O inovatívnom spôsobe cestovania známom ako Hyperloop sme vám začiatkom tohto roka už písali. Ide o špeciálne trubice, v ktorých sa pohybujú kapsule s cestujúcimi nadzvukovou rýchlosťou. Autorom tejto koncepcie testovania je známy filantrop a majiteľ spoločnosti Tesla - Elon Musk. Hoci je to neuveriteľné, no tento typ prepravy by sme si mohli vyskúšať medzi prvými na svete. Spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies totižto uvažuje nad vybudovaním spojenia medzi Bratislavou a Viedňou, dvomi najbližšie položenými hlavnými mestami na svete. Neskôr majú nasledovať aj ďalšie európske krajiny.
Dirk Ahlborn pri návšteve Slovenska (foto: Ministerstvo hospodárstva SR)
Plány spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies potvrdil na stretnutí s vládnymi zástupcami, výskumníkmi, podnikateľmi a študentami techniky a dizajnu priamo CEO Hyperloopu, Dirk Ahlborn. Ten navštívil Slovensko medzi 7. a 9. marcom, pričom so zástupcami Slovenska rokoval najmä o možnej spolupráci na vybudovaní spomínanej trasy. Tá by mala okrem prepravy slúžiť aj ako zdroj energie. Na vrchu trubíc sú totižto umiestnené solárne panely, ktoré poháňajú samotné kapsule, no z energie čerpajú len 10%. Ostatných 90% by mohlo byť transportovaných do okolitých domov a firiem.
V súčasnosti existujú na svete iba 2 spoločnosti - Hyperloop Technologies a Hyperloop Transportation Technologies - ktoré budujú koncept cestovania v kapsuliach. Obe spoločnosti aktuálne budujú testovaciu dráhu v Kalifornii. Návšteva Dirka Ahlborna signalizuje, že Slovensko sa stáva celosvetovo rešpektovaným partnerom v oblasti inovačných technológií a výskumu. Sami sme zvedaví, kedy sa Hyperloop na Slovensku stane skutočnosťou a už teraz bažíme po ďalších informáciách. O tejto téme vás budeme v blízkej budúcnosti rozhodne ešte informovať.
Zdroj: MHSR
Čooo? Však prvý apríl bude až o 3 týždne…
Toto je seriózna správa, informovalo o tom verejne Ministerstvo hospodárstva SR :)
:-D
A ja som sa bal, ze sa dnes uz nezasmejem! :-D
OK, nehádam sa ;) len mi to príde dosť podozrivé.
Keby som bol totižto šéfom hyperloopu, určite by som sa rozhodol stavať v nejakej veľkej aglomerácii – napr. Porúrie, BeNeLux alebo Sliezsko PL-CZ. Najprv by sa prepojili len 2 mestá, a v prípade úspechu by stačilo už existujúcu linku len predĺžiť do ďaľšieho blízkeho veľkomesta, atď… Takto by sa na relatívne krátkej trati prepojilo hneď niekoľko veľkých miest (=viac potencionálnych cestujúcich).
Ale keď to fakt bude Wien-Bratislava, tak samozrejme lepšie pre nás :3 Aj kórejci s ich Maglevmi budú závidieť, heh :D
Minule tu ludia vysvetlovali, ze sa nemozu pohybovat nadzvukovou rychlostou, lebo by dochadzalo k poskodeniu trubic, ale ze to bude tychlost blizka zvuku…vsak co si tak precitat diskusiu ppd clankom?
Nevybuduju to u nas lebo sme uz hodnocennym partnerom v oblasti techbiky, ale preto ze je tu lacno, chci vieden a ti povedali ze sme najblizsie. To je vsetko, iba politici hned vymyslaju ako to prekrutit vo svoj prospech
ale netreba sa este tesit predcasne ;-) este to je vsetko velmi nezavazne. A ktovie ake by boli naklady na prepravu.
hej tak o 50 rokov ked my uz budeme fialky vonat zospodu….naklady na kilometer su 100milionov€ kde by na to zobrali zaprve. zadruhe najblizsich 10-15r to budu len vyrabat a testovat…..
cize na Slovensku budu bude cena za kilometer v sulade s verejnym obstavaranim 1 miliarda :D a vsetko prebehne v ramci zakona.
a tak to neni moc drahsie ako nase dialnice :D
Inac ta investicia by sa vyplatila tym, ze by robila firme reklamu a ukazku fungujuceho systemu a nasledne by si dalsie krajiny a metropoly objednavali ovela vacsie zakazky. Mne pride 60km trat ako velmi dobra testovacka na odchytanie much a prezentaciu predtym, nez sa budu budovat niekolko stokilometrove trate.
Lenže ono je to o tom, že toto by bolo ako vlaky – verejná doprava – čo diaľnice nenahradí, lebo diaľnice sú hlavne na to, aby sa v nich premávali kapitalistickí oligarchovia súkromne vo svojich burákoch a limuzínach z celého Slovenska do Bratislavy a späť.
lol, ze kapitalisti :D Nemas ty nahodou minimalnu mzdu, ked kazdeho s autom na dialnici nazyvas kapitalistom?
A pokial ide o hyperloop – tak ten dialnicu nenahradi co sa tyka nakladnej dopravy, ale ver tomu, ze minimalne cast osobnej dopravy po dialnici nahradi. Lebo ked bude mat obycajny clovek, alebo hoci firemny manazer na vyber, ci pojde z Bratislavy do Viedne hodinu autom a potom hodinu autom naspat… alebo ci pojde hyperloopom 8 minut, tak si to dva krat rozmysli :)
Pravda, este potom zalezi, kolko by tomu cloveku trvala cesta od hyperloopu na konkretne miesto vo Viedni.