podobný krok aplikovaný aj na samotnú batériu, ktorá je špeciálnym tesnením prilepená ku konštrukcii zariadenia. Robí sa to ale pomocou nástrojov, ktoré aplikujú výrobcom presne stanovený tlak počas presne stanovenej doby, čím zaistia, že batéria ostane na jednom mieste a nebude sa v zariadení posúvať. Takéto príslušenstvo má k dispozícii znovu iba autorizovaný servis.

Prečo dať prednosť autorizovanému servisu?

Hoci výhody autorizovaného servisu sme si ukázali na prípade iPhonov od Apple, podobné praktiky platia aj pri zariadeniach iných výrobcov. Certifikovaný servis bude mať vždy veľkú výhodu v tom, že má pokyny priamo od výrobcu a aj originálne diely spolu s nástrojmi na diagnostiku, vďaka ktorým je možné zariadenie vrátiť do stavu, v akom ste si ho kúpili.

V inom servise možno viete ušetriť, no treba si položiť otázku, či to stojí za to. Okrem spomínaného narušenia odolnosti voči vode môže vzniknúť celý rad problémov, ktoré odhalí iba profesionálna diagnostika. Okrem toho, v tomto konkrétnom prípade opravy iPhone od Apple zohráva úlohu aj aktuálna globálna akcia na výmenu batérie, vďaka ktorej môžete v autorizovanom servisnom centre vymeniť batériu v iPhone za 30 EUR, pričom v neautorizovaných servisoch môžete za tú istú opravu zaplatiť aj niekoľkonásobne viac. Podobná situácia môže nastať aj pri väčších opravách, akými je napríklad výmena displeja, čomu sa ale budeme venovať v samostatnom článku.

9.4.2018
  • tomáš

    članok o iphone tak sa mi to páči :D toľka radosť. vidim že to nema zmysel tu dalej chodiť …. skor než ovce začnu komentovať moj prispevok chcem vas dopredu informovať že som použivatelom iOS aj androidu :)

    • iPhone je v clanku pouzity ako nazorny priklad, pretoze sa na nom dobre ukazuje pointa clanku. A iPhone nie je ani zdaleka predmetom ci podstatou tohto clanku, ta je niekde uplne inde :)

      • Rastislav Salamon

        odkial taka istota ze len autorizovany servis ma potrebne vybavenie, co brani neautorizovanemu servisu mat aj kvalitnejsie vybavenie ako ten autorizovany

        • Tomáš SZ

          Správna poznámka! Keďže v tomto sektore pracujem, tak viem povedať, že áno, autorizáky majú rôzne mašiny na to, aby vedeli otvoriť mobil, urobiť diagostiku a pod. Samozrejme že neautorizovaný servis nebude mať také stroje ktoré kalibrujú signál a pod, ale to sú odchýlky, ktoré aj tak nikoho netrápia.
          Je veľa neautorizovaných servisov, ktoré pod batériu nepoužívajú originál adhesive (ja taký nie som), dajú tak 3m pásku, kobercovku, už som videl aj silikón a dokonca aj sekundové lepidlo…krásne…neskutočne ľutujem ľudí a priam by som “lámal” ruky takýmto “servisákom”.
          Ale späť k téme…mal som zákazníka čo mal swapnutý iPhone 6 zo Swissu a mal problém s výdržou batérie. Samozrejme že mu padol mobil a mal puklinu cez dotykové sklo. Ale podstata bola, že telefón nepracoval správne od vyzdvihnutia. Mal zvýšené odbery, čo malo za príčinu, že zariadenie spotrebúvalo asi 30 násobne viac energie v pokoji. Samozrejme opravili sme.
          A výmena za 30€??? Veď swiss myslím nevidel inú ako 6S-kovú batériu od polovice minulého roka. Čakačka min 2 týždne na novú batériu a pravdepodobne aj dlhšie, a keď sa vám vypína mobil tak asi na to nechcete čakať. Iné podmienky ako:
          – musíte mať v pôvodnom stave mobil, nepoškodený, inak swap cez 300€
          – nemenené neoriginálne súčiastky, inak swap cez 300€
          skrátka také podmienky že načo potom si dávať meniť batériu, čakať na to, keď v inom servise vymením batériu za 15 minút aj s testom dosky. Riadne skontrolujem stav batérie (kapacitu a cykly, vzhľad batérie), opýtam sa zákazníka čo mu to robí, poprípade zmerám odbery. A výmena je hračka.
          Platená reklama.

    • Jefficko

      V dobe ked je kazdy Android telefon spracovany rovnako ako iPhone ta taka vec vie vytocit.

  • tesak

    “Takúto diagnostiku však dokáže spraviť iba autorizovaný servis” diky appku som stiahol a diagnostiku urobil sam :)

  • IQLogic

    Ja mám s autorizovanými servismi len a len zlé skúsenosti. Napríklad SIL Servis v ČR (autorizák pre ASUS). Odišla mi doska v NB (kupovaný v Alze) a tí profesionáli so všetkým potrebným náradím ju vymenili za nejakú čínsku verziu, ktorá mala problémy s napájaním. Doska odišla teda aj druhýkrát a tentokrát s ňou pošiel aj akumulátor (na ten sa už záruka nevzťahovala). Dosku vymenili, akumulátor som si kúpil z Aliexpressu a hneď po príchode notebooku som vymenil problémové MOSFET-y a diódy. Ďalší problém s druhým notebookom. Na displeji sa objavili žlté fľaky, notebook po reklamácií už bol bez žltých fľakov, za to s hojným výskytom mŕtvych pixelov. Nasledovala ďalšia reklamácia, ktorá už prebehla v poriadku.
    Ďalej poľský autorizák pre LG. Reklamoval som cez predajcu (Bestcena.sk) LG V10 kvôli vypaľujúcemu sa displeju. Reklamácia bola zamietnutá! A dôvod? Fotoaparát funguje bez problémov. A nie, nie je to preklep. Autorizovaný servis zamietol reklamáciu displeja, pretože s fotoaparátom nie je žiadny problém. Takto som sa s nimi naťahoval pár mesiacov a keď som vytiahol SOI a A RSS, asi pochopili, že to nevzdám, a vrátili peniaze. A ďalšie zážitky mám aj s reklamáciou u operátorov. To je tiež kapitola sama o sebe.

  • Michal

    Po informovaní u autorizovaného servisu koľko by stala výmena napájacieho konektoru na iPhone mi bolo povedané že toto sa neopravuje ale rieši sa swapom čiže výmenou kus za kus s tým že by som mal doplatiť cca 400€ za výmenu. Hm potom že ľudia musia využiť neautorizovaný servis v ktorom výmena konektoru stojí cca 50€ . To akoby sa Vám pokazí auto ale oprava bude zrealizovaná vymenou za ten istý model len s doplatkom 20 tisíc EUR

    • Tomáš SZ

      Známy sa hlásil do VSP Data a keď povedal čo všetko na iPhonoch mení tak pozerali na neho, že to oni vôbec nerobia, že vlastne len vymieňajú kus za kus a nejaké banálne opravy.

  • Frantisek Kristof

    Doslova jeden ozaj veľmi hnusný marketingový ťah od výrobcov smartphónov vstávať batérie na pevno !!!!!! Ide tu už doslova o vydieranie zákazníkov, aby posielali svoje smartphony, resp. aj tablety do servisu na výmenu batérie a to za nemalé sumy a pritom hrozí poškodenie samotného krytu dokonca už boli aj prípady poškrabaniu displeja a aj jeho prasknutia !!!!!! Kto toto vymyslel vstávať na pevno batérie by si ozaj dnes zaslúžil NOBELOVÚ CENU – ale za debilitu … !!!!!!!!!!!! 😩😩😩

+