MojAndroid

Náš regulačný úrad, ktorý zastrešuje aj agendu operátorov vydal nové upozornenie. Týka sa uzatvárania zmlúv cez telefón, keď stačí iba vysloviť súhlas a už máte nový paušál alebo predĺženie záväzku, a to bez podpisu papierovej verzie zmluvy.

Pozor na súhlas cez telefón

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sa rozhodol vydať nové varovanie. Alebo skôr upozornenie pre zákazníkov, aby pri komunikácii s operátorom dávali pozor na každé svoje vyhlásenie alebo vyjadrenie. Môže totiž celkom jednoducho a bežne nastať situácia, že si predĺžite paušál alebo objednáte službu, o ktorú ani nestojíte. Alebo sa zákazník spoľahne, že mu príde domov ešte zmluva a tam si to definitívne rozmyslí. Aj súhlas cez telefón vyjadrený slovom „Áno“ totiž znamená, že si prajem predĺžiť zmluvu alebo objednávam novú službu.

Úrad vydal dokonca svoje vlastné video na YouTube, kde popisuje, ako môže taký rozhovor prebiehať a aké má následky.

Je však dôležité poznamenať, že uzatváranie zmlúv mimo sídla operátora alebo mimo jeho predajne sa riadi na Slovensku osobitným zákonom. Ten je iba prebratím celo-európskej Smernice o ochrane spotrebiteľa pri uzatváraní zmluvy mimo sídla alebo prevádzky operátora. A tak, aj keby ste náhodou nedopatrením uzatvorili zmluvu cez telefón, stále máte zachované právo podľa Smernice a taktiež nášho zákona na odstúpenie od zmluvy. A teda do 14 kalendárnych dní od uzatvorenia zmluvy na nové služby s operátorom môžete od nej odstúpiť, a to bez udania dôvodu alebo bez zmluvných pokút a sankcií. Pamätám si situácie, keď zástupca operátora obchádzal rodiny, zvonil a ponúkal služby jedného z operátorov ako lacnejšie, lepšie a výhodnejšie. Získal určitý počet nových zákazníkov, tí však mali rovnaké právo, ak si to počas doby 14 dní od podpisu zmluvy rozmysleli, mali možnosť svoje skoršie rozhodnutie zrušiť a od zmluvy odstúpiť.

Regulačný úrad zároveň uvádza, že jeho právomoc pri takto uzatvorenej zmluve cez telefón alebo mimo sídla alebo prevádzky vášho operátora nie je daná. Ak je zmluva takýmto spôsobom uzatvorená, spadá do kompetencie Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) jej preverenie a preverenie všetkých podmienok spojených s jej uzatvorením. Pri takomto spôsobe uzatvárania zmlúv má totiž predajca alebo jeho zástupca viaceré informačné povinnosti voči nám, ako zákazníkom a ich splnenie kontroluje práve SOI. Zmluvu však zrušiť nevie, vie skontrolovať plnenie povinností a ukladať pokuty. Je preto dôležité pamätať na základné právo na odstúpenie od takejto zmluvy (uzavretej na diaľku) a tým sa zbaviť záväzku, ktorý sme si neskôr (do 14 dní) rozmysleli.

Skúste nám do diskusie uviesť vaše skúsenosti. Kontaktoval vás niekedy operátor doma alebo cez telefón s ponukou novej služby? A ako ste reagovali?

1.4.2019

+