MojAndroid

Štatistický úrad nedávno zverejnil prieskum v súvislosti s využitím nákupov cez internet na Slovensku. Napriek tomu, že žijeme v roku 2020, skúsenosti s nakupovaním cez internet nemá ešte stále každý piaty Slovák.

Čo hovoria čísla

Prekvapenie sa nekoná v prípade, že zájdeme do oblasti vekových kategórií. Najčastejšie nakupujú cez internet osoby vo veku 16 až 24 rokov. Seniori v kategórii 65 až 74 rokov naopak až v polovici prípadov nemajú s e-shopmi žiadnu skúsenosť.

Dôveryhodnosť nákupov online sa zvyšuje a rozširuje sa tiež spektrum druhov nakupovaného tovaru. Kým pred piatimi rokmi si kupovalo potraviny cez internet iba 10 % ľudí, dnes už je to okolo 25 %. Rovnaký podiel má elektronika, ktorú vďaka výraznejším zľavám nakupuje cez net takisto štvrtina obyvateľstva.

Všeobecne pripojenie na internet aktívne využíva (aspoň raz za týždeň) podľa prieskumu 83% Slovákov a za posledné 3 mesiace sa naň pripojilo 80% obyvateľov vo veku 16 až 74 rokov.

Zaujímavé je, že 66 % opýtaných využilo za posledný polrok podľa Štatistického úradu internetové bankovníctvo. Najčastejšie v aktívnom veku 25 až 34 rokov. Podiel starších (nad 60) a mladších (do 20 rokov) sa podľa vyjadrenia Slovenskej sporiteľne v tomto smere zvyšuje.

Platby sú dôležité

Podiel na zvyšovaní počtu nakupujúcich cez internet má isto okrem prirodzene nadobudnutej dôvery k zabehnutým technológiám aj spôsob platby. Ak niečo kupujeme na internete a nie v kamennej predajni, chceme čo najviac výhod.

Moderné technológie nám pritom ponúkajú okrem možnosti platieb prevodom aj platby pomocou služieb Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay či Fitbit Pay. Slovenské banky už tieto systémy podporujú, a tak sa o čosi zjednodušili aj nákupy v kamenných predajniach.

google pay

Na platbu mobilom stačí, aby ju podporovala vaša banka a váš telefón. Na tovar si môžete fyzicky siahnuť, čo napriek pokroku v nákupoch cez internet stále nie je možné.

Na druhej strane väčšie spoločnosti ponúkajú možnosť nechať si tovar zaslať na dobierku či vyzdvihnúť v schránkach a na zásielkových bodoch. Ak sa obávate zadávania údajov o platobnej karte cez internet, je to spôsob, ako tento problém riešiť.

Otázka bezpečnosti

V časoch, keď internetové obchody ešte iba začínali, bola dôvera k nim zo strany zákazníkov pomerne nízka. Mnohí si nič neobjednali online, aj keď to bolo výrazne výhodnejšie.

Dnes je situácia iná. Na trhu sa etablovali mnohé spoločnosti, ktoré majú dobrú reputáciu a jedna z výhod je, keď majú aj kamenné pobočky. Stúpa tiež spokojnosť v oblasti reklamácií, najmä po zavedení možnosti vrátenia tovaru do 14 dní podľa zákona, a tak sa zákazníci obávajú nákupov cez internet čoraz menej.

Vo svojich začiatkoch elektronické obchody nepoužívali ani šifrovanie. Dnes už každý seriózny e-shop používa protokol SSL, takže komunikácia s ním je šifrovaná a nemusíte sa tak obávať zadať údaje zo svojej platobnej karty či svoje osobné údaje, ako je meno a adresa.

V prípade, že vás zaujme ponuka e-shopu bez SSL, buďte veľmi opatrní. Pravdepodobnosť ich výskytu je malá, keďže aj Google takéto weby hodnotí ako menej dôveryhodné a penalizuje ich v rámci pozícií vo vyhľadávaní. Môže ísť len o zastaraný web bez dôkladnej modernizácie, treba však zvýšiť opatrnosť. Vždy si v prehliadači overte, či daný web používa šifrované spojenie.

Ako sa nenechať oklamať

Bez ohľadu na komunikáciu, stále možno naraziť na obchody, ktoré nie sú celkom seriózne. Pokiaľ náhodou natrafíte na ponuku, ktorá je cenovo výhodná a nie je od firmy, ktorú poznáte, obetujte vždy pár minút overeniu reputácie obchodu.

To, že je neznámy, neznamená, že nemôže byť seriózny, no jednoduché vygooglenie názvu obchodu s pripojením výrazu „hodnotenie“, „recenzie“ či „skúsenosti“ (čosi ako „NeznámyObchod skúsenosti“) vám môže ušetriť veľa problémov. Ľudia sa často podelia o dobré aj zlé skúsenosti s nakupovaním.

Pokiaľ nájdete predajcu napríklad na porovnávačoch cien, tam sa môžete dozvedieť, či dodržiava dodacie lehoty, aká je kvalita komunikácie so zákazníkom, či sa doručený tovar zhoduje s ponukou na webe a podobne. Najmä pri čínskych obchodoch sa nezriedkavo stáva, že tovar má v skutočnosti celkom iné rozmery, než sa zdá na obrázku.

Krok s overením dôveryhodnosti je ešte dôležitejší, ak nakupujete v zahraničí. S prípadným vrátením tovaru vtedy môžu nastať väčšie komplikácie, ako pri tuzemských obchodoch, ktoré aj na tento účel mávajú aspoň miniatúrne fyzické pobočky, kde možno tovar reklamovať či vrátiť.

Nie je všetko zlato, čo je v platenej reklame…

Nespoliehajte sa ani na to, že daná ponuka na vás „vyskočila“ na Facebooku ako platená reklama. Táto najväčšia sociálna sieť veľmi obsahovo nekontroluje kvalitu reklám, a keď si ju zaplatí podvodník, často sa o tom vôbec nevie.

Dôkazom je nedávna kampaň, ktorá na Facebooku veľmi sugestívne ponúkala Samsung Galaxy S10+ akoby v mene Samsungu a za pár drobných. Keď ju používatelia nahlasovali ako podvod, šikovný podvodník zakaždým iba trochu pozmenil jej formu – názov firmy, obrázok a popis. Platená reklama teda nie je zárukou serióznosti.

Tip na zvýšenie bezpečnosti

Pokiaľ je vaším problémom dôvera v oblasti platieb, môžete využívať na nákupy elektronickú peňaženku PayPal. V prípade, že by ste totiž neboli spokojní s tuzemským či zahraničným obchodom a ten vám nie je ochotný vrátiť peniaze, PayPal s ním bude vyjednávať aj za vás ako prostredník.

Ak splníte stanovené podmienky pre ochranu kupujúceho, tvrdíte, že tovar nie je v zodpovedajúcej kvalite a predajca vám odmietne vrátiť peniaze, PayPal vám môže danú sumu čiastočne či úplne vrátiť.

Mimochodom, zopár zaujímavých technologických vychytávok si môžete kúpiť aj prostredníctvom nášho webu Android Mánia, ktorý vás nasmeruje na výhodné ponuky z overených slovenských alebo zahraničných e-shopov.

Slováci a nástrahy nákupov na internete

26.1.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+