Hudobná aplikácia od giganta z Kalifornie – Apple Music chce finančne podporiť umelcov, ktorý nahrávajú svoje skladby v priestorovom formáte. Umelci na Apple Music budú zarábať až o 10 percent viac z licenčných poplatkov za všetky skladby, ktoré sú dostupné aj vo špeciálnom type zvukovej interpretácie tzv. “Spacial Audio” (priestorový zvuk). Autorom budú vyplácané podiely z prehrávania skladieb v priestorovom zvuku vypočítavané s faktorom 1,1, zatiaľ čo prehrávania v štandardnom zvuku budú mať ďalej faktor 1. Táto zmena sa týka už výplaty za január 2024. Informáciu prináša portál TheVerge.
Spacial Sound, známe aj ako Dolby Atmos, je technológia, ktorá umožňuje hudobníkom a producentom vytvárať hudbu s dojmom 3D zvuku. Tento formát ponúka poslucháčom zážitok, ktorý je oveľa pôsobivejší a autentickejší. Väčšina nových smartfónov, tabletov a bezdrôtových slúchadiel sa v súčasnosti môže pochváliť podporou priestorového zvuku.
Apple navyše vsadil na rastúcu popularitu 3D zvuku a všetky svoje primárne zariadenia vybavil práve týmto systémom. Zariadenia disponujúce touto technológiou sú: AirPods, iPhone, iPad, Mac, Apple TV a HomePod. Formát Dolby Atmos je kompatibilný s iPhone XS a novšími modelmi (s výnimkou iPhone SE), ako aj s rôznymi modelmi telefónov Samsung Galaxy a Pixel.
Podľa informácií z Apple Music sa v súčasnosti stále viac a viac skladieb nahráva vo formáte Dolby Atmos a stereo. Od spustenia tejto funkcie v roku 2021 sa počet skladieb dostupných vo formáte priestorového zvuku zvýšil o 5000 percent. Hoci Apple neuviedol presné čísla, je zrejmé, že hudobníci a producenti si uvedomujú potenciál tohto nového formátu a snažia sa ho využívať čoraz častejšie. Okrem Apple Music je priestorový zvuk dostupný aj na platformách Tidal a Amazon Music Unlimited, ako aj na streamovacích video platformách ako Netflix a HBO Max.
Spotify zaostáva v oblasti zvuku
Napriek tomu, že Apple Music a ďalšie hudobné platformy ponúkajú priestorový zvuk, Spotify ešte stále neponúka podobnú alternatívu. Švédska spoločnosť avizovala už v roku 2021 plány na zavedenie prémiového HiFi balíčka, ale stále neohlásila presný dátum jeho uvedenia na trh. Spotify zrejme chce zabezpečiť, aby bol zvukový zážitok pre svojich používateľov čo najlepší, a preto pracuje na zlepšení kvality zvuku. V súčasnosti ale Spotify zaostáva za konkurenciou, ktorá už ponúka priestorový zvuk a iné vylepšenia pre spríjemnenie konzumovania audio obsahu.