MojAndroid

Len minulý rok prišla vysoká pokuta v Čechách, dnes sa objavuje informácia o Maďarsku. Zdá sa, že tento najpopulárnejší vyhľadávač hotelov robí aj činnosti, ktoré idú za hranu pomoci zákazníkom hľadať najlepšie ponuky ubytovania.

Tentokrát miliónová pokuta

Český prípad sa odohral minulý rok a znamenal pre spoločnosť načrenie do vlastnej peňaženky vo výške 8 000 000 CZK (necelých 300 tis. EUR) aby bolo na zaplatenie pokuty. Jej podstata bola spojená s narušením hospodárskej súťaže, keď Booking.com uzatváral s poskytovateľmi ubytovania zakázané dohody, aby títo neponúkli ani na priamo lepšiu cenu, ako bola na Booking.com.

Teda zákazník sa mohol snažiť koľko chcel, proste lepšie ako tento vyhľadávač nedopadol. A tak z toho logicky pramenilo väčšinou rozhodnutie, že si hotel zarezervoval práve cez neho. Takéto praktiky mal Booking.com šesť rokov (máj 2009 až jún 2015). A teraz prichádza ďalší prípad, pokuta uložená v Maďarsku. Jej výška je však už v miliónoch EUR. Spoločnosť bola opäť potrestaná za svoje praktiky, tentokrát sumou 2,5 miliardy forintov (približne 7,2 milióna EUR).

Maďarské úrady jej vyčítajú, nekalé obchodné praktiky, zavádzajúce reklamy a psychologický tlak na spotrebiteľov. Medzi ne zaradili úrady napríklad agresívny tlak na uľahčenie rezervácie pre klienta. Booking.com sa však bráni, v jeho stanovisku je samozrejme všetko popreté, keď uvádza:

„Všetko na našom webe, vrátane toho, ako zobrazujeme ceny a platobné podmienky, ako aj dostupnosť a popularitu konkrétnych nehnuteľností, okrem iných funkcií, ktoré sú dôležité pre zákazníkovu skúsenosť s rezerváciou, je určené na to, aby zákazníkovi pomáhalo.“

Pracovníkov hlasových centier možno vystrieda umelá inteligencia

Bezplatné zrušenie rezervácie

Na to však kontrujú maďarské orgány okrem iného tým, že napríklad bezplatné zrušenie rezervácie je k dispozícii iba pre malý počet rezervácií, inak je dostupné ako prémiová služba a zákazník za ňu musí platiť. Práve bezplatné zrušenie do momentu, ktorý hneď pri rezervácii vidím a viem kedy nastane, je benefit, ktorý Booking.com robí populárny.

Iste, aj mnohé hotely majú nastavené rovnaké pravidlo, tu je však vyhľadávanie a vlastne všetky preferované hotely na jedom mieste. Otázka, ktorá však už zaznala aj minulý rok počas českého prípadu bola, prečo sa mnohé hotely dajú do takejto nezákonnej spolupráce s vyhľadávačom? A na to bola reakcia celkom zaujímavá, Booking.com má totiž silu hotel zničiť a ten kto nie je na ňom registrovaný, pôsobí dokonca nedôveryhodne.

Nevýhodné spolupráce pre hotely

Mnohé hotely a ich prevádzkovatelia tak vo výsledku radšej uzatvoria nevýhodnú spoluprácu s Booking.com ako by mali s nimi bojovať alebo byť mimo neho. Práve zmienená kategorizácia nedôveryhodných ich núti byť proste tam. A to aj za cenu provízie, ktorá začína na 15%. Keď si často krát všimnem, že hotel skutočne nemá na priamo lepšie ceny ako Booking.com, potom je pre ubytovacie zariadenie vždy menej výhodné, pretože vyhľadávač si zoberie svoje percentá.

A tie by hotelu ostali, ak by som si u nich objednal izbu cez recepciu. To je však zjavne jedno, proste na Booking.com musí byť každý, ak chce v turizme mať značku. Tú dokonca vyhľadávač aj rozdáva, podľa obľúbenosti. Ako sa však zdá, na tomto modely nezmení nič ani uložená pokuta a bude proste fungovať ďalej.

14.6.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+