MojAndroid

Rada pre reklamu. Inštitúcia, o ktorej počúvame celkom často. Angažuje sa v rôznych sporných reklamách a dokonca vydáva závery o tom, že reklama nie je v poriadku, často krát ju označuje za klamlivú. Iba pred par dňami sme informovali o novom prípade spoločnosti O2 a jej spornej reklamy. Kto teda je Rada pre reklamu a mám nejakú možnosť napríklad zrušiť paušál, ak som podpísal zmluvu na základe klamlivej reklamy?

Rada pre reklamu

Rada pre reklamu, aj keď by sa to mohlo zdať a jej činnosť snáď aj navodzuje také znaky, nie je štátna inštitúcia. Nemá priznané mocenské kompetencie vo vzťahu k subjektom, ktorí zadávajú reklamu. No napriek tomu sa jej závery používajú a odkazuje sa na ne dokonca v súdnych sporoch. Rada pre reklamu vznikla v roku 1995 ako občianske združenie. A tento status si ponechala až do dnes. V čom je teda jej sila, že dokáže zasahovať do reklamných kampaní súkromných spoločností? Je to celkom jednoduché, Rada pre reklamu (pre vydávanie nálezov z oblasti klamlivých alebo inak sporných reklám je to Arbitrážna komisia Rady pre reklamu) ako občianske združenie má svojich členov a tí sa okrem iného zaväzujú dodržiavať Etický kódex reklamnej praxe. A to je kľúč k posudzovaniu každej reklamy.

Ak teda nahlási ktokoľvek, že sa mu reklama nepozdáva, Rada to preverí, ak sa to týka jej člena samozrejme. Zasiahnuť do reklamy subjektu, ktorý nie je jej člen, sa logicky nedá. Pri závere, že reklama nie je v súlade s etickým kódexom, vydáva Arbitrážna komisia Rady nález, ktorý sa aj verejne publikuje. Následkom však nie je žiadna pokuta, avšak nález obsahuje výzvu pre dotknutú osobu k zmene alebo úprave posúdenej reklamy alebo zamedzeniu jej ďalšieho šírenia. Čiže samotný rozpor reklamy na nejakú službu alebo tovar s Etickým kódexom reklamnej praxe nemá priamy záver a ani mať nemôže v tom smere, že by napríklad zákazník prišiel do predajne svojho operátora a žiadal zrušenie svojej zmluvy práve z tohto dôvodu.

Klamlivá reklama

Tento problém je však širší. Okrem Rady pre reklamu a jej posudzovania máme samostatný zákon o reklame. Zákon o reklame definuje tiež vlastné a zakázané činnosti a vyjadrenia, ktoré v reklame byť nesmú. Ich porušenie je už možné sankcionovať finančnou pokutou a dokonca sa dá autoritatívne takáto klamlivá reklama zakázať. Pre posudzovanie služieb a tovarov operátorov, vykonáva toto hodnotenie zákonnosti Slovenská obchodná inšpekcia. Opäť však výsledkom klamlivej reklamy je následok v podobe pokuty alebo zákazu ďalej reklamu šíriť. Slovenská obchodná inšpekcia však do vzťahu zákazník operátor nezasiahne. Čiže zmluvu s operátorom mám naďalej, aj keď už mohlo byť dva krát konštatované, že reklama bola klamlivá, teda mohla ovplyvniť moje správanie vedúce k uzatvoreniu zmluvy.

Dôležité je poznamenať, že aj keď tu môže teoreticky existovať protizákonná aktivita v podobe klamlivej reklamy, neprichádza s tým zároveň možnosť zrušiť zmluvu, ktorú som uzavrel pod vplyvom tejto reklamy. Bolo by náročné viesť súdny spor s takýmto poskytovateľom a dôvodiť práve reklamou, ktorá ma ovplyvnila. Ak je moja spôsobilosť na právne úkony bez obmedzenia, uzavrel som platnú zmluvu a iba samotná klamlivá reklama by sa teda ťažko pred súdom spájala alebo definovala ako dôvod na odstúpenie od zmluvy, prípadne na jej iné, jednostranné ukončenie. I keď nevylučujem situáciu, že sa dotknutý subjekt zachová korektne a návrh na zrušenie služby akceptuje práve z tohto dôvodu sám. Čiže samotná existencia klamlivej reklamy mi zrušenie zmluvy nezaručuje, môže však k tomu viesť, aj keď osobne pochybujem, že bude bežný spotrebiteľ iniciovať neistý súdny spor napríklad kvôli svojmu vlastnému paušálu s operátorom.

Klamlivá reklama a súd

Ešte pre doplnenie, každý môže podať podnet na Radu pre reklamu a samozrejme aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Rada pre reklamu má dokonca na svojom webovom sídle na to formulár a nie je sa nutné obávať ani spojenia vlastného mena s daným podnetom. Pri fyzickej osobe je sťažnosť predkladaná ako anonymná, Rada to aj rešpektuje a ak si pozriete už vydané nálezy, meno zadávateľa podnetu tam nie je uvedené. Všetky publikované nálezy, ktoré označujú nejakú reklamu za klamlivú alebo spornú sú tiež verejne k dispozícii.

30.10.2016
  • adhoc2012

    Rada pre reklamu je len ďalšie združenie, ktoré sa hrá na akéhosi ťažkopádneho mentora bez právomocí.
    A jeden príklad za všetky:
    Zadávateľ spustí klamlivú, neetickú, … kampaň.
    Niekto po čase zašle sťažnosť, lebo táto reklama stále rotuje a nič sa nedeje.
    RPR zasadne horko-ťažko raz za dva mesiace a vydá pozitívny nález s nasledovným textom:
    “V súlade s čl. V ods. 2 písm. b) bod v. Poriadku sa zadávateľ reklamy týmto vyzýva k zmene alebo úprave posúdenej reklamy alebo k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia.”
    Výsledok: Kampaň bola medzičasom ukončená a svoj účel splnila!

+