Podľa údajov spoločnosti Strategy Analytics, nezávislej celosvetovej výskumnej a poradenskej firmy, dosiahla v druhom kvartáli celková výška expedície smartfónov na trh úroveň približne 230 miliónov kusov. Zároveň to znamená, že dodávky smartfónov sa medziročne zvýšili až o takmer 47%. Najväčší diel koláča si opäť uchmatol Android, ktorý sa nachádzal na necelých 80% všetkých vyexpedovaných smartfónov.
Na prvý pohľad sú tieto výsledky jasné a my, „androiďáci“, by sme mali otvárať šampanské a posmešne sa „applistom“ škeriť do tváre. To by však bolo nielen neslušné, ale aj rovnako detinské, ako všetky tie hádky o „lepší“ mobilný OS, ktoré sa tak vášnivo vedú v mnohých diskusiách a aj tak nikdy nikam nevedú. Navyše (a to je podstatné), tieto ohromujúce čísla môžu byť z viacerých dôvodov dosť skreslené. Poďme sa na tie dôvody pozrieť.
Nie je kvartál ako kvartál
Prvým a veľmi dôležitým dôvodom je skutočnosť, že analytická správa spoločnosti Strategy Analytics je zameraná len na jeden kvartál a navyše z hľadiska Androidu dosť významný kvartál. Práve v druhom štvrťroku, ktorého sa vyššie uvedené čísla týkajú, sa dostali na trh najočakávanejšie vlajkové lode s Androidom tejto sezóny – HTC One a Samsung Galaxy S4. Zároveň sa už predávala aj vtedy čerstvo predstavená Sony Xperia Z a iné modely, ktoré mali premiéru na MWC 2013 v Barcelone. Pozornosť verejnosti bola teda jednoznačne strhnutá na stranu Android zariadení a od predstavenia iPhonu 5 prešlo viac než pol roka, čo je v mobilnej oblasti dosť podstatná doba.
Ďalším podstatným faktorom, ktorý súvisí s predchádzajúcim, je skutočnosť, že sa blíži predstavenie nového modelu iPhonu, ktorého by sme sa mali dočkať práve v aktuálnom treťom kvartáli (spomína sa dátum 10. september 2013). Mnohí Apple priaznivci preto už nejaký čas odkladajú kúpu mobilu a čakajú až na nový model, ktorý spoločnosť z Cupertina predstaví. Niečo podobné sa deje každý rok, hoci ten minulý bol do istej miery špecifický tým, že sme sa dočkali až dvoch iPadov a v tej súvislosti sa objavili špekulácie, že aj nový model iPhonu bude predstavovaný polročne. To sa však zatiaľ nestalo a priaznivci značky sa v tomto roku nového iPhone ešte nedočkali.
Viac napovedia Vianoce
Druhý kvartál nemožno považovať z hľadiska predaja mobilných zariadení za kľúčovú sezónu a najsilnejšie obdobie roka je ešte len pred nami. Smartfóny sa dajú považovať do istej miery za „sezónny tovar“ a viac o rozložení síl teda napovie až významné predvianočné obdobie, počas ktorého sa predáva podstatná časť smartfónov.
Jeden výrobca a jeden model
Okrem predchádzajúcich dôvodov existujú aj dva iné známe fakty, kvôli ktorým nie je možné automaticky objektívne porovnávať predaje Androidov a Apple prístrojov a pre úplnosť ich uvedieme. Prvým je skutočnosť, že v Apple si svoj hardvér a softvér navrhujú sami a neumožňujú nikomu ďalšiemu predstaviť produkt s ich iOS. Napríklad u Windows Phone je situácia iná, po zaplatení poplatkov Microsoftu ho môžu využiť aj iní výrobcovia a u Androidu je to ešte jednoduchšie – je prakticky zadarmo a dostupný pre každého. Apple tak proste v tomto prípade konkurencia poráža „hrubou silou“.
Apple je v nevýhode aj z druhého všeobecne známeho dôvodu. Zatiaľ čo Android smartfónov sú tisícky druhov a mnohé sú veľmi lacné, Apple vždy predáva len jeden aktuálny (a vôbec nie lacný) model, pričom súčasne iba dopredáva staršie prístroje. Z tohto uhla pohľadu je skutočne pozoruhodné a úctyhodné, že sa americkej spoločnosti podarilo tak výrazne preraziť na trhu smartfónov len s jediným a navyše drahým modelom. Okrem nesporných predností, ktoré ani my, androiďáci, nepopierame, je za tým určite aj poriadny kus Jobsovej marketingovej „mágie“ vedieť vzbudiť o svoj produkt záujem a dokázať ho predať s výraznou maržou.
Cesta z vrcholu vedie len nadol
Pravdou je, že v poslednej dobe sa stále častejšie objavuje kritika na Apple a to dokonca aj z radov samotných priaznivcov značky, ktorá sa pod vedením Tima Cooka akosi nevie vymaniť z tieňa veľkého Stevea. Kritici jej zvyknú vyčítať malú mieru inovácií a chýbajúci ďalší „prelomový“ produkt, akým bol vo svojej dobe iPod, iPhone, alebo iPad. Objektívne však treba priznať, že Cook to nemá ľahké a ak môžeme trochu úsmevne parafrázovať, viesť Apple po Jobsovi je ako spievať po Gottovi:-) Steve Jobs bol v dobrom slova zmysle fanatik, absolútne zanietený pre svoju prácu a produkty a hoci ani za jeho vedenia sa vždy všetko nevydarilo na sto percent, pozitívny efekt jasne prevažoval. Za jeho éry si fanúšikovia zvykli na najvyššie méty a neustále stúpanie a teda Cookovo „udržiavanie“ pozícií je pre nich sklamaním. Lenže prelomový produkt neprichádza pravidelne ako leto a invenčné nápady tiež nerastú na stromoch. V tomto prípade sme teda na jeho strane, žiadny strom nerastie do neba a rovnako ako teraz Apple stagnuje či mierne klesá, raz príde čas, kedy začne padať aj Android.
Keď to teda zhrnieme, výsledky za jeden kvartál a navyše taký, v ktorom bola pozornosť sústredená na prichádzajúce topmodely s Androidom, rozhodne nemožno zovšeobecňovať. Dôležitejším obdobím budú predvianočné mesiace a v ňom treba palce držať obom operačným systémom a takisto tretiemu významnému hráčovi – Windows Phone. Pretože konkurencia na trhu je vždy žiaduca a profitovať z nej bude hlavne zákazník, o ktorého priazeň sa spoločnosti musia usilovať a nezaspať na vavrínoch. Je len dobre, že existujú tri významné systémy, pretože každý z nich má svoje výhody a zákazník si tak môže vybrať ten, ktorý mu najviac vyhovuje.
Výrazná dominancia jednej spoločnosti by bola nielen kontraproduktívna ale priamo nebezpečná – ani Google nie je žiaden „dobromyseľný strýčko“, ale dravá spoločnosť, ktorá dokáže svoje produkty a predstavy zákazníkom pretláčať dosť agresívnym spôsobom. Veríme však, že aj vďaka konkurencii zostane Android stále rovnako skvelým produktom a jeho výhody budú vždy jednoznačne prevyšovať nad nevýhodami.
Zdroj: pocketnow.com Údaje: blog.strategyanalytics.com