MojAndroid

Aj v apríli pokračujeme v sérii interview so zaujímavými ľuďmi z mobilnej oblasti. Tentoraz naše pozvanie na rozhovor prijali členovia nádejného herného štúdia Alda Games, ktorí vytvorili také skvelé hry ako Zachraň šneka alebo Sýrový svět. Na naše otázky v mene štúdia odpovedal Martin Vonšák, creative writer, bručoun, tester a marketing assistant.

Mohli by ste na úvod rozhovoru predstaviť herné štúdio Alda Games, jednotlivých členov a jeho krátku históriu? Ako máte rozdelené úlohy pri tvorbe hier?

Alda Games vzniklo v Brne v júni minulého roka, ale neoficiálne sme na prvej hre pracovali už od apríla. Máme dohromady 9 stálych ľudí, občas nám vypomôže nejaký externý človek, týka sa to hlavne hudby a sound designu hier. Všetci zastávajú svoju pozíciu – od gamedesignéra cez grafika, programátora až po marketing. Ale každý z nás má možnosť hovoriť do všetkého, takže nie je nič nezvyčajné, keď sa nejaké pripomienky programátora zapracujú do gamedesignu a pod.

Venujete sa popri vývoju hier aj nejakej inej zárobkovej činnosti alebo ste naplno vyťažení práve touto činnosťou?

Alda Games sme založili ako herné štúdio, je to vlastne splnený sen nášho zakladateľa, Aleša Kříža. A my sme samozrejme radi, že môžeme pracovať na hrách, veď kto by nebol :-). No okrem hier nám na nič iné čas neostáva preto sa venujeme výlučne ich vývoju.

Aké hry a pre ktoré platformy ste doteraz vytvorili a aké úspechy dosiahli, prípadne v ktorých krajinách “bodovali“ ?

Momentálne máme vonku 2 casual hry. Zachraň šneka, ktorá má pre iOS a Android platformy niečo cez 200 000 stiahnutí. Vychádza to približne na polovicu pre obe platformy. Druhá, Sýrový svět, vyšla v polovici decembra 2013. Tiež pre obe platformy a doteraz sme zaznamenali niečo cez 25 000 stiahnutí. Obe hry budú približne na konci januára prístupné aj pre Windows Phone užívateľov.

Čo sa týka odozvy, kladné recenzie prichádzali hlavne z Česka a Slovenska, ale pozornosť nám venovali aj v zahraničí. Najmä v Nemecku, napríklad o Šnekovi písali v printovom Android Welt. Pozitívne reakcie máme aj z USA a, čo nás milo prekvapilo, aj zo španielsky hovoriacich krajín.

Vaše hry Zachraň šneka a Sýrový svět sa vyznačujú sviežim a nevšedným námetom. Kto za ním stojí a čo mu bolo inšpiráciou?

Nedá sa povedať, žeby za nápadom stál jeden človek, v podstate je koncept vždy výsledkom spoločného stretnutia. Niekto niečo nadhodí a potom sa to rozpracováva, navzájom sa dopĺňame a o nápadoch diskutujeme.

Samozrejme, že sledujeme, čo sa hráčom páči, čo momentálne „letí“, proste sa snažíme sledovať aj trendy. Výrazne nám pomáha aj práca na jednom z našich projektov z minulosti (hoci na ňom sčasti pracujeme doteraz), na herných portáloch Raketka.cz a Onlinovky.sk.

Milan Jaitner - hlavny vyvojar Alda Games

Milan Jaitner – hlavný vývojár Alda Games

Mobilné hry sú stále zložitejšie a náročnejšie na vývoj. Dá sa táto činnosť dobre zvládnuť aj v rámci menšieho herného štúdia, ktoré prostriedkami a počtom zamestnancov nemôže konkurovať popredným herným vydavateľom?

Pri vzniku sme vopred vedeli, že nemôžeme konkurovať obrovským štúdiám, skôr sme sa chceli zaradiť do spoločnosti nezávislých vývojárov. Vieme o svojich limitoch. Pri počte programátorov a grafikov nemôžeme pracovať na viac ako dvoch hrách zároveň a tiež si zatiaľ nemôžeme dovoliť vyvíjať AAA tituly, ktorých vývoj môže trvať celé roky.

Ale zvládnuť sa to dá. To, že sme indie, má aj svoje výhody, minimálne v tom, že na nás netlačí vydavateľ a nezúri, keď posunieme deadline :-)

Ako dlho priemerne trvá vytvorenie jednej mobilnej hry, čo je pri jej vývoji najdôležitejšie?

Ak mám odpovedať konkrétne, tak vývoj prvej hry trval od nápadu po vydanie približne 3 mesiace. V prípade Sýrového světa to bolo 5 mesiacov.

A čo je najdôležitejšie? Ťažko povedať, či sa dá vypichnúť jedna konkrétna vec. Keď sa niečo zanedbá v jednej časti, prejaví sa to potom niekde inde. Darmo si vymyslíme nejaký skvelý príbeh, ale keď nedomyslíme herné mechaniky, hra je nehrateľná už od začiatku. Alebo keď si programátori „sprasia“ kód, to je tiež niekedy radosť počúvať :D

Ak by som mal ale niečo teda podčiarknuť, tak platí: testovať, testovať, testovať a testovať aj po vydaní hry. A vnímať aj reakcie hráčov, už sa nám stalo, že na nejeden bug nás upozornili práve oni.

Preferujete vývoj pre Android alebo iOS, ak áno, tak prečo? Viete prípadne porovnať ziskovosť oboch platforiem z hľadiska bežných vývojárov?

Nijakú platformu neuprednostňujeme. Vďaka tomu, že hry staviame na Unity 3D engine, sú celkom jednoducho portovateľné pre Android aj iOS. Ako som už spomenul, neobchádzame ani Windows Phone. Trošku nás obmedzujú odlišné schvaľovacie procesy v jednotlivých storoch, takže sa môže stať, že pre jednu platformu vyjde hra skôr ako pre druhú.

Porovnať zisky iOS a Android zatiaľ veľmi nemôžem. Najmä preto, lebo pre obe platformy sme zvolili iný monetizačný model. Vychádzali sme zo všeobecne známeho faktu, že užívatelia iOS zariadení sú ochotnejší za aplikácie a hry platiť.

Na Android boli hry zdarma s tým, že sa v nich zobrazovala reklama. Ale nechceli sme narušiť radosť z hrania, tak sme zvolili naozaj nenásilný model. Obe doteraz vydané hry budú zdarma aj pre Windows Phone.

Aké sú vaše plány do budúcnosti? Pracujete na vývoji ďalších hier? Ak áno, kedy by sme si ich mohli dočkať?

Momentálne intenzívne pracujeme na jednej „tower defense“ hre z takpovediac anatomického prostredia. Tá by mala uzrieť svetlo sveta v rozmedzí apríl – máj tohto roku. Ale prvé ukážky by sme mali mať na prelome januára a februára.

Vo vývoji je aj hra, ktorú by som žánrovo zaradil niekde medzi Tamagotchi a Pokémonov. Vydanie však ešte nie je naplánované, určite to ale bude prvá polovica roka 2013.

Pomaličky sa už pracuje na gamedesign dokumente pre väčšiu a komplexnejšiu hru, ktorú by sme radi do konca roka spustili. Máme totiž ambíciu vyslať do sveta aj MMO hru. Dúfame a robíme všetko preto, aby to neostalo len v rovine ambícií, ale zatiaľ nemôžem viac povedať.

Máte v úmysle venovať sa v budúcnosti okrem tvorby hier aj vývoju aplikácií?

V podstate som už odpovedal vyššie, momentálne všetky kapacity smerujú do vývoja hier. Ak mám byť úprimný, o tvorbe aplikácií sme nerozmýšľali ani len hypoteticky, ale nevylučujem, že čo nie je, môže byť :-)

Praca_slachti

Práca šľachtí:-)

Mohli by ste sa s čitateľmi podeliť o nejakú úsmevnú, či inak zaujímavú príhodu, spojenú s vývojom hier? Vyskytnú sa vôbec také situácie, alebo je to predovšetkým tvrdá a jednotvárna drina?

Tvorba hier je práca každá ako iná, niekedy je to naozaj drina a o nervydrásajúce momenty tiež nebýva núdza. Tých je najviac v období vydania hry, kedy na poslednú chvíľu vylaďujeme nejaké chyby, ktoré sa zvyknú práve do tohto posledného a najnevhodnejšieho momentu skrývať. Ani len to „testovať, testovať, testovať“ niekedy proste nestačí.

Často sa zabávame na jednom programátorovi (pozdravujeme Milana!), ktorý má svoju prácu rád, ale veľmi svojským spôsobom znáša rôzne nepodarky, ktoré sa mu občas podarí vytvoriť. Ale nemyslím si, žeby bolo vhodné tu tieto reakcie reprodukovať :D

Ale práca na hrách má hlavne svoje čaro v tom, že robíte na hrách. Keď pritom myslíte, že práve vaša hra môže niekoho baviť, robí sa na tom tak akosi príjemnejšie. Ale nechceme sa nechať ukolísať, hlavne preto, že hráča si môžeme veľmi jednoducho odradiť.

Aké aplikácie a hry majú vo svojich mobiloch a tabletoch nainštalované členovia herného štúdia Alda Games? (samozrejme, okrem vlastných:-) )

Prevažne ide o klasiky ako sociálne médiá, mailové klienty apod. Vo firme fičí hlavne Gmail, Facebook, Twitter. Potom ešte nejaké tie spravodajské app-ky, ja využívam najmä BBC News App.

Čo sa týka hier, to je rôzne a dosť závislé od sezóny. Keď sú v kurze Plants vs Zombie, tak to hrajú všetci, obľúbení sú tu aj Frontiers, to tu hádam hrali všetci. Sú medzi nami aj hráči pokru, takže ich občas môžete nachytať pri Pokerstars. No a náš grafik hrá aj na Piano. Ale celkom mu to ide :-)

Ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa úspechov pri tvorbe hier.

15.4.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+