MojAndroid

Minulý týždeň sme vám v článku opísali skúsenosť Vladimíra Gondáša, človeka, ktorému sa podarilo uspieť v súdnom spore s operátorom a vďaka tomu nemusel zaplatiť zmluvnú pokutu, ktorú od neho operátor požadoval. Krajský súd v Banskej Bystrici tomto spore vyniesol verdikt, podľa ktorého je zmluvná pokuta neprijateľnou zmluvnou podmienkou a operátor sa musí  zdržať používania takejto podmienky, alebo podmienky s rovnakým významom v zmluvách so všetkými spotrebiteľmi. Kedže sú však zmluvné pokuty stále bežnou súčasťou spotrebiteľským zmlúv,  ktoré so zákazníkmi operátori uzatvárajú, chceli sme dať priestor na vyjadrenie aj im a obrátili sme sa na nich s niekoľkými otázkami. Uverejňujeme vyjadrenia Telekomu a Orangeu, nakoľko O2 podľa vlastného vyjadrenia zmluvné pokuty do zmlúv neimplementuje.

Náš tip
Zákazník uspel na súde s mobilným operátorom, nemusí platiť zmluvnú pokutu

Telekom O2 Orange logo

Operátorom sme položili celkovo štyri otázky, týkajúce sa témy zmluvných pokút. Za Telekom nám na ne odpovedal Martin Vidan, hovorca pre korporátne záležitosti a za Orange hovorkyňa spoločnosti, Alexandra Piskunová. Ich vyjadrenia prinášame v plnom znení bez zmien.

Zahŕňa vaša spoločnosť do aktuálne uzatváraných zmlúv so zákazníkmi klauzulu o zmluvnej pokute? Ak nie, kedy ste od tohto kroku ustúpili?

ORANGE: Orange uzatvára so svojimi zákazníkmi zmluvy v súlade s platnými právnymi predpismi, zákonmi. Rešpektujeme pritom aj prípadné súdne rozhodnutia, ktoré však vždy treba chápať v kontexte konkrétneho prípadu, a neustále hľadáme spôsoby, ako našim zákazníkom vychádzať v ústrety. Orange je napríklad prvým operátorom na Slovensku, ktorý upustil od uplatňovania zmluvných pokút v niektorých typoch zmlúv a ktorý pri zostatkovej cene telefónu začal zohľadňovať aj počet mesiacov do skončenia viazanosti.

TELEKOM: Áno, naša spoločnosť uplatňuje zmluvnú pokutu, ktorou sa chráni predovšetkým pri predaji vysoko dotovaných zariadení. Zmluvná pokuta je štandardným právnym inštitútom. Pokiaľ zákazník využije akciovú ponuku zvýhodneného (dotovaného) mobilného telefónu alebo iných výhod (napr. vo forme zníženého mesačného poplatku za služby), takáto akciová ponuka môže byť podmienená využívaním služieb počas určitej doby viazanosti. V prípade porušenia povinností zákazníka a nedodržania dohodnutej doby viazanosti vzniká podniku nárok na zmluvnú pokutu za podmienok dojednaných v zmluve. Zákazník si je pri výbere akciovej ponuky vedomý týchto základných podmienok jej využitia a s týmto vedomím aj zmluvu s operátorom podpisuje. Zákazník má každopádne vždy možnosť zvoliť si aj ponuku bez zmluvnej viazanosti ergo bez zmluvnej pokuty.

Ako v súčasnosti riešite sporné prípady u tých zákazníkov, ktorí zmluvy uzatvorili v minulom období a ich zmluvy teda klauzulu o zmluvnej pokute obsahujú? Trváte na ich zaplatení zo strany zákazníka, prípadne pristupujete k nejakej forme vymáhania tejto pokuty?

ORANGE: V súčasnosti nároky zo zmlúv platne uzavretých v minulosti uplatňujeme v súlade so zákonmi SR a súdnymi rozhodnutiami.

TELEKOM: Telekom na túto otázku neodpovedal s odôvodnením, že sa k nej nie je možné vyjadriť všeobecne.

Plánujete zaviesť do zmlúv nejakú inú formu ochrany namiesto zmluvných pokút?

ORANGE: V súvislosti so zmluvnými pokutami zmenu neplánujeme. Zmluvná pokuta je zákonný inštitút a inými slovami je paušalizovanou náhradou škody. Predovšetkým ide o preventívny nástroj ochrany a v prípade Orange ide o ochranu pred svojvoľným porušovaním zmlúv zo strany spotrebiteľa. Preventívna funkcia má prednosť pred uhradzovacou funkciou zmluvných pokút a má slúžiť na odstrašenie pred porušením zmluvných podmienok ktoré boli slobodne a vážne so spotrebiteľom dohodnuté. Každý zákazník môže používať služby Orangeu aj bez viazanosti a bez zariadenia. V prípade voľby viazanosti si zákazník sám vyberá, aké zariadenie chce používať, má možnosť výberu zo širokej škály telefónov od najjednoduchších až po exkluzívne. Zmluvná pokuta sa potom odvíja väčšinou od hodnoty dotovaného telefónu.

TELEKOM: Vývoj na trhu priniesol v poslednom období viaceré zmeny v modeli poskytovania telekomunikačných služieb v celej Európe. Ide hlavne o zmeny v koncepte zmluvného vzťahu zákazníka a operátora, a to nielen v súvislosti s telekomunikačnými službami, ale aj hardvérom spojeným s ich používaním. S ohľadom na tento vývoj pripravujeme viaceré zmeny, zatiaľ ich však nebudeme bližšie špecifikovať.

Zaregistrovali ste v minulosti zvýšený počet prípadov, kedy si zákazníci vybrali akciové mobily za zvýhodnenú cenu a následne prestali uhrádzať faktúry za paušály?

ORANGE:  Zvýšený počet podobných prípadov sme nezaznamenali. Výskyt špekulatívnych nákupov dotovaných telefónov je v zásade konštatný počas celého roka. Zmluvné pokuty majú preventívnu funkciu a v prípade Orangeu ide o ochranu pred svojvoľným porušovaním zmlúv zo strany zákazníka.

TELEKOM: Takéto prípady zaznamenávame kontinuálne.

22.12.2013

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+