8. zasadnutie arbitrážnej komisie Rady pre reklamu v roku 2016 vyhlásilo reklamnú kampaň operátora O2 s názvom “Rušíme viazanosť u všetkých operátorov” za spornú s ustanoveniami čl. 14 ods. 2 Kódexu.
Dňa 13. 10. 2016 sa konalo 8. zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. AK RPR ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posúdila sťažnosti na 8 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (ďalej len Kódex). Jednou z nich bola reklamná kampaň operátora O2 s názvom “Rušíme viazanosť u všetkých operátorov”, ktorú AK RPR vyhlásila za spornú s ustanoveniami čl. 14 ods. 2 Kódexu.
Rada zaevidovala sťažnosť fyzickej osoby, voči reklamnej kampani “Rušíme viazanosť u každého operátora”, zadávateľa O2 Slovakia, s.r.o. Sťažovateľ uvádza, že O2 verejne prezentuje zrušenie viazanosti a preplatenie zmluvnej pokuty až do výšky 150 eur. Avšak po detailnom preštudovaní materiálov, čo z televíznej reklamy ani úvodných strán nie je zrejmé, vyplýva, že preplatenie zmluvnej pokuty vo výške 150 eur platí len v prípade, že zákazník bude využívať platené služby najbližších 30 mesiacov, paradoxne ešte dlhšie, ako je viazanosť operátorov na ktorých reklama “útočí”, kde napríklad v Orange ak zákazník ukončí viazanosť po mesiaci, musí doplatiť zvýhodnenú cenu zariadenia za zvyšných 23 mesiacov (tzn. 23/24 plnej ceny v prípade 150 eur musí vyplatiť 143,75 eur), kým v O2 musí doplatiť až 29/30 (t.j. 145 eur z vyplateného benefitu). Zákazník teda využije reklamovaný benefit iba v prípade, ak sa správa ako zákazník viazaný, na čo reklamou útočia.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a reklamná kampaň: „Rušíme viazanosť u každého operátora“, zadávateľa: O2 Slovakia, s.r.o. je v rozpore s ustanoveniami čl. 14 ods. 2 Kódexu.
Arbitrážna komisia RPR v danom prípade uznala námietky sťažovateľa a je toho názoru, že tvrdenie v znení: „Rušíme viazanosť u každého operátora“ môže, vzhľadom na okolnosti a súvislosti v akých sa používa, uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu a je klamlivé, z dôvodu, že na to, aby zákazník mohol benefit využiť v plnej miere, musí využívať služby operátora minimálne do času, pokiaľ nie je splatená výška uhradenej pokuty, keďže zadávateľom poskytnuté finančné prostriedky sú zákazníkovi následne rozložené do mesačných platieb vo výške 5€. V prípade, že by zákazník prestal využívať služby operátora skôr, musí zostávajúcu čiastku za preplatenú pokutu doplatiť.
Uvedené je pritom pojmovou črtou tzv. „viazanosti“ pri využívaní elektronických komunikačných služieb, keď spotrebiteľ pred uplynutím určenej doby ukončí zmluvný vzťah a je povinný uhradiť poskytovateľovi služby zvyšnú sumu zadávateľom poskytnutého benefitu. Nie je teda pravdou, že zadávateľ „ruší viazanosť u všetkých operátorov“, pretože samotný mechanizmus poskytnutia benefitu v plnej výške predpokladá, že zákazník bude využívať služby operátora dlhodobo, čo je v prípade najvyššej možnej sumy za preplatenie zmluvnej pokuty (150€) až 30 mesiacov.
Zadávateľ využíva určitý princíp závislosti spotrebiteľov k čerpaniu benefitu, pričom vo svojej podstate je práve táto závislosť základom viazanosti. Explicitné opísanie benefitu služby zadávateľa ako „rušenie viazanosti“ tak je spôsobilé priviesť v tomto prípade priemerného spotrebiteľa do omylu. S ohľadom na tieto skutočnosti vyhodnotila AK RPR reklamu ako porušujúcu Kódex.
Zatiaľ nie je známe, aké dôsledky bude mať vyhlásenie tejto reklamnej kampane za spornú, no rozhodne túto situáciu budeme sledovať aj naďalej a budeme vás informovať o novinkách z tejto oblasti.
Zdroj: RPR