Len minulý rok prišla vysoká pokuta v Čechách, dnes sa objavuje informácia o Maďarsku. Zdá sa, že tento najpopulárnejší vyhľadávač hotelov robí aj činnosti, ktoré idú za hranu pomoci zákazníkom hľadať najlepšie ponuky ubytovania.
Tentokrát miliónová pokuta
Český prípad sa odohral minulý rok a znamenal pre spoločnosť načrenie do vlastnej peňaženky vo výške 8 000 000 CZK (necelých 300 tis. EUR) aby bolo na zaplatenie pokuty. Jej podstata bola spojená s narušením hospodárskej súťaže, keď Booking.com uzatváral s poskytovateľmi ubytovania zakázané dohody, aby títo neponúkli ani na priamo lepšiu cenu, ako bola na Booking.com.
Teda zákazník sa mohol snažiť koľko chcel, proste lepšie ako tento vyhľadávač nedopadol. A tak z toho logicky pramenilo väčšinou rozhodnutie, že si hotel zarezervoval práve cez neho. Takéto praktiky mal Booking.com šesť rokov (máj 2009 až jún 2015). A teraz prichádza ďalší prípad, pokuta uložená v Maďarsku. Jej výška je však už v miliónoch EUR. Spoločnosť bola opäť potrestaná za svoje praktiky, tentokrát sumou 2,5 miliardy forintov (približne 7,2 milióna EUR).
Maďarské úrady jej vyčítajú, nekalé obchodné praktiky, zavádzajúce reklamy a psychologický tlak na spotrebiteľov. Medzi ne zaradili úrady napríklad agresívny tlak na uľahčenie rezervácie pre klienta. Booking.com sa však bráni, v jeho stanovisku je samozrejme všetko popreté, keď uvádza:
„Všetko na našom webe, vrátane toho, ako zobrazujeme ceny a platobné podmienky, ako aj dostupnosť a popularitu konkrétnych nehnuteľností, okrem iných funkcií, ktoré sú dôležité pre zákazníkovu skúsenosť s rezerváciou, je určené na to, aby zákazníkovi pomáhalo.“
Bezplatné zrušenie rezervácie
Na to však kontrujú maďarské orgány okrem iného tým, že napríklad bezplatné zrušenie rezervácie je k dispozícii iba pre malý počet rezervácií, inak je dostupné ako prémiová služba a zákazník za ňu musí platiť. Práve bezplatné zrušenie do momentu, ktorý hneď pri rezervácii vidím a viem kedy nastane, je benefit, ktorý Booking.com robí populárny.
Iste, aj mnohé hotely majú nastavené rovnaké pravidlo, tu je však vyhľadávanie a vlastne všetky preferované hotely na jedom mieste. Otázka, ktorá však už zaznala aj minulý rok počas českého prípadu bola, prečo sa mnohé hotely dajú do takejto nezákonnej spolupráce s vyhľadávačom? A na to bola reakcia celkom zaujímavá, Booking.com má totiž silu hotel zničiť a ten kto nie je na ňom registrovaný, pôsobí dokonca nedôveryhodne.
Nevýhodné spolupráce pre hotely
Mnohé hotely a ich prevádzkovatelia tak vo výsledku radšej uzatvoria nevýhodnú spoluprácu s Booking.com ako by mali s nimi bojovať alebo byť mimo neho. Práve zmienená kategorizácia nedôveryhodných ich núti byť proste tam. A to aj za cenu provízie, ktorá začína na 15%. Keď si často krát všimnem, že hotel skutočne nemá na priamo lepšie ceny ako Booking.com, potom je pre ubytovacie zariadenie vždy menej výhodné, pretože vyhľadávač si zoberie svoje percentá.
A tie by hotelu ostali, ak by som si u nich objednal izbu cez recepciu. To je však zjavne jedno, proste na Booking.com musí byť každý, ak chce v turizme mať značku. Tú dokonca vyhľadávač aj rozdáva, podľa obľúbenosti. Ako sa však zdá, na tomto modely nezmení nič ani uložená pokuta a bude proste fungovať ďalej.