MojAndroid

K téme vývoja aplikácií pre mobilné zariadenia sa formou seriálu vraciame znovu po šiestich rokoch. Odvtedy sa veľmi veľa vecí zmenilo. Zmenili sa mobilné zariadenia, zmenila sa filozofia ich používania v osobnom živote aj v práci, zmenilo sa IT okolie a v neposlednom rade sa zmenili aj používatelia, presnejšie ich nároky a potreby. Každý z vás má na mobilný telefón alebo tablet iné požiadavky. Väčšina z nich sa dá zaradiť do „hlavného prúdu“ a dodávatelia sa predháňajú v ponuke aplikácií a riešení. Ale ako vyriešiť individuálne požiadavky? Čo tak vyskúšať metódu „urob si sám“?

Prvé pokusy s vývojom mobilných aplikácií nevyžadujú žiadne investície…

V tomto seriáli sa pokúsime zboriť mýtus o zložitosti vývoja mobilných aplikácií a vysokých nárokoch na vybavenie na túto činnosť. Zameriame sa výhradne na voľne šíriteľné vývojové prostredia. Vo väčšine prípadov vďaka emulátorom sa dá robiť vývoj aj bez toho, aby ste mali príslušné zariadenie fyzicky k dispozícii.

Postupne sa budeme venovať vývoju pre najznámejšie mobilné platformy, ako sú Android, Symbian, iPad/iPod/iPhone, Windows Mobile či nedávno predstavený Windows Phone 7. Pre každú platformu ukážeme najskôr konfiguráciu na vývoj a testovanie aplikácií. Vytvorenie takejto softvérovej konfigurácie ocenia nielen vývojári, ale aj záujemcovia o novú platformu. Na emulátore si môžete vyskúšať jej používateľské rozhrania skôr, než svoj záujem spečatíte kúpou.

 

Aplikácie pre platformu Android možno vyvíjať aj bez reálnych zariadení, ktoré takmer úplne zastúpi emulátor

Tip

Pomocou vývojového prostredia a emulátora môžete existujúcu vlastnú (úspešnú) aplikáciu, vytvorenú pôvodne pre PC alebo pre niektorú mobilnú platformu, prepísať na inú mobilnú platformu, napríklad ak na túto platformu mienite migrovať alebo si myslíte, že by sa na tejto platforme dobre predávala.

 

…ale nenapíšte ani riadok kódu bez toho, aby ste na tom zarobili

V súčasnosti je úplne iná aj filozofia životného cyklu mobilných aplikácií. Väčšina aplikácií sa voľne poskytuje alebo predáva cez rôzne formy internetových obchodov, či už je to AppStore (Apple), Market (Google), alebo dokonca niekoľko aplikačných portálov Microsoftu (Xbox Live, Zune…). Preto sa aj v seriáli budeme venovať prípadnému šíreniu vašich aplikácií touto formou buď bezplatne, alebo ak vytvoríte užitočnú aplikáciu, pri ktorej predpokladáte komerčný úspech, môžete na tom aj zarobiť. Typický životný cyklus mobilnej aplikácie by mal pozostávať z návrhu, vývoja, testovania a šírenia cez webový obchod s aplikáciami pre príslušnú platformu. Takto bude koncipovaný aj náš seriál.

Začíname vývojom pre platformu Android

Výber platformy, ktorej sa budeme venovať ako prvej, bol jednoznačný. Nielen podľa abecedy, ale hlavne podľa rastu popularity vedie Android. Pri vývoji aplikácií sa využíva hlavne populárny programovací jazyk Java a open source vývojové prostredie Eclipse, doplnené o Android SDK. Vyvíjať aplikácie pre Android možno na platforme Windows, Linux aj Mac.

Skôr než začneme, predstavíme v hrubých črtách obsahovú náplň seriálu pre platformu Android.

• Inštalácia a konfigurácia vývojárskych nástrojov

• Vytvorenie emulátora a oboznámenie sa s jeho možnosťami a ovládaním

• Vytvorenie vzorovej aplikácie typu „Hello World“ vrátane jej spustenia v emulátore aj na reálnom zariadení

• Vzorová aplikácia zameraná na ovládacie prvky používateľského rozhrania

• Ladenie aplikácií a iné pokročilejšie témy

• Šírenie aplikácií cez Google Market

Inštalácia Android SDK Tools

Prípravu konfigurácie na vývoj aplikácií odporúčame začať stiahnutím a nainštalovaním vývojárskeho balíka z adresy http://developer.android.com/sdk/index.html. Inštalácia si vyžaduje Jave SE Development Kit (JDK). Ak ho nemáte nainštalovaný, inštalácia sa preruší a budete presmerovaní na stránky Sun, vlastne teraz už Oracle, kde možno kit stiahnuť na inštalovanie. Po ukončení inštalácie a spustení AVD Managera sa táto aplikácia automaticky spustí a zobrazí prehľad nainštalovaných komponentov.

Inštalácia Android SDK Tools – prehľad nainštalovaných komponentov

Na spúšťanie a ladenie aplikácií na reálnom zariadení budete potrebovať ovládače USB pre ADB (Android Debug Bridge), preto odporúčame v záložke Available packages v skupine Third party Add-ons doinštalovať tento ovládač, buď univerzálny od spoločnosti Google, alebo proprietárny pre dané zariadenie, v našom prípade pre Samsung. Tento úkon však môžete urobiť kedykoľvek.

Inštalácia voliteľných doplnkov

Vytvorenie emulátora

V ľavej časti aplikácie Android SDK and AVD Manager sa prepnite do záložky Virtual Devices a nainštalujte si emulátor pre príslušnú verziu Androidu. Vyberte si verziu, ktorou disponuje vaše alebo zamýšľané mobilné zariadenie, pre ktoré je aplikácia určená.

Tip

Z dôvodu kompatibility vyberte najnižšiu predpokladanú verziu systému. Takéto aplikácie budú na vyšších verziách fungovať bez problémov, no opačne to neplatí.

Môžete vyvíjať pre verzie 1.5 (kódové označenie Cupcake), 1.6 (Donut), 2.0 / 2.1 (Eclair), 2.2 (Froyo) a 2.3 (Gingerbread). My sme vytvorili emulátor verzie 2.1 Eclair, pretože budeme aplikácie testovať na mobile Samsung Galaxy i5500. Pre zaujímavosť uvádzame aj kódové označenia budúcich verzií Honeycomb a Ice Cream, ktoré budú zamerané na podporu funkcionality tabletov.

Dialóg na vytvorenie a konfiguráciu emulátora mobilného zariadenia s platformou Android

Upozornenie

Pri vytváraní emulátora nezabudnite nakonfigurovať dostatočnú kapacitu pamäte SD Card. Odporúčame 512 až 1024 MB.

Môžete definovať nielen rozlíšenie displeja, ale aj prídavné funkcie emulovaného zariadenia, napríklad akcelerometer, GPS a pod.

Po vytvorení emulátora v záložke Virtual Devices asi nikto neodolá tomu, aby si ho vyskúšal, prípadne porovnal jeho možnosti s reálnym zariadením.

Pre hĺbavejších čitateľov diskový obraz emulátora je v operačnom systéme Windows XP uložený v adresári C:\Documents and Settings\<používateľ>\.android\, v operačných systémoch Vista a Windows 7 je to adresár C:\Users\<používateľ>\.android\. V súbore config.ini sú základné parametre emulátora.

Inštalácia a konfigurácia vývojového prostredia Eclipse

Pri vývoji aplikácií budeme využívať populárne open source vývojové prostredie Eclipse. Získate ho na adrese http://www.eclipse.org/downloads/.

Odporúčame inštaláciu verzie Eclipse Classic 3.6.1

Na vývoj aplikácií Android treba doplniť vývojové prostredie Eclipse o doplnok Android Development Tools (ADT). Spustite vývojové prostredie a v menu Help > Install New Software…. aktivujte dialóg na inštaláciu doplnku. Doplnok pomenujte ADT Plugin a ako adresu URL zadajte http://developer.android.com/sdk/eclipse-adt.html.

Inštalácia doplnku ADT

Posledný krok je konfigurácia. V menu Window > Preferences aktivujte dialóg na zadanie adresára, do ktorého ste predtým Android SDK nainštalovali.

Konfigurácia doplnku pre Android

V budúcom pokračovaní sa naplno pustíme do vývoja aplikácií.

Autor: Ľuboslav Lacko

ČlánokAko stvoriť Android / 1. Časť” bol uverejnený v dvojčísle časopisu Infoware 1-2/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3.2011

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+