MojAndroid

Už ste o nej počuli? Rok a k tomu pár mesiacov funguje aj u nás. Francúzky projekt, ktorý ponúka komukoľvek (je nutná registrácia) vybrať si šoféra idúceho jeho smerom a odviesť sa s ním. Samozrejme za poplatok. Otvára sa, ako vždy pri takejto službe riziko koho si do auta naložíte a nezabúdajme ani na posúdenie tejto činnosti ako podnikania.

Aplikácia alebo web rozhranie

Služba je založená na systéme zdieľania vlastných ciest a ponúka plnohodnotnú on-line aplikáciu pre Android (dá sa však vystačiť si aj s web rozhraním služby). Samotný systém je jednoduchý. Po registrácii, ktorá je povinná pre potencionálneho šoféra a tiež jeho budúceho spolujazdca, stačí označiť kedy sa napríklad chystáte do Košíc a koľko máte voľných miest v aute. Potom čakáte na svojich spolucestujúcich a ich záujem. Tí samozrejme vedia vyhľadať daný smer cesty, uvidia vašu ponuku a môžu reagovať. Prepojenie pracuje dobre, avšak hneď sa zrejme otvorí otázka bezpečnosti, i keď sa tvorcovia aplikácie chvália, že počas jedného kalendárneho štvrťroka prepravia cez desať miliónov ľudí. Predsa len, nikdy neviete koho odveziete svojim smerom, aj keď aplikácia vie prepojiť daného človeka s jeho sociálnym priestorom a najmä, ponúka prehľad hodnotení od iných šoférov, ktorí ho už viezli. Hodnotenia sú aj opačné, teda spolucestujúci hodnotia tých, ktorí ich viezli. Je to už iba na danom človeku, snáď aj jeho odvahe a náture, ako sa na tento problém cestovania s neznámou osobou, prípadne aj skupinou ľudí pozerá.

Aspekt podnikania, nákladov a ceny

Spomeniem si hneď na Uber. Iste, Uber je služba, ktorá pomáha potencionálnym jazdcom zarábať si, tak je aj stavaná a prevádzkovaná na základe voľnej živnosti. Tam sa prvok podnikania ukazuje celkom jasne. Čo však BlaBlaCar? Má taký potenciál? Je nutné si vybaviť na jeho prevádzkovanie živnosť, ak to budem robiť pravidelne? V zásade sa k takémuto záveru nie je nutné prikloniť. Zdieľanie spoločného cestovania nenapĺňa znaky podnikania. O nejakej sústavnej činnosti s cieľom dosahovania zisku tu nie je možné uvažovať. Danú cestu idem absolvovať, a priberám spolucestujúcich, pretože som sa tak rozhodol a nechcem ísť sám. Ak by som ich nepribral, cestu aj tak vykonám. Čiže zámer niekoho odviesť z bodu A do bodu B, ako odplatná služba absentuje.

Tiež je nastolená otázka ceny. Aplikácia počíta, že budem účtovať cenu 0,03 EUR/km (dá sa upraviť smerom nahor a tiež nadol o 50%). Ak by som sa napríklad vybral z Bratislavy do Nitry, čo je približne 100 km, tak výsledná cena bude 3 EUR. Tú mi potencionálny cestujúci zaplatí za to, že ho na dohodnutom mieste v Bratislave vyzdvihnem a odveziem do Nitry. Aplikácia počíta s touto cenou ako určitým nákladom na pohonné hmoty a opotrebením, no priestor na nejaký zisk tu je jasne eliminovaný. Aj z tohto hľadiska by som nevidel problém v tom, že sa bude aplikácia využívať aj počas roka opakovane, teda budem voziť takto ľudí na konkrétne miesta, ak idem ja sám. Už iba na príklade tej cesty do Nitry je vidieť, že ak by som sa chcel takto živiť, tak potom 3 EUR na cestu do Nitry nepokryje náklady ani na pohonné látky. A to sa ešte musím vrátiť späť do Bratislavy na vlastné náklady. Prepočet 0,03 EUR/km je na jednu osobu, čiže, ak pôjdu viacerí, tak suma sa násobí.

Opäť zdieľaná ekonomika

Zdieľaná ekonomika je termín, ktorý sa v EÚ dosť presadzuje. Aj keď môžem mať pochybnosti, ako to naši európski úradníci reálne vidia, minimálne v papierovej rovine je tu záujem o presadzovanie a podporu takejto sféry. Stačí sa iba pozrieť, koľko ľudí ráno cestuje do práce ako jedna osoba v aute. U nás je podpora takýchto aktivít úplne v zárodku, ak vôbec nejaká existuje. Z času na čas sa objaví cestovanie MHD zdarma, ak nechám auto doma a preukážem sa vodičským preukazom. BlaBlaCar a podobné služby idú vlastnou cestou a budujú komunitu, samozrejme s cieľom komerčným, pretože na tom chcú zarábať, aj keď prezentujú ušľachtilé ciele (ochrana ovzdušia, šetrenie ľudských zdrojov, a pod.).

Bude tu iste aj druhý pohľad, ktorý prinášajú bežne známe služby. Ak taxikár kritizuje Uber, robí to z viacerých dôvodov a tiež nebude podporovať takto nastavenú zdieľanú ekonomiku, ak ostane zachovaný model, ako ho vidíme dnes (teda licencie, poplatky pre Taxi a na strane druhej skoro žiadna regulácia pre služby otvorenej ekonomiky). Aj keď osobne si trúfam odhadnúť, že BlaBlaCar nie je služba, ktorá dokáže Taxi ohroziť. Už iba tá cesta z Bratislavy do Trnavy, ak by som išiel bežným taxíkom, bola by podstatne drahšia a najmä, koľko ľudí takto cestuje? Nepochybujem, že minimum a tí isto nevymenia svoj štandard cestovania taxíkom na vzdialenosť 100 km za odvoz s niekým cudzím v aute.

18.6.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+