Tím študentov z viacerých vysokých škôl v Bratislave (LF UK, FIIT, FEI STU a VŠMU) vytvoril aplikáciu, ktorá pomôže študentom medicíny so zvládaním kľúčového predmetu – anatómie. Anatomický ústav Lekárskej Fakulty Univerzity Komenského ako prvý na Slovensku zavádza do výučby predmetu anatómia virtuálnu realitu. V súvislsoti s tým otvára tzv. VAU učebňu – Virtuálnu Anatomickú Učebňu. Gro tvorí aplikácia s názvom Human Anatomy VR, ktorá sa už pýši niekoľkými oceneniami a vyvinul ju tím študentov v študentskom startupe Virtual Medicine pod vedením Tomáša Brngála, študenta šiesteho ročníka LF UK.
Aplikáciu začali vyvýjať už pred dvoma rokmi. Stále je však čo vylepšovať a pridávajú do nej nové funkcie. Počas leta sa tím výrazne rozšíril a získali aj dobrovoľníkov a ďalších nadšencov. Tvorcovia chcú aplikáciu spraviť aj ako multiplayer, a tak sa budú môcť viacerí používatelia cez sieť dostať do jednej virtuálnej „pitevne“. Tu im môže dať profesor z hocijakého miesta na svete prednášku na diaľku.
„Bude to fungovať podobne ako skype, ale zároveň s tým, že budú spolu v jednej virtuálnej miestnosti a pri výklade môžu jednotlivé štruktúry študovať v 3D,“ uviedol spolutvorca aplikácie Tomáš Brngál.
Tím študentov aplikáciu teraz nainštaloval zdarma do setov pre virtuálnu realitu Samsung Gear VR na Lekárskej fakulte v Bratislave, ktoré dostali od partnerov Samsung a Tatra banka ako darček. Študenti sa teda po nasadení VR okuliarov môžu začať rovno učiť. Aplikáciu je možné využívať v špecializovanej učebni, v rámci vyučovacieho procesu a po dohode aj pri samoštúdiu. Po využití aplikácie vyplnia dotazník, čím mladým vývojárom-spolužiakom pomôžu aplikáciu vylepšiť. Ďalší záujemcovia si môžu aplikáciu jednoducho stiahnuť z Oculus store, ktorý majú pri používaní VR headsetu automaticky v telefóne. Nové aktualizácie si appka bude sťahovať automaticky.
„Teší nás, že práve študenti na Slovensku využili potenciál virtuálnej reality v medicíne a inšpirovali aj vývojárov v ďalších odvetviach,“ uviedol Róbert Pipíška, IM B2B Key Account Manager, zo spoločnosti Samsung Electronics Czech and Slovak, a dodal: „Veríme, že trend virtuálnej reality sa bude aj naďalej rozširovať a otvorí nám nové obzory.“
„Projekt VR Anatomy sme tento rok podporili v rámci grantového programu Business Idea, ktorý má za cieľ podporiť najlepšie realizovateľné biznis plány študentov a pomôcť im splniť si tak svoj podnikateľský sen. Komisiu okrem detailnej prepracovanosti projektu zaujala aj spolupráca medziodborového študentského tímu. Máme radosť, že sa projekt dostáva do života a veríme, že bude plnohodnotnou vzdelávacou pomôckou a inšpiráciou pre iných študentov,“ uviedla Zuzana Böhmerová, Manažérka Nadácie Tatra banky a strategického sponzoringu.
Najväčšou výzvou pri vývoji bola optimalizácia mobilnej VR aplikácie tak, aby stabilne fungovala na 60 obrázkoch za sekundu a zároveň, aby pri tom boli použité presné anatomické modely, ktoré vyžadujú vysoký výkon na ich spracovávanie. Ďalšou výzvou bolo aj samotné modelovanie a úprava anatomických modelov. Tie totiž musia byť veľmi presné a detailné. Momentálne obmedzenie je len v potrebe použitia výkonnejších smartfónov spolu s VR headsetom.
„Tomáš a jeho tím sprístupnili anatómiu človeka aj bežným ľuďom a umožnil im takmer sa dotknúť a pochopiť fungovanie všetkých našich orgánov. Zároveň však urobil z anatómie ďaleko zábavnejší a stráviteľnejší predmet pre medikov, ako tomu bolo doteraz,“ uviedla Prednostka Anatomického ústavu LF UK, doc. MUDr. Eliška Kubíková, PhD.
O aplikáciu už prejavili záujem aj študenti z Čiech, či ľudia, ktorí sa nezaoberajú medicínou.
Zdroj: tlačová konferencia, tlačová správa