S rozšírením internetu nastal aj výrazný rozmach nakupovania cez internet. Tento spôsob si obľúbili mnohí zákazníci, predovšetkým kvôli výhodnejším cenám v porovnaní s klasickými „kamennými“ obchodmi. Prirodzene, nákup cez internet má aj svoje nevýhody, tovar si nemôžeme naživo prezrieť a vyskúšať, preto existuje lehota, počas ktorej je možné takto zakúpený tovar vrátiť bez udania dôvodu.
Nové podmienky upravuje na Slovensku zákon č. 102/2014 Z. z., ktorý vychádza z európskej smernice 2011/83/EÚ. Podľa starej legislatívy, platnej do 13. 6. 2014, bola lehota na vrátenie tovaru zakúpeného cez internet 7 pracovných dní, po novom sa mení na 14 kalendárnych dní. Ak však koniec lehoty pripadne na deň pracovného pokoja, lehota sa predlžuje do nasledujúceho pracovného dňa. Lehota začína plynúť od prevzatia tovaru a platí všeobecne na tovar zakúpený inde ako v obchode, teda napríklad aj od podomového predajcu, či cez telefón alebo formou poštovej objednávky.
Pri úmysle vrátiť tovar je dôležité obchodníka o tomto rozhodnutí jednoznačne informovať. Je to možné vykonať buď priložením písomného vyhlásenia k tovaru, ktorý vraciame, prípadne poslať fax či e-mail. Využiť možno aj formulár, ktorý obchodník musí zákazníkom poskytnúť na odstúpenie od zmluvy (e-shopy ho väčšinou majú k dispozícii priamo na stránke na stiahnutie v elektronickej podobe). Jeho použitie však pre zákazníka nie je povinné.
Predávajúci musí peniaze za vrátený tovar vrátiť do 14 dní od prijatia oznámenia o odstúpení od zmluvy. Túto lehotu môže predajca predĺžiť len v prípade, že tovar nedostal späť alebo nemá dôkaz o tom, že ho zákazník poslal späť. Vrátanie kúpnej ceny musí zahŕňať aj náklady na poštovné, ktoré zákazník zaplatil pri objednávke tovaru (obchodník si ale môže naúčtovať dodatočné dodacie náklady, ak zákazník výslovne žiadal o neštandardnú alebo expresnú dodávku). Náklady na samotné vrátenie tovaru predávajúcemu v rámci odstúpenia od zmluvy však musí znášať zákazník.
Treba mať na pamäti, že vrátiť nemožno tovar, ktorý už bol používaný. Lehota totiž slúži len na prezretie a vyskúšanie tovaru, keďže spôsob nákupu to neumožňuje pred zaplatením. Nie je teda možné tovar niekoľko dní bežne používať a potom sa rozhodnúť ho vrátiť.
Existujú aj výnimky, na ktoré sa 14-dňová lehota neuplatňuje:
- letenky a lístky na vlak,
- vstupenky na koncert
- hotelové rezervácie na konkrétne dátumy,
- kúpa jedla a nápojov (v prípade pravidelných dodávok, napr. z mliekarne),
- tovar vyrobený na objednávku alebo jasne personalizovaný tovar (napr. oblek na mieru)
- zapečatené nosiče údajov, ako sú DVD, ktoré ste otvorili pri ich prevzatí
Aj na digitálny obsah, teda napr. sťahovanie hudby či filmov, sa vzťahujú osobitné pravidlá. 14-dňová lehota neplatí ani pri rezerváciách rekreačného ubytovania a voľnočasových aktivít na konkrétny dátum. Naopak, odstúpiť je možné od zmluvy o poskytovaní služieb, je však potrebné zaplatiť alikvótnu čiastku za čas, počas ktorého sa už služby poskytovali. Ak však zmluva o poskytovaní služieb (napríklad maliarske práce) bola kompletne vykonaná pred uplynutím lehoty 14 dní, nemožno odstúpiť od zmluvy, keďže práca bola ukončená. Odstúpenie nie je možné zrealizovať ani v prípade naliehavej opravy, objednanej napríklad u remeselníkov alebo malých podnikov.
Zdroj: europa.eu, z. č. 102 / 2014
Akurát pred letnou sezónou, to bude ale “výpožičiek” drahých zrkadloviek a kamier na 10-dňové dovolenky; a po návrate šup šup poslať späť predajcovi… :)
To nie je celkom tak …. Nie je teda možné tovar niekoľko dní bežne používať a potom sa rozhodnúť ho vrátiť …..
Ale ano, je to mozne aj to bezne zakaznici internetovych obchodov vyuzivaju (okrem tejto nasej dzamahirie). Kompenzuje sa tym to, ze tovar nemas moznost vopred si “osahat” a vyskusat. Dokonca viem o niekolkych “kamennych” obchodoch ktori konkuruju internetovym predajniam aj tak, ze ponukaju taku istu moznost: do tyzdna alebo dvoch vratit tovar aj bez udania dovodu. A samozrejme ze nemusi byt “original zabaleny”. Klient si ho moze aj vyskusat. Pravda, nesmie ho vratit poskodeny, doskriabany, atd.
Osobne som to vyuzil len raz, lebo notebook ktory som kupil mal vadny pixel (a rovno v strede). Na reklamaciu by to dovod nebol, tak som ho jednoducho vratil a dostal naspat peniaze.
Nie si ty Cech? Zneuzit a vyuzit pravidla, to je vase…
Nie si ty idiot? Kde som hovoril o zneuzivani pravidiel???
SimSon, “Zneuzit a vyuzit pravidla, to je vase…”. Podla mna tu si jasne hovoril, resp. pisal o zneuziti pravidiel, nie?
nie je to zneuzivanie, je to v ramci zakona. Zial, na SK ak by si mal eshop, tak by si krutil hlavou.. v CZ to maju omnoho volnejsie, tam napr. nemusis mat ani registracnu pokladnicu..
1. tato moznost si zobrat fotak ci tablet na dovolenku a potom ho vratit bola aj predtym, ak si to spravne nacasoval, mal si aj 11dni.. 7 pracovnych dni+4dni vikednu
2. pls vymenuj kamenne predajne, ktore 7 (14) dnovku bez udania dovodu uznavaju/uznavali doteraz
v case MS je “vypozicka TV” uplne bezna vec.. zial bohu..
A mal na tom notebooku aj nainštalovaný Windows? Nie je to pre eshop dôvod na zamietnutie vrátenia notebooku v 14 dňovej lehote?
Fajn takže ak si teraz objednám napr. v alze notebook dajme tomu MSI GS60 za 1300 ečok tak ho napr. môžem vrátiť bez udania dôvodu a oni mi vrátia všetky peniaze …a teda dúfam, že tie peniaze budú vo forme peňazí a nie vo forme nejakej poukážky -_- na ďalší tovar tak je ? :)
Samozrejme, tak to fungovalo i doteraz, po novom sa len predlžuje lehota zo 7 na 14 dní.
lenze alza.sk mala aj doteraz na slovensku 14 dnovu lehotu pretoze je to cesky e-shop =) …a urcite jeden z najseriounejsich a najustretovejsich v ramci reklamacii aj ked cenou su vzdy o nieco vyssi =)
ani by som nepovedal.. poondenu mysku mi dva krat vratili z reklamacie, dva krat som sa tam vratil.. na treti krat som bral otg kabel k mobilu a hla, nesla… hlavne ze som dostal protokol o “zavada sa nenasla”
Vracal som 9den od kupy. Ziadnu 14dnovku nemali.. bola to mys za cca 38€
Nikdy som túto možnosť zatiaľ nevyužil :D tak preto som bol zvedavý či mi fakt dajú cashe alebo len poukážky …
meni sa 7 pracovnych dni na 14 beznych..
Zdravím tu sa píše: “Ak hovoríme o zmluve uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, myslí sa tým zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom, ktorá bola uzavretá za súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa. Na mieste, ktoré nie je prevádzkovým priestorom predávajúceho alebo zmluvy, ktorá bola uzavretá na mieste, ktoré je prevádzkovým priestorom predávajúceho alebo zmluvy uzavretej prostredníctvom diaľkovej komunikácie.”
http://zlavovekody.sk/vratenie-tovaru-do-14-dni/
tak teda ked si len prevezmem tovar na prevádzke ale oobjednávku urobím cez internet jedna sa o zmluvu uzavretu na dialku?