Na sociálnych sieťach sa už určite každý stretol s rôznymi druhmi reklám. Či už sú to reklamy, ktoré vo forme príspevku pridá samotná spoločnosť alebo reklamy vo forme spoluprác. Častokrát sa ale stane, že nie všetci influenceri pri takýchto príspevkoch označia, že ide o reklamu. Európska Komisia zverejnila na svojej stránke výsledky prieskumov týkajúcich sa práve tejto témy.
Influenceri sa museli podrobiť prieskumu
Členské štáty Európskej Únie sa pod vedením Európskej Komisie podrobili prieskumu, ktorý bol zameraný práve na príspevky obsahujúce reklamu v jednotlivých krajinách. Tento nápad vznikol hlavne z dôvodu, že spolupráce bývajú čoraz menej označované a týmto krokom porušujú influenceri spotrebiteľské právo EÚ.
Výskumu sa zúčastnilo 22 členských štátov EÚ a dokonca aj Slovensko. Počas prieskumu sa Komisia zamerala na príspevky 576 influencerov. Experti sa rozhodli skúmať rôzne oblasti a odvetia, ale taktiež vyberali podľa počtu sledujúcich alebo podľa platformy, ktorá bola na propagáciu použitá.
Aké boli výsledky?
Zaujímavým výsledkom bolo to, že až 97 % publikovaných príspevkov obsahovalo reklamu, no len 20 % z nich bolo reálne označených ako spolupráca. Ďalším zaujímavým zistením bola napríklad úroveň registrovaných obchodníkov na vnútroštátnej úrovni. 78 % overených influencerov totiž vykonávalo komerčnú činnosť ale iba 36 % z nich bolo registrovaných.
Taktiež prekvapil aj údaj, ktorý hovorí, že 30 % príspevkov neobsahovalo žiadne údaje spoločnosti, ktorej sa reklama týkala. Neunúvali sa totiž zverejniť registračné číslo, e-mailovú adresu a dokonca ani názov spoločnosti. 38 % príspevkov nebolo označených funkciou “Platená spolupráca” aj napriek tomu, že Instagram má v ponuke túto možnosť, ktorá je určená práve na označenie zverejňovaného komerčného obsahu. Mnoho influencerov si namiesto nej radšej vybralo označenie “spolupráca” alebo “partnerstvo”.
Znepokojujúcim údajom je aj množstvo influencerov, ktorí na svojich profiloch propagovali nezdravé alebo hazardné aktivity. Až 119 z nich sa rozhodlo na svojich profiloch zverejňovať príspevky obsahujúce alkohol, fast food alebo aj gembling a kryptomeny. Zistených údajov o príspevkoch a spoluprácach bolo oveľa viac. Všetky štatistiky však smerujú k tomu, že nie každý influencer berie do úvahy podmienky, ktoré musí spĺňať a rešpektovať.
Aj z tohto dôvodu bolo až 358 skúmaných, vyčlenených na ďalšie vyšetrovanie. Taktiež budú požiadaní o rešpektovanie všetkých pravidiel a nariadení, ktoré sa týkajú online komerčného priestoru. Práve týmto spôsobom chce Európska Únia ochrániť spotrebiteľov pred nebezpečenstvom, ktoré na nich na internete číha.