Boli sme sa pozrieť v najmodernejšom veľkosklade spoločnosti Alza a povieme vám, je to pecka! Český gigant internetového trhu má blízko Senca svoj najväčší sklad, ktorý sa rozkladá na úžitkovej ploche zhruba 23 000 m2 s možnosťou rozšírenia do 31 000 m2. Je tu však i prenajatá vedľajšia plocha, ktorá tvorí rozlohu ďalších 6 000 m2 a tu je umiestnená najpredávanejšia biela a čierna technika.
Hoci v čase našej návštevy bola časť skladu prázdna, kompetnentí ľudia z Alzy nám situáciu objasnili. Sú to záložné kapacity, ktoré čakajú na svoj čas počas vianočných sviatkov. Nákupy v Alze totiž súvisia so sezónami, a tak je vždy vyšší počet objednávok napríklad počas vysvedčení, Vianoc, začiatkom školského roka, počas horúcich dní idú na dračku ventilátory a podobne.
Toto leto sa v Alze nachádza okolo 60 000 položiek a plán je dostať sa do 80 000. Tovar sa kategorizuje viacerými spôsobmi, no hlavnými kritériami sú veľkosť a hmotnosť. Najmenšie a najľahšie položky sú SD karty, konektory, USB kľúče či fólie na displej. K tým najťažším položkám zase patria okrem elektromotoriek a elektromobilov americké chladničky s hmotnosťou aj 200 kg. Nám však padol padol zrak aj na regály s činkami :)
Počas exkurzie sme si prešli po sklade prešli chronologickým spôsobom. Od príjmu tovaru až po jeho vyexpedovanie klientovi. Celý proces objednania funguje takto: zákazník si cez eshop objedná tovar, spôsob doručenia a platbu. Tým vznikne po potvrdení objednávka. A teraz pozor – tá je v priebehu milisekúnd spracovaná podnikovým informačným systémom Alzy (tzv. ERP). Vtedy sú fyzické produkty z objednávky rezervované na skladoch a začíná spracovanie logistikou.
Valčekové dopravníky a klenot skladu
Alza využíva filozofiu Goods-to-man, teda maximum pohybu zabezpečujú valčekové či pásové dopravníky. Tovar putuje do tzv. pickovacej (potvrzovacej) stanice, kde dochádza k uloženiu novo prijatého tovaru do regálov či k prípadnému vychystaniu (tzv. vypickovaniu) tovaru do zákaznickej prepravky, ktorá potom po páse pokračuje na ďalšie stanice až k expedíci, baleniu a naloženiu do kontajnerov a áut.
Klenotom skladu je plne automatizovaný sklad, tzv. SMC (schaefer miniload crane). Je to pickovacia “veža”, ktorá se bežne pohybuje rýchlosťou 3,5 m/s a zvládne až 450 pickov za hodinu.
Doprava a špeciálne služby
V každom sklade vznikají tzv. skladové joby, ktoré reprezentujú produkty a počty kusov. Tie treba vybrať, zabaliť, naložiť do vozidla a doručiť zákazníkovi. Klient má možnosť zvoliť prebratie tovaru na niektorej z pobočiek Alzy či v známych AlzaBoxoch, kam sa tovar dováža internou dopravou.
Okrem tradičných spôsobov dopravy tovaru môžete využiť aj expresné možnosti dopravy Alza:
- AlzaExpres -> na webe si klient vyberie, sklady štandardne spracujú jeho objednávku pomocou technológie. Je tu však použitá vyššia priorita zohľadňujúca čas odjazdu vozidla AlzaExpres
- Kurier expres -> doručenie do 90 minút. Spracovanie prebieha celé ručne, do 30 minút sa vychystá tovar zo skladu
- Expresné osobné vyzdvihnutie – nonstop výdaj
- Do budúcnosti plánuje firma aj ďalšie expresné služby nie len pre Prahu, Bratislavu a okolie, ale aj do ďalších oblastí
Alza poskytuje všetky spôsoby doručenia svojim zákazníkom počas pracovných dní, víkendov i sviatkov. Na svojom konte tak má rekordné obraty roku 2016, v ktorých Alza utŕžila spolu 17,4 miliard Kč bez DPH.
Ako vidí Alza svoju budúcnosť v donáške balíkov?
„Automatizácia za poslednú dekádu spravila obrovský kus cesty. Pre ďalšie logistické centrum plánujeme ešte väčšie využitie, a to najmä pre procesy spojené s pickováním a balením produktov (miniloady v spojení s carouselmi pre malé produkty, automatický zakladač pre palety a automatizované balenie produktov do ochranných obalov),“ hovorí Jan Klička, riaditeľ logistiky Alza.cz. Do budúcnosti predpovedá: „Zdieľaná ekonomika dáva možnosť voziť zákazníkov, ale aj balíky expresne na vopred dohodnutý čas a bola by škoda ju nevyužíť, respektíve – využiť efektívnejšie vozidlá do nej zapojené. Ak vezie taxikár zákazníka do centra mesta, môže kľudne rozviezť 2-3 balíčky, zarobí si a nečaká zbytočne dlho na ďalšieho klienta. Je to o zmene uvažovania, ide o to vymaniť sa z konvenčných prístupov k službám.“
Ďalšie zaujímavé fakty:
- Optimalizácia procesov prebieha permanentne, upgrade je i niekoľkokrát mesačne
- Maximálne sa snaží využívať potenciál dopravníkových tratí, ručných čítačiek a jednotlivých logistických modulov v internom podnikovom informačnom systéme/skladovom informačnom systéme (tzv. ERP/WMS), zrýchľovať, zefektívňovať
- Inventúry sa konajú na dennej báze, teda ide o tzv. prieběžnú inventúru
- Distribučné sklady sú komplet zinventarizované zhruba 1x za 3-4 týždne
- Denne sa odbaví 30-40 tisíc objednávok za celú logistiku (tzn. ČR, SR i zbytok EÚ)
- Peak je na Vianoce, zhruba 14 dní pred Štedrým dňom
- Tohtoročný odhad je odbavenie 4-násobku objednávok, teda okolo 120 000 objednávok za deň
Fotogaléria:
Zdroj: Návšteva Alza skladu, Rozhovor, Tlačová správa
Je tam pár chýb. Tak si ešte raz prezrite ten článok ;)
[…] ňom nakupujeme aj v našich končinách. Na našom materskom webe MojAndroid.sk sme vám dokonca priniesli reportáž o tom, ako to v skladoch Alzy vyzerá. Málokto však vie, že Alza veľmi dbá aj o elektromobilitu. Nie len vo forme predajov Tesla či […]