Po klamlivých informáciách sa Facebook vrhá do ďalšej aktivity, ktorá by u nás nemusela dávať veľký význam. Aj preto začína testovanie v USA, kde je zjavne veľký problém s rozlišovaním satiry v príspevkoch od reality.
Satira mätie používateľov
Musíme hneď na úvod uviesť, že aj u nás je mnoho čitateľov, ktorí používajú Facebook ako svoj hlavný zdroj informácií. Dnes sme približne na čísle 50 %. To je počet Slovákov, ktorí sa hlásia k tomuto zdroju ako jedinému alebo hlavnému. Situácia v USA je obdobná, čísla sa dlhú dobu držia nad 40 %.
Teraz prichádza test, ktorý Facebook musel nasadiť, aby dokázal lepšie zorientovať čitateľov na svojich stránkach. Testovať sa bude označovanie príspevkov, ktoré síce vyzerajú ako reálna správa, sú však satirou. A žiaľ, mnoho čitateľov im verí a berie ich vážne.
Starting today in the US, we’re testing a way to give people more context about the Pages they see. We’ll gradually start applying labels including 'public official,' 'fan page' or 'satire page' to posts in News Feed, so people can better understand who they’re coming from. pic.twitter.com/Bloc3b2ycb
— Facebook Newsroom (@fbnewsroom) April 7, 2021
Ako prvá si to vyskúša USA, kde spoločnosť identifikovala problém s vierou v satiru ako závažnú. Presné dáta, prečo sa dnes k tomuto kroku pristupuje a ako dlho trvalo všimnúť si tento problém, Facebook neuvádza. Už hneď pri príspevku tak uvidíme označenie „satira page“ (satirická stránka), ktorá by mala jasne určiť, že príspevky netreba brať vážne, sú komické alebo si z niečoho uťahujú.
Škoda, že sa Facebook rozhodol takto rázne regulovať oblasť, ktorá predsa nie je ohrozením, neponúka klamlivé príspevky s cieľom vyvolať dojem pravdivosti u adresátov. Je podľa mňa skvelé, ak na satiru reagujú ľudia v začiatku aj vážne, potom však väčšinou príde pochopenie a úsmev na tvári alebo zamyslenie.
Týmto podľa mňa Facebook prekračuje ďalšiu hranicu regulácie, kedy už bude všetko zatriedené. Iste, treba sa postarať o ochranu čitateľov, na to však má slúžiť regulácia falošných správ (fake news) a nie toho, čo sa používa často ako umenie. Satirický príspevok má zaujať, pobaviť a práve to objavovanie môže byť žiaduce, ak sa autor neprezradí úvodom sám. Takto to však Facebook likviduje.