MojAndroid

Väčšina ľudí vie, že populárna offline navigácia Sygic pochádza zo Slovenska. Málokto však tuší, na čom všetkom pracujú jej autori a vývojársky tím. V tejto otázke sme preto vyspovedali Pavla Magica, produktového manažéra Sygicu. Ten nám prezradil, čo všetko ponúka Sygic teraz a aké zmeny pripravujú do budúcnosti, a podarilo sa nám zistiť aj informácie o ďalších produktoch z dielne tejto slovenskej spoločnosti. Viac si prečítajte v samotnom rozhovore.

1. Sygic každý z nás pozná ako jednu z najlepších offline navigácií pre Android. Povedz nám, kedy prišiel na svet a kedy sme ho mohli po prvýkrát vidieť v obchode s Android aplikáciami.

Navigácia Sygic bola druhou navigáciou, ktorá bežala na operačnom systéme Android. Spustili sme ju v roku 2009. Už to však nie je „len“ offline navigácia. Postupne do nej pridávame nové služby, ktoré z nej robia plnohodnotného spoločníka na známych aj neznámych cestách.

2. Koľko používateľov dnes aktívne využíva Sygic?

Všetky naše aplikácie už majú dokopy bezmála 100 miliónov stiahnutí, z toho navigácia na Androide tvorí necelú polovicu, vďaka čomu sme najsťahovanejšou offline navigáciou na svete.

3. Máte informáciu o tom, koľko ľudí používa cracknutú verziu navigácie, prípadne navigáciu využíva bez zakúpenej licencie?

Cracknutú verziu používa iba zlomok používateľov. Zaujímavé však je, že aj títo používatelia postupne prechádzajú na oficiálnu – platenú verziu. Motivujú ich k tomu najmä časté aktualizácie s novými funkciami, či čerstvými mapami. Možno v tom ale zohráva istú rolu aj ich svedomie. ☺

4. Za čo všetko používateľ pri kúpe Sygicu platí? Ktoré služby ponúkate za príplatok?

Licencia obsahuje najmä hlasovú navigáciu, automatické prepočítavanie trás, ale aj ďalšie funkcie, ako radenie do jazdných pruhov, a podobne. Za príplatok si potom používatelia môžu aplikáciu doplniť o kvalitné dopravné informácie, DashCam, či head-up display, ktorý je jedným z najobľúbenejších produktov našich zákazníkov.

5. Aké mapové podklady používa Sygic? Ako často môžu používatelia očakávať aktualizácie máp?

Dlhoročne spolupracujeme s firmou TomTom, ktorá pred pár rokmi kúpila TeleAtlas. Pre biznis klientov ponúkame aj mapy od HERE (bývalý Navteq). Aktualizácie ponúkame tak často, ako nám od dodávateľov chodia. V súčasnosti je to štvrťročne, ale postupne sa tento interval bude znižovať. Našim prvoradým záujmom je – a vždy bola – spokojnosť zákazníkov. Tú môžeme získať jedine presnými a aktuálnymi mapami.

6. Google pomaly začína vkladať do áut vlastný systém Android auto. Plánujete Sygic ponúkať aj na tejto platforme?

Sygic už nejaký čas vníma silný potenciál v oblasti Connected Cars. Aj preto sme sa do tejto oblasti vrhli ako prví a priniesli sme na trh Sygic Car Navigation, ktorá sa prednedávnom stala prvou navigáciou na svete s certifikátom MirrorLink Europe and North America. MirrorLink dnes využíva niekoľko významných automobiliek, ako Škoda Auto, Volkswagen, Seat či Peugeot. Našim cieľom je byť najdostupnejšou navigáciou pre Connected Cars. Automobilový biznis bol vždy lukratívnou oblasťou. V súčasnosti sa Google v Android Auto zameriava najmä na hudobné a komunikačné aplikácie od tretích strán. Preto sú aj služby, ktoré developerom ponúka, veľmi obmedzené. Kvôli tomu zatiaľ nie je možné vyvíjať pre túto platformu navigačné aplikácie.

7. Máte špeciálnu zmluvu s nejakou automobilkou? Budete pre nich exkluzívne dodávateľom navigácie?

Minulý rok sa nám podarilo podpísať hneď niekoľko zmlúv, na ktoré sme veľmi hrdí. Konkrétne spomeniem automobilky Škoda Auto a Jaguar Land Rover.

8. Ďalším trendom je funkcia MirrorLink. Sygic je prvou navigáciou, ktorá ju natívne podporuje. Vieš nám povedať, aké výhody má Sygic v spojení s MirrorLinkom?

Väčšina ľudí nosí vo vrecku výkonné telefóny, na ktorých majú všetky svoje obľúbené aplikácie. Výhodou technológie MirrorLink je, že všetky aplikácie, ktoré ju podporujú, môžete zobraziť a ovládať priamo cez displej v aute. Nemusíte tak platiť stovky eur za zabudovanú navigáciu, ale stačí mať našu aplikáciu za zlomok tejto ceny. Navyše, mapy si aktualizujete, kedy budete chcieť. Ak ste niekedy v aute mali zabudovanú navigáciu, tak viete, že tam to až také jednoduché nebolo.

9. Okrem samotnej navigácie ponúkate aj funkcie ako HUD (Head-up displej) či hlasové navigovanie v slovenčine. Na aké ďalšie funkcie či zmeny sa môžu tešiť slovenskí používatelia v najbližšej dobe?

V tomto roku sa zameriavame najmä na online služby. Nedávno sme predstavili vyhľadávanie cez populárne služby TripAdvisor, Viator a Foursquare. Z pripravovaných noviniek spomeniem napríklad informácie o obsadenosti parkovísk, s čím súvisí aj množstvo ďalších drobných vylepšení.

10. Je známe, že ste odkúpili navigáciu be-on-road. Zapracovali ste niektoré z jej funkcií do Sygicu alebo BOR zostal samostatnou navigáciou bez vášho zásahu? Aké máte s touto navigáciou plány do budúcnosti?

Skôr naopak – do aplikácie be-on-road postupne prinášame to najlepšie zo Sygic navigácie. Aj naďalej to však bude samostatná aplikácia. Hlavným rozdielom budú najmä mapové podklady, ktoré čerpáme z OpenStreetMaps.

11. K Sygicu ponúkate v obchode Play niekoľko ďalších aplikácií – menovite Policajné radary Slovensko, FleetWork, Fuelio či Family Locator. Môžeš našim čitateľom v krátkosti predstaviť, čo tieto služby ponúkajú a prečo by si ich mali stiahnuť a začať používať?

Fuelio je našim najnovším prírastkom. Slúži na sledovanie výdavkov súvisiacich s prevádzkou auta. Vďaka aplikácii Family Locator budete vždy vedieť, že sú vaše deti v bezpečí. FleetWork je riešenie pre firmy, ktoré umožňuje manažovať pracovníkov v teréne a zároveň navigovať. No a v neposlednom rade sú to Policajné radary Slovensko, ktorých názov mnohé napovedá. ☺ Táto aplikácia vznikla tak trochu náhodou. V tíme sa venujeme prevažne serverovým riešeniam, napríklad informáciám o premávke a dátam, ktoré nám používatelia nahlasujú cez naše aplikácie. Práve v tej druhej oblasti sme videli veľký potenciál. Dáta sme mali, tak sme k nim spravili aplikáciu.

12. Osobne sa venuješ projektu Policajné radary Slovensko. Môžeš nám prezradiť, aké novinky v tejto aplikácii plánujete, na čo sa môžeme tešiť?

Aj keď názov môže byť trochu mätúci, táto aplikácia sa zameriava najmä na bezpečnosť šoférov, ktorí chodia po známych trasách. Preto sa aj do budúcna budeme zameriavať predovšetkým na ich bezpečnosť a komfort. Cieľom je, aby aplikácia rozmýšľala za používateľov a poskytovala im tie informácie, ktoré potrebujú a kedy ich potrebujú. Bez toho, že by museli sami vykonávať akékoľvek akcie.

13. Máte v blízkej budúcnosti ambíciu predstaviť nejakú novinku z oblasti mobilnej navigácie, prípadne nejakú ďalšiu aplikáciu, ktorá by bola doplnkom vašej navigácie?

Pokusne sa venujeme aplikácii pre iný typ dopravných prostriedkov, ako doteraz. Ale zatiaľ nebudem predbiehať. Určite o tom vy a vaši čitatelia budete vedieť ako prví. ☺

14. Otázka na telo – čo si myslíš, že ponúka Sygic a iné navigácie pre Android to nemajú?

V porovnaní s inými významnými firmami, ktoré robia navigačné aplikácie, sme stále malá firma, čo je obrovská výhoda. Snažíme sa zachovať si „startupové“ zmýšľanie a nastavenie. Práve preto sa nám darí prinášať inovácie veľmi rýchlo, čo je pri aplikáciách kľúčové. Rýchlosť so sebou síce nesie riziko, že niekedy šliapnete vedľa. Treba sa z toho ale poučiť a ísť ďalej. Práve to je vec, ktorá nás odlišuje, a ktorá nás dostala na vrchol.

Google na konferencii Google I/O 2015 oznámil dostupnosť svojej turn-by-turn navigácie offline. Ako vnímate v Sygicu tento krok? Keď chce byť Google offline, budete sa snažiť vy byť viac online? :-)

Tento krok nie je žiadnym prekvapením. Na svete je stále mnoho oblastí, v ktorých je dátové pokrytie veľmi slabé. Aj preto používateľom už niekoľko rokov ponúkame kvalitnú offline navigáciu s množstvom ďalších funkcií. Skôr ma prekvapilo, že s tým Google prišiel až takto neskoro. Som však rád, že sa tak stalo, pretože tým potvrdili, že to, čo robíme už desať rokov, robíme dobre. 

15. Na záver otázka, ktorú kladieme často – kde vidíš Sygic o desať rokov? Vieš si predstaviť, ako bude vyzerať automobilový priemysel a ako sa ľudia budú navigovať?

Princíp zostane rovnaký – ľudia sa vždy budú chcieť dostať z bodu A do bodu B. Zmení sa najmä to, že postupne za nás začnú niektoré úlohy preberať počítače. Veľa sa hovorí o autonómnych autách. Môže to znieť, ako sci-fi, ale samojazdiace autá sú už teraz veľmi reálne. Nemôžeme ale čakať, že klasické vozidlá nahradia zo dňa na deň. Automobily sú stále dosť drahé a ich priemerný vek je aj v mnohých vyspelých krajinách vyšší ako 10 rokov. Viaceré automobilky už teraz majú prototypy, ktoré dokonca testovali aj v reálnej premávke. A náznaky prechodu na automatické jazdenie sú v našich autách už dlhšie – od tempomatov, až po to, že vám auto samo zaparkuje. Nech už sa ale vývoj uberie akýmkoľvek smerom, v Sygicu sa vždy budeme snažiť, aby sme boli na čele. Nikto predsa nechce byť druhý. ☺

magazin-3

Tento rozhovor vyšiel pôvodne v 3. čísle Android magazínu

7.10.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

  • pene

    Navigáciu Sygic používam roky a som s ňou spokojný. Prajem tímu vývojárov ďalšie dobré nápady.

  • om1aeg

    Clanok je pekne PR a pravda len pre urcitu cast uzivatelov :)
    V maji 2012 som kupil za 28,98€ sygic voucher edition. Posledna aktualizacia? November 24, 2014, verzia 14.7. Aktualizacia map? Posledne mapy 2015.03, predtym 2014.06. Pritom posledna verzia “normalnej” aplikacie 15.5.2 a mapy 2015.06… Vcelku nasrdi, ak si to clovek zakupi a vedla sa mu smeju ze preco, ked on si to stiahne “zadarmo” a ma to aktualne, ze? Pricom “plna” verzia je teraz casto v akcii ponukana aj lacnejsie…
    V principe ma to ale uz prilis netrapi, sygic pouzivam len mimo slovenska. Kazdodenne vyuzivam Waze, tu Sygicu velmi, velmi usiel vlak, ked som sa pytal na dopravne info, tak som dostal “vyhodnu” ponuku za 10€ / rok cisto pre slovensko, tak som sa zariadil…
    K pirateniu, ak sa ma niekto spyta, ci neviem kde zohnat Sygic “zadarmo”, dostava odporucanie na Here, takze aj tu moze byt dovod ubytku “zadarmo” uzivatelov ;) .

    • om1aeg

      Ale aby moj prispevok nevyznel len kriticky, aplikacia (14.7) je pohodova a plni to co ma a rad som podporil slovenskych vyvojarov. Support reaguje svizne, slovensky (vacsinou prenos licencie medzi zariadeniami), Sygic poznam uz z dob WM6 a symbianu.

    • Robert Koren

      Suhlasim s tymi mapami pre voucher ediciu je to fakt bieda …. Naposledy vydaly update slovenska az po tom co som sa ich priamo pytal preco na voucher verzii nexistuje update, ked uz dva tizdne bezi na freeverziji .

      • SimSon

        A preco vlastne sa pre “voucher” ediciu aktualizuju mapy podla ineho kalendara? Tie mapy by predsa mali byt rovnake. Ale pozeram ze ja mam zase appku daku staru! Verzia 15.4.10, a ziadny update v ponuke. To co je zase za bordel? Preco “voucher” je 15.5.2 a plna aplikacia len 15.4.10?

    • Bob

      Pokud jde o aktuálnost map, tak majitelé navigace Aponia můžou jen tiše závidět i tu voucher edici Sygicu. Aponia lidem za jejich peníze nabízí mapy 2014Q3.

  • peter

    Ja mozem konstatovat to iste som velmi spokojny pekna uprava dobre naviguje a pomaha ked sa stratite =D ale co ma stve uz 2x som ism pisal ze maju chybu v oznaceny ulice a popisoveho cisla a kaslu na to

    • om1aeg

      Problem je v tom, ze Sygic mapy kupuje od Teleatlasu (Tomtom). Pokial chces nahlasit chybu v mape, tak na stranke TomTom. Maju na to nastroj

      Map Share™ Reporter. To je najrychlejsia cesta.

  • SimSon

    Ja som velmi spokojny so Sygicom. Najma od tych cias, co som ho odinstaloval a presiel na Here. Tak som sa zase raz presvedcil, ze to co je “zadarmo” moze byt niekedy lepsie nez to, za co treba platit…

  • Roman

    “V tomto roku sa zameriavame najmä na online služby.”

    Velmi bych si přál a taky doporučil vyvojářům, aby se hlavně zaměřili na stále chybějící funkce, které straší verze před “faceliftem” měly.

    Děkuji

+