Zrušenie väčšiny obmedzení núdzového stavu pravdepodobne čoskoro naplno rozbehne využívanie hromadnej dopravy vrátane vnútroštátnych vlakov. S tým bude určite spojené aj časté meškanie vlakov a iné tradičné problémy železníc. V tomto článku nájdete výber Android aplikácií, ktoré vám prezradia nielen meškanie vášho vlaku.
Meškanie vlakov
Aplikáciou, ktorá je zameraná čisto iba na meškanie vlakov, je určite Meškanie vlakov od developera s menom Michal Lučanský. Narozdiel od iných podobných neumožňuje priame vyhľadávanie spojov, ale používateľovi rovno zobrazí zoznam aktuálne meškajúcich vlakov. Nad zoznamom je ale vyhľadávacie pole, kde si môžete vyhľadať konkrétny vlak podľa jeho názvu (Fixinela, Cassovia atď).
Hlavným plusom aplikácie je jej jednoduchosť. Tým, že je zameraná čisto na meškajúce vlaky, tak vás neotravuje žiadnymi informáciami navyše. U meškajúceho vlaku máte zobrazenú východiskovú a konečnú stanicu, v ktorej stanici bol naposledy a koľko minútové meškanie mal, keď ňou prešiel. Typy vlakov sú rozlíšené farbami a rovnako tak doba meškania. Vlak, ktorý vás zaujíma, si môžete potiahnutím doľava uložiť do sledovaných a aplikácia vám bude posielať upozornenia na zmenu meškania.
Meškanie vlakov
Druhá aplikácia od Ivana Ječima nesie rovnaký názov ako tá prvá. Líši sa ale tým, že nezobrazí celý zoznam meškajúcich vlakov, ale spoj si musíte vyhľadať. Tým pádom ale môže slúžiť aj na jednoduché vyhľadávanie vlakových spojení. Jednoducho zadáte nástupnú stanicu, cieľovú stanicu, dátum, čas odchodu a aplikácia vám vyhľadá spojenia. Spojenie si môžete následne uložiť do sledovaných alebo rozkliknuť jeho detaily.
V nich vidíte jeho aktuálne meškanie alebo stav zvýraznený veľkým farebným písmom. Zároveň sú tam ďalšie detaily ako plánované časy príchodu, východisková stanica alebo číslo vlaku. Práve číslo vlaku je ďalší spôsob ako je v aplikácii možne vyhľadávať spojenia. V nastaveniach aplikácie nájdete len jednú funkciu, ale určite užitočnú. Je ňou možnosť prepnúť rozhranie do tmavého režimu.
Ubian
Aplikácia Ubian je multifunkčným nástrojom, ktorý okrem vyhľadávania vlakových spojení a ich meškaní ponúka aj ďalšie funkcie. Nájdete si s jej pomocou autobusové spojenia alebo spojenia pre mestskú hromadnú dopravu väčšiny slovenských krajských a okresných miest. U každého spojenia si môžete zobraziť detaily so zastávkami alebo mapu trasy. A to dokonca aj u mestskej hromadnej dopravy miest mimo Bratislavy. Pri vyhľadávaní je možne nastaviť aj priamy spoj.
Výbornou vlastnosťou aplikácie je, že okrem časového znázornenia meškania vlaku môžete vidieť na mape trasy aj stanicu, ktorou vlak prešiel naposledy. Týmto ale užitočnosť aplikácie nekončí. Môžete si cez ňu kúpiť SMS lístok, predplatný lístok alebo električenku. Študenti si do aplikácie môžu pridať aj svoj študentský preukaz, čím si aktivujú zľavu. V neposlednom rade má aplikácia 4×2 widget na plochu. V ňom si zadáte vlakovú, autobusovú alebo MHD zastávku a následne vidíte odchody spojení v najbližších 4 hodinách aj s meškaním.
Cestovné poriadky CP
Nasledujúcu aplikáciu väčšina ľudí pozná vďaka jej materskej webovej stránke cp.sk. Stojí za ňou, rovnako ako za aplikáciou, vydavateľstvo MAFRA Slovakia. Hlavnou jej úlohou je vyhľadávanie vnútroštátnych alebo medzinárodných vlakových a autobusových spojení. Pri každom vlakom spojení ale zobrazí aj jeho aktuálne meškanie. Aplikácia má jednoduchý a priehľadný dizajn s prvkami modrej, šedej a bielej farby na pozadí.
Po spustení si aplikácia vypýta prístup k polohe pre vyplnenie východiskového bodu cesty. Ak ho nepovolíte, tak si ho budete musieť vyplniť manuálne. Po zadaní cieľovej destinácie sa vám zobrazia najbližšie spojenia vrátane prestupov a časov odchodu respektíve príchodu. Po rozkliknutí spoja sa vám zobrazia jeho detaily ako medzizastávky s časmi, meškanie spoja alebo cena lístku. V bočnom panely je možne kúpiť 60 a 20 minútový lístok na vlak alebo vybrané typy lístkov na MHD v Bratislave, Košiciach, Prešove, Trnave, Banskej Bystrici, Nitre a Žiline.
Ideme Vlakom
Posledným tipom je oficiálna aplikácia Železničnej spoločnosti Slovensko. Samozrejmosťou u nej je zobrazenie vlakových spojov a ich meškania. Umožňuje kúpu lístku z jedného mesta do druhého alebo rezerváciu miestenky. Samozrejmosťou sú aj zľavnené lístky. Ideme vlakom poslúži aj ako vyhľadávač najbližších vlakových spojení. Dizajn aplikácie kombinuje biele pozadie s oranžovými prvkami, tak ako to je typické pre slovenského národného dopravcu.
Pre vyhľadanie najbližších spojení stačí zadať cieľ cesty a kliknúť na vybrané spojenie. Následne sa používateľovi zobrazia dve položky. Rozpis cesty s detailami spojenia, rozpisom medzizástavok a dokonca mapou spojenia. Ak vlak mešká, tak je pri spojení zobrazená doba meškania. V položke Pridať cestujúce si používateľ kúpi lístok vyplnením základných údajov a uskutočnením platby pomocou kreditnej karty. Následne má kúpený lístok uložený v aplikácii s jednoduchým QR kódom, ktorým sa preukáže sprievodcovi. Plusom aplikácie je možnosť uložiť si obľúbené trasy.
Nechcem rýpať ale ani jedna aplikácia nikdy nezistí, že kedy vlak dorazí 😉.
Samozrejme, aplikacia zobrazuje meskanie v poslednej dopravni (vacsinou zel.st., na zel. zast. to vacsinou nema kto zadat do databazy), z ktorej odisiel/presiel, t.j. v case potom moze meskanie (z akehokolvek dovodu) stupnut, prip. aj trosku klesnut – vacsina vlakov ma v grafikone “vatu”. Na 90% je vsak aj takyto udaj uzitocny.
Zrejme casom dopravcovia spristupnia aj realnu polohu podla GPS, ale ich osadenie na vsetky vozidla (najma starsie) si vyzaduje nejaky cas, financie a verejne obstaravanie (u statnych dopravcov). Dalsou strankou problemu je, ci vobec chcu dopravcovia este (aj ked to nie su velke sumy) do historickych vozidiel (nad 40 r.), ktore jazdia uz len “silou vôle”.
Asi takto. Ja viem ako to funguje, pracujem v železničnej doprave. Čas príchodu a odvodu vlaku nezadáva do databázy len tak nejaký pokladník ale vždy len výpravca do oficiálneho dopravného denníka. Za ďalšie už takmer každý dieselový rušeň, vozeň alebo jednotka má sledovanie nafty, polohy a iných prevádzkových veličín a pochybujem, že ZSSK to sprístupní verejne. Elektrické rušne majú sledovanie spotreby elektrickej energie, no sledovanie polohy majú len moderné jednotky, možno prenajaté Vectrony. Čo sa týka súm na obstaranie, nepredstavujme si, že to je ako cena na podobné zariadenie do auta kde sme v rádoch desiatok maximálne stoviek €. Na železnici sa pohybujeme v rádoch tisícok € (bohužiaľ).
Používam CG Transit, meškania vlakov ukazuje tiež. A samozrejne možnosť planovania ciesť, aj kombinácie autobus, vlak, čísla zastávok z ktorých autobus ide. No je toho tiež dosť.