MojAndroid

S rozšírením internetu nastal aj výrazný rozmach nakupovania cez internet. Tento spôsob si obľúbili mnohí zákazníci, predovšetkým kvôli výhodnejším cenám v porovnaní s klasickými „kamennými“ obchodmi. Prirodzene, nákup cez internet má aj svoje nevýhody, tovar si nemôžeme naživo prezrieť a vyskúšať, preto existuje lehota, počas ktorej je možné takto zakúpený tovar vrátiť bez udania dôvodu.

Nové podmienky upravuje na Slovensku zákon č. 102/2014 Z. z., ktorý vychádza z európskej smernice 2011/83/EÚ. Podľa starej legislatívy, platnej do 13. 6. 2014, bola lehota na vrátenie tovaru zakúpeného cez internet 7 pracovných dní, po novom sa mení na 14 kalendárnych dní. Ak však koniec lehoty pripadne na deň pracovného pokoja, lehota sa predlžuje do nasledujúceho pracovného dňa. Lehota začína plynúť od prevzatia tovaru a platí všeobecne na tovar zakúpený inde ako v obchode, teda napríklad aj od podomového predajcu, či cez telefón alebo formou poštovej objednávky.

Pri úmysle vrátiť tovar je dôležité obchodníka o tomto rozhodnutí jednoznačne informovať. Je to možné vykonať buď priložením písomného vyhlásenia k tovaru, ktorý vraciame, prípadne poslať fax či e-mail. Využiť možno aj formulár, ktorý obchodník musí zákazníkom poskytnúť na odstúpenie od zmluvy (e-shopy ho väčšinou majú k dispozícii priamo na stránke na stiahnutie v elektronickej podobe). Jeho použitie však pre zákazníka nie je povinné.

Predávajúci musí peniaze za vrátený tovar vrátiť do 14 dní od prijatia oznámenia o odstúpení od zmluvy. Túto lehotu môže predajca predĺžiť len v prípade, že tovar nedostal späť alebo nemá dôkaz o tom, že ho zákazník poslal späť. Vrátanie kúpnej ceny musí zahŕňať aj náklady na poštovné, ktoré zákazník zaplatil pri objednávke tovaru (obchodník si ale môže naúčtovať dodatočné dodacie náklady, ak zákazník výslovne žiadal o neštandardnú alebo expresnú dodávku). Náklady na samotné vrátenie tovaru predávajúcemu v rámci odstúpenia od zmluvy však musí znášať zákazník.

Treba mať na pamäti, že vrátiť nemožno tovar, ktorý už bol používaný. Lehota totiž slúži len na prezretie a vyskúšanie tovaru, keďže spôsob nákupu to neumožňuje pred zaplatením. Nie je teda možné tovar niekoľko dní bežne používať a potom sa rozhodnúť ho vrátiť.

Existujú aj výnimky, na ktoré sa 14-dňová lehota neuplatňuje:

  • letenky a lístky na vlak,
  • vstupenky na koncert
  • hotelové rezervácie na konkrétne dátumy,
  • kúpa jedla a nápojov (v prípade pravidelných dodávok, napr. z mliekarne),
  • tovar vyrobený na objednávku alebo jasne personalizovaný tovar (napr. oblek na mieru)
  • zapečatené nosiče údajov, ako sú DVD, ktoré ste otvorili pri ich prevzatí

Aj na digitálny obsah, teda napr. sťahovanie hudby či filmov, sa vzťahujú osobitné pravidlá. 14-dňová lehota neplatí ani pri rezerváciách rekreačného ubytovania a voľnočasových aktivít na konkrétny dátum. Naopak, odstúpiť je možné od zmluvy o poskytovaní služieb, je však potrebné zaplatiť alikvótnu čiastku za čas, počas ktorého sa už služby poskytovali. Ak však zmluva o poskytovaní služieb (napríklad maliarske práce) bola kompletne vykonaná pred uplynutím lehoty 14 dní, nemožno odstúpiť od zmluvy, keďže práca bola ukončená. Odstúpenie nie je možné zrealizovať ani v prípade naliehavej opravy, objednanej napríklad u remeselníkov alebo malých podnikov.

Zdroj: europa.eu, z. č. 102 / 2014

17.6.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+