MojAndroid

Vrátenie telefónu kúpeného cez internetový obchod. To je možné považovať za bežnú prax a zároveň právo, ktoré ako spotrebitelia máme. V minulosti neznáme, postupne objavované právo sa stáva aj v našich končinách konečne realitou.

Je dôležité uviesť, že postupné zavádzanie práva na vrátenie tovaru kúpeného cez internetový obchod vyvolávalo množstvo nejasných otázok a úprimne musíme priznať, že nebolo vôbec výnimočné, ak sa predajca tváril, že sa ho táto povinnosť netýka. Zákon sa však aj pod tlakom Európskej únie v roku 2014 zmenil a dnes tu máme jasnejšie a najmä lepšie pravidlá. Aj z dôvodu, že stále existujú internetové obchody, ktoré vôbec nereflektujú na svoje povinnosti pri vrátení tovaru, bližšie sa pozrieme na to, ako sa môžeme ako spotrebitelia zachovať.

Kto je spotrebiteľ?

Základným predpokladom k tomu, aby sem mohli uplatňovať svoje práva pri vrátení tovaru je, že máme postavenie spotrebiteľa. Tým sa rozumie vždy iba fyzická osoba, ktorá navyše nesmie daný tovar kupovať pre výkon svojej podnikateľskej aktivity, zamestnania alebo povolania. Čiže musí ho kupovať pre svoju osobnú potrebu. Ak máme túto podmienku splnenú, môžeme sa vrhnúť na jednotlivé kroky, ako vlastne celý mechanizmus vrátenie tovaru funguje.

Nákup cez internet

Samotné objednanie telefónu cez internetový obchod je vo svojej podstate uzatvorenie kúpnej zmluvy. Zákon používa nie celkom bežnú definíciu, keď pod nákupom v internetovom obchode tento definuje ako uzatvorenie zmluvy medzi predajcom a spotrebiteľom za použitia výlučne jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie, a to bez toho, aby sa predajca a spotrebiteľ fyzicky stretli (napr. s použitím webu, e-mailu alebo faxu). Áno, ak keď si objednáte tovar cez e-mail, je to považované za uzavretie zmluvy rovnakou formou, ako je nákup cez e-shop.

Pre naše účely sme zúžili pohľad výlučne na nákup tovaru (mobilného telefónu), teda tovaru, ktorý sa vrátiť dá. Zákon totiž obsahuje výpočet takých tovarov a služieb, ktoré sa po zakúpení už vrátiť nedajú (veľmi často sa zákazníci domnievajú, že sa dá vrátiť všetko, ale ak napríklad kúpite cez internet DVD s obrazovo-zvukovým obsahom, teda film a rozbalíte po objednaní ochranný obal, nárok na vrátenie už nemáte).

Dostali ste darček a chcete ho vrátiť?

Aby sme mali zachované právo na vrátenie tovaru, tak musíme pristúpiť k jednostrannému ukončeniu kúpnej zmluvy a to tým, že od nej odstúpime. Lehota na odstúpenie je v súčasnosti 14 kalendárnych dní a jej začiatok sa počíta pri elektronike okamihom prevzatia tovaru. Vo väčšine prípadov si tovar prevezmeme osobne a toto je deň, od kedy sa práve uvedených 14 dní začína počítať, pričom prvý deň (teda deň prevzatia telefónu) sa do tejto lehoty nezapočítava.

Je dôležité upozorniť na to, že stále je množstvo internetových obchodov, ktoré majú na svojich web stránkach uvedené údaje o tom, že od zmluvy sa dá odstúpiť do 7 pracovných dní. Táto lehota je však od 13. júna 2014 zmenená a to práve na 14 kalendárnych dní. Samotné vrátenie tovaru je jednoduchá forma úkonu, najmä z toho dôvodu, že zákon ukladá predajcovi poskytnúť každému kupujúcemu formulár na odstúpenie, kde sú už predtlačené údaje a stačí ich vypísať. Akou formou sa od zmluvy odstupuje, do koľko dní mi musí predajca vrátiť uhradenú sumu za telefón a kedy a akým spôsobom musím na druhej strane zaslať zakúpený telefón ako spotrebiteľ späť predajcovi, si povieme v druhom pokračovaní.

clanok vznikol v spolupraci s Advokátskou kanceláriou Fiľo & Partners, s.r.o. (www.akfp.sk)

17.1.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

8 odpovedí na “TÉMA Dostali ste darček a chcete ho vrátiť? 14-dňová lehota na vrátenie tovaru cez e-shop (1.časť)”

  1. Len taky detail (ktory ale moze byt dolezity): niekde som cital,ze ta 14-dnova lehota plati len vtedy, ak si nieco objednate cez eshop a nechate dorucit (postou, kurierom, zasielkovou sluzbiou, atd). Neplati to vtedy, ak si pojdete tovar k nim vyzdvihnut a zaplatit (napr. clovek si nieco objedna cez webshop alzy, a pojde si to osobne vziat do centraly na Prievozskej).

    Niekde som mal aj link na daku judikaturu, ale zaboha neviem teraz najst. Ide o to, ze ak si clovek ide nieco vyzdvihnut osobne a plati az na mieste, ma moznost (viacmenej teoreticku) si tovar pred zakupenim pozriet a vyskusat, aj ked si ho objednaval cez internet…

    • SimSon – velmi dobry postreh, to co popisujes vyssie je dovod preco maju eshopy takzvane odberne miesta, zakaznik si pride po objednany tovar na odberne miesto/predajnu a v tom momente prichadza o moznost vratenia tovaru bez udania dovodu do 14 dni. preto ak niekto vyuziva nakup cez web – tak jedine s dorucenim kurierskej sluzby, posty atd, bezplatny odber je sice casto zdarma avsak je na zvazeni ci stoji zato pripravit sa o moznost vratit tovar ak vam nevyhovuje

      • ja som objednaval vec cez net a dal si ju dorucit na pobocku a bez problemov som ju vratil…. nebol to mobil ale to je jedno….
        kamarat bral na zaciatku roka telefon za skoro 600 eur takisto objednavka cez net a vyzdvihnutie na pobocke a po styroch dnoch ten telefon vratil a vratili mu na mieste peniaze…

        takze netreba ai tu vymyslat veci ked to nemate vyskusane…

        • blbecek na tvojom mieste by som nepisal pixoviny ked nevies, to ze tebe predajca vysiel v ustrety je jedna vec, to ze nemusel je vec druha, predajca ktoremu si vyrobok vratil urobil ustretovy krok nad ramec zakona, tento clanok vsak popisuje to co je v ramci zakona, jeden predajca urobi ustetovy krok, druhy zas nie, cau

  2. Dakujeme ze ste nam ukazali aku pravnicku kancelariu nenavstevovat kedze uz ako napisal SimSon tovar objednany z netu sa da vratit do 14 ale nie ak si ho preberiete osobne v predajni nie ten blabol co pisete v clanku “Vo väčšine prípadov si tovar prevezmeme osobne a toto je deň, od kedy sa práve uvedených 14 dní začína počítať, pričom prvý deň (teda deň prevzatia telefónu) sa do tejto lehoty nezapočítava”. navyse vecsina obchodov vyzaduje aby bol tovar nepouzity vid napr datart: Podmienkou je predloženie nákupného dokladu DATART (účtenky) a nepoužitého, nepoškodeného výrobku s kompletným obalom, vrátane všetkého príslušenstva.

    http://www.zakonypreludi.sk/zz/2014-102
    § 7
    (1) Ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h), spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa

  3. bolo by tiez dobre spomenut, ze treba nakupovat v doveryhodnych obchodoch s tradiciou. Ak vratite do pochybneho najlacnejsieho obchodu z heureky tovar poštou/kurierom, peniaze viac neuvidite a ani tovar. A teraz ako im chcete dokazat, ze ste im nevratili kameň namiesto mobilu? Nedokážete to nijako, čo ste im poslali naspäť. Máte len doklad že ste im poslali niečo určitej hmotnosti. Obchod môže tvrdiť, že to bolo čokoľvek a preto vám peniaze nevrátil..

  4. Pracujem pre alzu.sk… Predavame z pobocky a ludia chodia po tovar na pobocku a netrapi nas co kde ako…. Ma 14 dni na vyzdvihnutie, za mensi poplatok dokonca 2 mesiace. Tak isto funfuje aj konkurencia – mall hej a pod. Ak zakaznik objednava aj osobne z pobocky stale ma pravo na vratenie do 14d. ?

Pridaj komentár

+