MojAndroid

Určite ste si všimli, že za posledné roky sa enormne zdvihli ceny smartfónov po celom svete. Môže za to fakt, že smartfóny používame čoraz dlhší čas, vyžadujeme od nich viac a viac, čo vyhovuje výrobcom rovnako ako operátorom a predajcom. Kam to ale až dokáže zájsť?

Dvojročný cyklus bol ťahom výrobcov

Ak by ste sa opýtali bežného človeka, koľko zvykne používať jeden smartfón, kým ho nevymení, pravdepodobne by povedal 2 roky (samozrejme to nie je pravidlo a ani nutnosť). No ak by ste sa ho opýtali, prečo tak robí, asi by nevedel odpovedať. Je to tak, že operátori nás tomu naučili. Dvojročná viazanosť, to vám musí byť povedomé. A je tomu tak, že túto politiku nastolili výrobcovia, konkrétne to bol Apple.

Keď s operátormi uzavrel kontrakty a začal dodávať svoje iPhony, operátori ich podľa podmienok ponúkali s dvojročnou viazanosťou a na splátky. A ľudia to zhltli aj s navijakom, takže sa tento systém za pár rokov celkom osvedčil. Čo je výhodné pre operátorov a výrobcov ale nemusí byť vhodné pre nás, zákazníkov.

Smartfóny sú čoraz drahšie, pretože si to výrobcovia môžu dovoliť za pomoci operátorov
Smartfóny sú čoraz drahšie, pretože si to výrobcovia môžu dovoliť za pomoci operátorov

Bude už len horšie

Áno, stále sú tu smartfóny strednej a nižšej strednej triedy a oplatia sa oveľa viacej. No operátori, ktorí svojich zákazníkov dokážu nalákať im ponúknu to najdrahšie a najvýhodnejšie. Avšak najvýhodnejšie pre firmu, nie pre zákazníka. A ľudia často idú za tým najlepším nehľadiac na cenu, hoci smartfóny oproti minulým rokom nerobia nič nové, len to staré robia lepšie. A to ich robí drahšími.

Na tri roky, no rozhodne nie lacnejšie

Najnovším posunom je krok T-Mobile. Modely s vysokou cenou ponúka s viazanosťou nie na 24, ale rovno 36 mesiacov. Prečo? Pretože vás zaviažu na tri roky platenia ich často predražených služieb. Samozrejme sú to krajšie čísla, keď vaša mesačná splátka za smartfón v hodnote 900 eur nie je 40 eur, ale iba 25.

V T-Mobile už sa niektoré smartfóny dajú kúpiť s 36-mesačnou viazanosťou
V T-Mobile už sa niektoré smartfóny dajú kúpiť s 36-mesačnou viazanosťou

No treba si uvedomiť, že to hrá do kariet operátorom a výrobcom zároveň. Tí si potom samozrejme môžu dovoliť zdvihnúť ceny medzi generáciami aj o pár sto eur, keď vedia, že to bude fungovať. Všimnúť si to môžeme aj na značkách ako OnePlus. Ich prvý model, OnePlus One, stál 300 dolárov. Posledný model OnePlus 6T (nehovoriac o McLaren Edition) stojí skoro dvojnásobok. Pixel 3 to tohto roku vytiahol tesne pod hranicu 1000 eur, Apple už dávno tróni nad ňou. Huawei Mate 20 Pro pod 900 eur nezoženiete u oficiálneho predajcu, podobne aj ostatné značky.

Ako často smartfóny meníte vy? Kam až podľa vás vytiahnu výrobcovia ceny? Napíšte nám to do diskusie pod článkom, alebo zahlasujte v našej ankete.

Ako často meníte svoj smartfón?

Zobraziť výsledky

Loading ... Loading ...

Ďalšie články k téme:

Náš tip
Ceny mobilov medziročne vzrástli o rekordných 10 percent
Náš tip
Výsledky predaja smartfónov za Q3 2018 ukazujú, že najviac sa darí čínskym výrobcom
22.12.2018
Zdroj: Android Police

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+