MojAndroid

Tatra banka priniesla nedávno novú verziu svojej bankovej aplikácie. Za jej najväčšie prekvapenie možno považovať dve verzie v jednej. Od teraz si totiž používatelia môžu zvoliť, či si chcú manažovať svoje peniaze cez LITE verziu alebo ostanú v doteraz používanej FULL verzii.

Časť klientov navyše dostalo možnosť spraviť si bezprostredne po update rýchly dotazník, na základe ktorého im banka odporučí, ktorá verzia je pre nich tá najvhodnejšia. V zásade platí, že ak potrebujete iba jednoduchý prehľad o účte, kartách, sporení a úveroch, LITE verzia je tá správna voľba. Ak ste ale trochu finančne zdatnejší, FULL verzia vám poskytne full finančný servis. Napríklad aj v oblasti investovania.

Nás ale najmä zaujímalo, ako sa aplikácia vyvíja a hlavne to, ako sa človek k takej práci môže dostať. Na otázky nám odpovedali Dominik Tusjak a Diana Brnovik. Obaja pracujú ako IT vývojári v Tíme vývoja mobilných aplikácií v Tatra banke.

Skôr, ako sa dostaneme k samotnému vývoju, povedzte nám na úvod, ako ste sa k tejto práci dostali a čo je hlavný predpoklad, aby človek mohol takú prácu robiť?

Dominik: O programovanie som sa zaujímal už na strednej škole. Myšlienka, že sa stanem vývojárom mi ostala, ale nevedel som, ako začať. Z viacerých strán som počul, že bránou do IT je testovanie. Tak som si niečo naštudoval, absolvoval online kurz a zamestnal sa ako IT tester. Neskôr prišla príležitosť posunúť sa a stal som sa Android vývojárom. Hlavným predpokladom je vedieť, čo chcem a prekonávať prekážky alebo jednoducho ísť postupne krok za krokom.

Diana: V Tatra banke som len krátko. Predtým som študovala ekonomickú informatiku na Mendelovej univerzite v Brne. Tam som sa prvýkrát stretla s vývojom mobilných aplikácií. V rámci univerzitného projektu som sa venovala vývoju mobilných aplikácií pre platformu iOS, čo ma úplne chytilo. Myslím si, že hlavným predpokladom je to, aby človeka daná práca bavila a mal odhodlanie posúvať sa ďalej.

Čo je hlavnou náplňou vašej práce? Ako vyzerá váš bežný deň?

Dominik: Hlavnou náplňou našej práce je jednoducho vývoj, programovanie mobilnej aplikácie pre konkrétny operačný systém. Skoro všetci začíname deň kávou a potom otvoríme aplikáciu JIRA, čo je nástroj na trackovanie práce. Potom nasleduje status meeting s tímom, kde sa dozvieme, na čom pracujú ostatní kolegovia a skoordinujeme sa. Po meetingu otvárame špecifikácie od našich analytikov a dizajny, ktoré nám pripravili UX dizajnéri a púšťame sa do kódenia.

Poďme teda k samotnej aplikácii TB verzia 3.6. Čo konkrétne ste na nej robili?

Dominik: Práve vo verzii 3.6 som už ako developer napísal svoje prvé riadky kódu. Konkrétne som pracoval na obrazovkách pohybov v novom Spending reporte a menil som aj dizajn pohybov na účte pre LITE verziu. V nej som pracoval aj na novej záložke Banka. Zaujímavou výzvou bolo kódovanie nových generických prvkov pre nové predajné procesy.

Diana: Vzhľadom na to, že ja som naskočila do rozbehnutého vlaku robustnej aplikácie, venovala som sa viac dolaďovaniu a menším úpravám aplikácie. Vďaka tomu som sa oboznámila s jej architektúrou, code stylom a podobne. Bola to dobrá štartovacia čiara pre mňa ako nováčika v banke. Opravovala som aj niektoré bugy, ktoré prirodzene pri vývoji vznikajú, a tým som sa rýchlo učila.

Aplikácia Tatra banka | Foto: Tatra banka

Ako sme uviedli na začiatku, zaujímavou novinkou je rozdelenie aplikácie na LITE a FULL verziu. Čo k tomu banku viedlo? Vaša aplikácia svojimi možnosťami udávala trend a toto sa nezainteresovanému môže javiť mierne kontraproduktívne.

Dominik: Rozdiel medzi LITE a FULL verziou je najmä v navigácii, ovládaní a množstve podporovaných produktov. Pri tak veľkom počte pravidelných používateľov, ako má naša aplikácia, už jednoducho neplatí „one size fits all“. Je rozdiel, či aplikáciu ovláda napríklad 15-ročný študent alebo dospelý klient s vyšším vzdelaním v oblasti financií. To bol ten hlavný motivátor spraviť to.

Prečo sa ale banka rozhodla spraviť jednu aplikáciu s dvoma verziami a nie dve samostatné aplikácie pre rôznych užívateľov?

Diana: Výhodou jednej aplikácie je to, že používatelia si dokážu jej obe verzie pohodlne vyskúšať, poprepínať sa medzi nimi a následne sa rozhodnúť, ktorá verzia im viac vyhovuje. Používatelia sa totiž odlišujú v ich potrebách a činnostiach, ktoré v aplikácií vykonávajú.

Čo bolo teda konkrétne najväčšou výzvou pri tvorbe jednej aplikácie v dvoch verziách?

Dominik: Najväčšou výzvou bolo vymyslieť, ako upraviť architektúru aplikácie tak, aby sme mohli rozlišovať, ktorá obrazovka patrí ku ktorej verzii a aby sme zároveň neznížili štandardy, na ktoré sú klienti zvyknutí. Našťastie máme v tíme šikovných vývojárov a myslím si, že sa nám to podarilo.

Diana: Pre mňa bola výzva komplexnosť aplikácie, ktorú som predtým nepoznala.

Ďakujem za rozhovor.

V prípade, že sa aj vy zaujímate o programovanie mobilných aplikácií a chcete sa v tomto smere učiť alebo posunúť ďalej a čeliť náročnejším výzvam, máte príležitosť. Tatra banka totiž stále hľadá ľudí ako Dominik alebo Diana. Stačí vyplniť formulár a uchádzať sa o pozíciu FrontEnd developer pre Android (alebo aj pre iOS :) ).

5.8.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+