Spotify začne žiadať od umelcov peniaze s cieľom dosiahnuť zisk

Zdroj: Miroslav Schwamberg

Streamovacia služba Spotify je na trhu už niekoľko rokov. Za tieto roky sa jej podarilo oživiť hudobný priemysel viac ako sa očakávalo. Nedávno sa na portáli bloomberg.com objavila informácia, že Spotify začne žiadať peniaze od umelcov za reklamu.

V čom spočíva toto rozhodnutie?

Spoločnosť so sídlom vo Švédsku je aktuálne pod tlakom investorov. Cieľom tohto tlaku je podporenie predaja reklamných produktov a schopnosť spoločnosti dokázať, že môžu dosiahnuť zisk. Zisk Spotify dosiahol za minulý rok vďaka 120 miliónom platených používateľov približne 6,1 miliárd amerických dolárov. Väčšina príjmov smeruje späť do hudobného priemyslu, kde musí Spotify platiť licenčné poplatky. Tým pádom bol čistý zisk približne 678 miliónov amerických dolárov.

Nový nápad, uchytí sa alebo nie?

Mark Mulligan, priemyselný analytik spoločnosti Midia Research, sa k situácii vyjadril takto:

„Potrebujú diverzifikovať svoje toky príjmov a musia nájsť spôsoby, ako dosiahnuť vyššie prevádzkové marže“.

Spotify sa už niekoľkokrát pokúsila o možnosť zvýšiť príjmy. Prvý, neúspešný pokus mal nezávislým umelcom umožniť nahrávať svoju tvorbu priamo do Spotify. Tento spôsob sa nepáčil kľúčovým spoločnostiam, ako napríklad Universal Music, Warner Music a Sony Music Entertainment. Na ich naliehanie bol tento program zrušený.

Druhým spôsobom bol reklamný nástroj, takzvaný Marquee. Ten ponúka propagáciu umelcom a nahrávacím spoločnostiam za cenu minimálne 5000 amerických dolárov. V cene je zahrnuté zobrazovanie propagovaných skladieb v playlistoch a upozornenia fanúšikov pri vydaní novej tvorby. Týmto spôsobom bol propagovaný nezávislou nahrávacou spoločnosťou aj raper Trippie Red.

Nový spôsob predávania reklamy žiada peniaze od nahrávacích spoločností za propagovanie umelcov. Aktuálne majú nahrávacie spoločnosti istý podiel na príjmoch Spotify. To znamená, že by sa im teoreticky mohlo podariť získať späť peniaze, ktoré zaplatili za reklamu. Tento spôsob zdieľania príjmov nieje efektívny, preto sa údajne pracuje na novom systéme. Jeho podstatou bude, aby veľké nahrávacie spoločnosti nemohli zdieľať časti príjmov Spotify.

Oplatí sa zmena reklamnej politiky?

Je ťažké povedať či sa tento nový systém uchytí. Spoločnosť potrebuje pre správne fungovanie hlavne podporu hudobného priemyslu. Keďže Spotify vráža nemalé peniaze do podcastov, tým pádom je hudobný priemysel čiastočne utláčaný. Nová reklamná politika ešte nie je spustená a je otázne, ako sa k nej nakoniec postavia veľké nahrávacie spoločnosti a aj nezávislí umelci.

Developer: Spotify AB
Price: Free

Náš tip
Spotify čoskoro príde s vynoveným prostredím aplikácie pre Android
Disqus Comments Loading...