Asi väčšina ľudí zaregistrovala, že posledné dni boli udeľované Nobelove ceny v rôznych kategóriach. Postupne boli udelené ceny za medicínu (fyziológiu), fyziku, chémiu, literatúru, mier a ekonómiu. Nobelovu cenu za chémiu získala trojica vedcov, ktorá stojí za technológiou nabíjateľných Li-Ion (lítiovo-iónových) batérií. Bez nich by dnes nemohlo existovať veľké množstvo elektroniky alebo dopravných prostriedkov. Minimálne jednu Li-Ion batériu dnes vlastní skoro každý človek. Nájdeme ju totiž aj v smartfónoch.
The 2019 #NobelPrize in Chemistry has been awarded to John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham and Akira Yoshino “for the development of lithium-ion batteries.” pic.twitter.com/LUKTeFhUbg
— The Nobel Prize (@NobelPrize) October 9, 2019
Technológia má začiatky v 70. rokoch
Nobelovu cenu v hodnote 9 miliónov švédskych korún (cca 830 000 eur) si rozdelia dvaja americkí a jeden japonský vedec. Pokiaľ si myslíte, že na technológii pracovali spoločne, tak sa mýlite. M. Stanley Whittingham bol za úplným zrodom technológie Li-Ion batérií ešte v 70. rokoch. Vyvinul prvú svetovú batériu, ktorej základ tvorila katóda disulfid-titánu a anóda lítium-hliníka.
Najstarší nositeľ Nobelovej ceny mal najväčší podiel
Dnes už 97-ročný John B. Goodenough následne na začiatku 80. rokov na jeho poznatky nadviazal. Rozvinul ich a preukázal, že katóda by mohla mať ešte väčší potenciál, ak by bola vyrobená z iného materiálu. Po dlhom výskume dokázal, že možno vyvinúť až 4-voltový akumulátor. Práve jeho objav bol prelomom. Umožnil totiž vývoj ešte silnejších batérií. Pre zaujímavosť, John B. Goodenough je momentálne najstarším držiteľom Nobelovej ceny a stále vyučuje na univerzite.
Prvá komerčná Li-Ion batéria ukázala cestu súčasnej elektronike
Nemenej dôležitým bol ale aj japonský vedec Akira Yoshino. Práve on v roku 1985 zostrojil prvú lítiovo-iónovú batériu, ktorá mohla byť určená pre komerčné použitie. Na trh sa dostala až v roku 1991. Čakanie ale stalo za to, pretože batéria mala malé rozmery, bola odolná a hlavne sa dala niekoľko stokrát nabíjať. Li-Ion batérie sú odvtedy využívané v elektronike, dopravných prostriedkoch ale aj k uchovávaniu energie pri solárnych paneloch.