MojAndroid

Po úspešnej konferencii ASBIS Produktový deň sme mali možnosť porozprávať sa s generálnym riaditeľom spoločnosti o plánoch a víziách do budúcnosti. Na naše otázky odpovedal Andrej Buchamer.

Spoločnosť ASBIS SK je najväčším distribútorom výpočtovej techniky a najväčším IT distribútorom s pridanou hodnotou (VAD – Value Add Distributor) na Slovensku. Svojim zákazníkom okrem klasickej distribúcie IT produktov ponúka na mieru šité komplexné riešenia.

Aká je situácia na trhu, a ako to vyzerá s Asbisom?

Trochu nadviažem na minulý rok. Ten bol pre nás rekordný a dosiahli sme obrat viac ako 250 miliónov eur, čo znamenalo takmer tretinový rast. Súviselo to hlavne s rozmachom v oblasti informatizácie. Keď sa presunieme na tento rok, tak zatiaľ sa nám plány darí úspešne plniť a mohli by sme sa priblížiť minuloročnému výsledku.

Samotný trh je relatívne stabilný a napriek počiatočným poklesom ziskov niektorých značiek, my máme svoje portfólio diverzifikované a nebalancujeme na jednej nohe, takže sme na tom dobre.

Asbis-Buchamer-foto
Andrej Buchamer, Generálny riaditeľ ASBIS SK, s.r.o.

Tablety klesajú, notebooky stagnujú, smartfóny spomaľujú svoj rast, ako sa staviate k novým výzvam? Zameriavate sa aj na smer Internet vecí?

Z pohľadu obchodu sa bavíme o našich troch strategických pilieroch. Jedným je Volumová distribúcia, druhým Value Added distribúcia a tretím príslušenstvo. Súčasťou prvého z nich sú aj naše privátne značky ako Prestigio a Canyon, ktoré sa podstatnou mierou podieľajú na ziskoch. Okrem toho tu sú všetky produkty určené primárne pre spotrebiteľa. Hovoríme teda o notebookoch, smartfónoch, tabletoch a rôznych komponentoch pre počítače. Všetko prebieha cez rozvetvenú sieť našich predajcov.

Value Added distribúcia je súbor enterprise produktov ako je IBM, Hewlett Packard Enterprise, Oracle a tak ďalej, čo je tiež stabilná a veľmi silná časť biznisu z pohľadu Asbisu. Ďalším pilierom je pre nás príslušenstvo, kde sú pre nás motivujúce zisky.

Rozširujeme aj svoje portfólio v oblasti Internet vecí so zameraním na technológie inteligentnej domácnosti, zábavy a rôznych zariadení využívaných koncovým spotrebiteľom. Chceme zásadne zmeniť prístup k zákazníkom a nerozlišovať ich podľa príslušnosti k jednotlivým portfóliám. Zameriame sa aj na dôkladnejšiu analýzu dát zákazníkov, aby sme s nimi vedeli lepšie komunikovať.

Čím sa chcete odlíšiť od konkurencie?

Nemáme žiadneho konkurenta, ktorý by mal biznis spojený do jedného komplexu. Čiže konkurentov máme len pre jednotlivé oblasti Asbisu. Práve to nás od konkurencie odlišuje a stavia do pomerne silnej pozície.

V poslednom období sa technológie rapídne menia, ako to vnímate vy?

Keď sa pozrieme na 5-ročný horizont, tak obrovský trend nastal z pohľadu spotrebiteľa v mobilite, inteligentnej domácnosti a gamingu. Práve gaming je oblasťou, ktorej sa výrazne začíname venovať a rozvíjať ju. Nastupuje virtuálna a rozšírená realita.

Pohľad na biznis ovplyvnili aj sociálne siete, ktoré majú zásadný dopad na správanie spotrebiteľa. Dnešná mladá generácia je v tejto oblasti najaktívnejšia a technológie sú neoddeliteľnou súčasťou ich života. Štatistiky napríklad poukazujú na to, že viac ako 51% mladých ľudí by sa radšej vzdalo čuchu ako technológií. V roku 2020 budú na jedného obyvateľa planéty pripadať štyri zariadenia, generujúce a prenášajúce dáta. Dokonca 90% celosvetových dát, ktoré boli vygenerované za celú existenciu ľudstva, bolo vytvorených za posledné tri roky. Nárast dát stále exponenciálne rastie, čo sa odráža na obrovskom dopyte po úložiskách a dátových centrách. Stupňujú sa aj nároky na analýzu množiacich sa dát, ktoré vedia o zákazníkovi povedať čoraz viac.   

Na jednej strane je kľúčová mobilita, no na strane druhej nastupuje trend, kedy sa ľudia chcú vrátiť k používaniu jedného zariadenia, z ktorého vybavia všetko. Prípadne mať zariadení viacero, ale s jednotným prístupom k dátam. Budúcnosť sa javí taká, že väčšina dát bude sedieť v cloude a budeme musieť vedieť s nimi pracovať.

Rozmýšlate aj vy nad týmito cloudovými riešeniami a ponúknete ich?

Zamýšlame sa nad nimi a dokonca ich už ponúkame. Cloudovými technológiami sa zaoberáme už dlhodobo, či už je to virtualizačná platforma VMware, alebo technológií našich partnerov ako IBM, HP alebo Cisco, ktorí začali poskytovať vlastné cloudové služby.

Spomínali ste prieskum, ako sa mladí ľudia správajú k technológiám, ako tieto poznania viete využiť pre váš biznis?

Vieme pomôcť našim partnerom pri vytváraní marketingu, ktorý je adresnejší. Ročne vystavujeme takmer 180 000 faktúr a tie predstavujú obrovský objem dát pre analýzu správania sa zákazníka. Plánujeme partnerom pomáhať aj s ich analýzou a snažiť sa im ukázať, ako sa majú pozerať na zákazníka tak, aby mu ponúkali to, o čo má záujem a v takom intervale, v akom o to záujem má.

Už sme sa bavili o budúcnosti, poďme teda do minulosti. Ako Asbis začínal, ako dlho je na trhu, a ako sa vyvíjal?

Asbis pod značkou Asbis je na trhu od roku 1998, ale niektorí ľudia sú tu dlhšie, pretože Asbis prišiel na Slovensko tak, že kúpil existujúce spoločnosti ELKO Bratislava a ELKO Košice. Ďalej pokračoval s pôvodným osadenstvom.

Nedávno ste organizovali konferenciu ASBIS Produktový deň, ktorá čiastočne súvisí s pomocou partnerom. Tá prešla obrovskou zmenou, môžete nám ju priblížiť?

Poprvýkrát sme zvolili úplne nový koncept, aby bola v súlade s vývojom a budúcimi trendami. Stále však narážame na zažité zvyky a zmena preto nie je jednoduchá. Išli sme do toho vedomí si, že tieto zvyky nezmeníme hneď, a vedeli sme, že nie všetci budú nadšení. Partnerov sme chceli práve týmto spôsobom informovať o nutnej zmene komunikačného prístupu k zákazníkom.

Smerujeme k štádiu, kedy v konečnom dôsledku už nie je dôležitý samotný produkt. Podstatná je služba, ktorú dostane zákazník ako spotrebiteľ v konečnom dôsledku. Všetky enterprise riešenia, investície, všetky naše IT projekty a produkty majú slúžiť na to, aby z nich benefitoval konečný spotrebiteľ.

Snažíme sa vymaniť z toho, ako doteraz boli komunikované veci, či už je to formou akcie alebo mailingovej komunikácie alebo rôznych iných kampaní. Chceme sa baviť viac o technológiách a o tom, ako ich posunúť ďalej, nie o predaji konkrétnho produktu, lebo má nejaký parameter. Dôležité sú benefity, ktoré získa koncový používateľ.

Táto transformácia bude trochu bolestivá, ale berieme to ako jednu z takých našich kľúčových výziev, ktorou chceme oživiť IT trh.

Aké veci si tam partneri mohli vyskúšať a pozrieť?

V minulosti sme to robili tak, že každý náš partner mohol vystavovať všetky svoje produkty a riešenia. Tu ich to lákalo k tomu, aby odprezentovali čo najviac. Otázne však je, aký to malo prospech pre návštevníkov. Obrovské množstvo informácií neboli často schopní reálne prijať. Preto sme to posunuli do novej roviny a zamerali sme sa na technologické trendy a budúcnosť vývoja v oblasti IT. Hovorili sme hlavne o tom, aké  výhody získajú spotrebitelia. Na vystaviteľov sme tlačili, aby z množstva produktov vybrali jeden, dva highlighty, v ktorých vidia budúcnosť. Chceli sme sa vyvarovať tomu, aby išlo o veľké trhovisko, kde má každý desiatky produktov.

V čom je podľa vás budúcnosť IT trhu?

IT trh najviac ovplyvňuje analýza dát, ktoré musia byť dostupné v čo najreálnejšom čase pre každého, kto chce s klientom komunikovať. To bude vyžadovať ďalšie investície do riešení ako dátové centrá a podobne. Pre koncového používateľa ide do popredia stále gaming a najnovšie virtuálna a rozšírená realita. Tá prinesie unikátny pohľad na komerčný biznis. Dokonca by to mohlo byť do takej miery, že budú používané šošovky na projekciu a každý zákazník na billboarde uvidí reklamu na produkt podľa svojich preferencií.

Končíme informačnú éru a prechádzame do takzvanej zážitkovej éry. Tá bude o tom, že budeme veľmi efektívne zdieľať zážitky. Toto bude budúcnosť, ktorá zásadne ovplyvní technológie.

Ktoré vychytávky alebo technológie sa vám najviac páčia, alebo ich sám používate?

Technológie a zariadenia mám rád, snažím sa ale, aby mi uvoľnili čas, ktorý chcem stráviť s rodinou, priateľmi, v prírode a podobne. Trochu sa len bojím, aby sa ľudia nestali obeťami technológií, a  neprestali vnímať reálny svet. Pre mňa sú technológie pomocníkom, ktorý mi uľahčuje prácu a zdieľanie informácií, sprostredkuje zábavu a umožňuje efektívne komunikovať. Toto je to, čo ja vnímam ako benefit, či to je cez tablet, notebook alebo smartfón. Technológie sú super, hlavne pre mladých ľudí, ale niekde musí byť hranica, aby nezatienili reálny život a okolitý svet.      

Ďakujeme za rozhovor.

25.7.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+