MojAndroid

Minulý týždeň sa uskutočnila každoročná tlačová konferencia firmy Bosch, kde sme sa dozvedeli plány spoločnosti dosiahnuť nulovú uhlíkovú stopu už budúci rok. Tieto smelé predsavzatia nemusia osloviť každého, aj keď je zrejmé, že ide o pozitívny prístup k súčasnej ekologickej kríze. Prečo ale ide o skutočný prevrat a prečo by sa mali od nemeckého giganta inšpirovať aj ostatní technologickí lídri?

Čo je to uhlíková stopa?

Mnohí z vás tento pojem možno počuli, ale na 100 % ani netušia, o čo ide. V skratke ide o množstvo emisií, ktoré firma vyprodukuje svojou činnosťou. Tieto emisie často pochádzajú zo spotrebovanej energie. Priemyselná firma, akou je aj Bosch, potrebuje tejto energie skutočne veľké množstvo. Aj preto sa snaží čo najvýraznejšie zredukovať svoj podiel na množstve emisií v ovzduší. Ako uvádza web TechCrunch.com, množstvo CO2 tento rok prekonalo historické maximum. Ide teda o problém, ktorý sa týka každého z nás a Bosch s ním chce niečo spraviť.

CO2 neutrálna firma do roku 2020

Bezprostredne po tlačovej konferencii sme vám priblížili plány firmy Bosch dosiahnuť CO2 neutralitu už budúci rok. Hoci ide o ambiciózne predsavzatie, v skutočnosti firma na znižovaní emisií pracuje už pomerne dlho. Od roku 2007 znížila svoju uhlíkovú stopu už o 35 %, no v najbližšej budúcnosti chce svoje snaženie v tomto smere ešte zvýrazniť.

Firma nám v nemeckých mestách Stuttgart a Renningen bližšie ukázala, ako to chce dosiahnuť. V podstate sa orientuje na dva konkrétne faktory – znižovanie vlastnej spotreby energie a využívanie obnoviteľných zdrojov. Ide pritom o masívne investície na úrovni dvoch miliárd eur, čo tiež potvrdzuje, že to Bosch s ekológiou myslí vážne.

Ďalší sa môžu inšpirovať

Ekologické pohnútky firiem sú často spojené s ich spoločenskou zodpovednosťou a budovaním si dobrého mena. Už dávno je však zrejmé, že tieto snahy môžu mať aj pozitívne ekonomické prínosy.

V prípade firmy Bosch sa to odzrkadľuje najmä pri snahe ušetriť energiu. Firma chce do tohto odvetvia investovať dve miliardy eur, avšak vďaka samotnej úspore energie očakáva, že polovica z tejto investície sa v dohľadnej dobe vráti.

Bosch okrem iného ponúka aj komplexné riešenia pre mestá a obce. Na fotke je merač znečistenia ovzdušia.

Najzaujímavejšie sú práve spôsoby, akými firma šetrí energiu. Je veľmi dôležité si uvedomiť, že Bosch má po celom svete stovky tovární a dovedna 410 000 zamestnancov. Ide teda o naozajstného giganta, kde aj tá najmenšia zmena môže mať dramatický vplyv na výsledok.

V úplne prvej továrni spoločnosti Bosch v Stuttgarte sme toho boli očitými svedkami. Firma tu implementovala kompletnú rekonštrukciu za behu továrne, pričom nešlo o jednoduchú výmenu klasických žiaroviek za úspornejšie LED-ky.

Firma napríklad využíva teplo vyprodukované klimatizáciou na opätovné zohrievanie vody, ktorá sa využíva na čistenie produktov v továrni. Tie sa umývajú v práčkach s obrovskými bubnami, pričom tu sa na chvíľu zastavíme. Bosch totiž ponúka svojim zamestnancom prepracovaný systém návrhov na zlepšenie a pokiaľ niektorý zamestnanec nájde spôsob, ako zlepšiť proces či ušetriť peniaze, je štedro odmenený.

Presne to sa stalo v prípade práčok. Zamestnanec si všimol, že ich bubny nemajú veko, a teda dochádza k úniku tepla. Firma tento podnet ihneď spracovala a zmenila dizajn bubnov na práčkach. Návratnosť tejto investície bola iba 2 a pol roka a iba v stuttgartskej továrni ušetrí ročne 130 000 EUR. Zamestnanec bol za svoj nápad patrične odmenený.

Podobných prípadov je v Boschi viac. Zaujalo nás použitie inteligentného osvetlenia, regulácie tepla a kombinácia s inteligentnými žalúziami. Vďaka tomu svetlo v miestnostiach svieti iba vtedy, keď sa v nich niekto nachádza a keď nestačí vonkajšie osvetlenie. Inteligentné žalúzie tiež regulujú prehrievanie miestností v lete a uľahčujú tak prácu klimatizácii. Naopak, počas zimného obdobia sú žalúzie odtiahnuté, aby nebolo potrebné zbytočné vykurovanie.

Bosch experimentuje aj s vozidlami s alternatívnym pohonom.

Okrem samotných foriem šetrenia energie využíva Bosch svoje prostriedky aj na produkciu čistej energie. V jednom z indických závodov použil na streche fotovoltaické panely, ktoré prinášajú obnoviteľnú energiu priamo do závodu. Zaujímavosťou je automatický systém postrekovania panelov, ktoré tak nevyžadujú žiadnu náročnú údržbu a napĺňajú svoj potenciál. Bosch myslel dokonca aj na to, aby voda potrebná na čistenie panelov nevyšla navnivoč. Pod panelmi sú tak zasadené nenáročné druhy zeleniny a bylín, ktoré sú potom používané priamo v továrenskej kuchyni na prípravu jedál a nápojov.

Energetická platforma aj pre ostatných

Na základe týchto inovácií Bosch vytvoril vlastnú energetickú platformu, ktorú postupne implementuje vo svojich pobočkách. Táto platforma kombinuje technológie potrebné na meranie a reguláciu spotreby, samotné pripojené zariadenia, inovatívne úkony vo firme, ale aj softvér, ktorý to celé zastrešuje. Výsledkom je kompletné riešenie, ktoré chce Bosch postupne rozširovať do ďalších svojich závodov.

To ale nie je všetko. Bosch si uvedomuje, aký skvelý nástroj sa podarilo firme vyrobiť a vlastnú energetickú platformu je spoločnosť pripravená predávať aj externým subjektom. Ktorákoľvek firma si tak bude môcť kúpiť platformu od Bosch a začať šetriť energiu, ale aj peniaze. Bosch si pritom platformu vyvinul na vlastné účely, no videl v nej potenciál, a tak ju ponúka aj ostatným spoločnostiam.

Vzhľadom na komplexnosť tohto riešenia nás zaujímalo, aké ďalšie plány má firma. Predstavitelia spoločnosti nám potvrdili, že platformu chcú naďalej zdokonaľovať. V ďalších verziách by mali pribudnúť prediktívne modely, ktoré budú využívať umelú inteligenciu na predpovedanie spotreby energie a ďalších zdrojov.

Ostatné firmy sa tak môžu od nemeckého Boschu inšpirovať jednak prístupom, ale zároveň si môžu zakúpiť kompletné riešenie. Hoci podobné opatrenia sa zväčša týkajú priemyselných odvetví, aj ostatné technologické firmy s tisíckami zamestnancov môžu optimalizovať spotrebu energie a iných zdrojov vo svojich budovách.

Problém, ktorý sa týka nás všetkých

Množstvo emisií a s ním spojená ekologická kríza sú veci, ktoré sa týkajú nás všetkých. Podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu vzniká približne 32 percent svetových emisií oxidu uhličitého priemyselnou výrobou. Bosch patrí v tomto smere medzi najväčšie firmy a tomu zodpovedá aj snaha, ktorú spoločnosť vyvíja. Vo väčšine prípadov je ekologický prístup otázkou presvedčenia vedenia firmy, často tiež snahou o dosiahnutie lepšieho povedomia u verejnosti. Bosch však dokazuje, že okrem toho môže ísť aj o výhodný ekonomický nástroj. Verme, že podobným smerom sa budú uberať aj ďalší veľkí hráči na technologickom trhu.

13.5.2019

+