MojAndroid

Tento rok mi v rámci redakcie pripadla milá povinnosť a tou je test najnovšej generácie Peugeot 308, ktorý sa stal oficiálnym automobilom tohtoročnej Android Roadshow 2014. Nový hatchback je dizajnovým skvostom, ktorý sa medzi automobilmi automobilky Peugeot skutočne vyníma. Zaujme už na prvý pohľad a to nielen zovňajškom, ale aj vnútrom. Ako sa teda vlastne jazdí na Android aute a aké funkcie ponúka pre používateľa inteligentných zariadení? Aj to sme zisťovali počas nášho testovania Auta roka 2014.

Začneme ale pekne od začiatku. Nový Peugeot 308 oproti svojmu predchodcovi ponúka najmä nižšiu hmotnosť, za čo vďačí novej koncernovej modulárnej platforme EMP2. Po odtučňovacej kúre váži 1340 kg, čo je o niekoľko desiatok kg menej ako v prípade staršej generácie. Novinka na dĺžku meria 4253 mm, vysoká je 1472 mm a šírkou sa dostala na 1804 mm. Rázvor náprav je 2620 mm (vzdialenosť medzi prednými a zadnými kolesami).

test-Peugeot 308-exterier-13e

Dizajn Peugeotu 308 nijako nevybočuje zo zaužívaných štandardov. Na prvý pohľad pôsobí moderne, čomu určite napomohli aj predné svetlomety, hliníkové disky a mriežka chladiča. Na prednej kapote nájdete tiež logo automobilky, ktoré sa však oproti staršiemu Peugeotu 308 taktiež menilo. Teraz je minimalistickejšie a musím povedať aj krajšie. Predné aj zadné svetlá odvádzajú svoju prácu dobre. Poteší pri nich automatické zapínanie po naštartovaní, pričom prepínanie medzi dennými a stretávacimi svetlami sa realizuje automaticky na základe vonkajšej úrovne osvetlenia.

test-Peugeot 308-exterier-3e

test-Peugeot 308-exterier-svetla3    test-Peugeot 308-exterier-svetla2    test-Peugeot 308-exterier-svetla1

Úsporný a výkonný motor

Nový Peugetot 308 prichádza na trh v niekoľkých variantoch s benzínovými a dieselovými motormi. Na výber máte napríklad model s prepĺňaným benzínovým motorom s výkonom už od  92 kW, ale tiež lacnejšiu trojvalcovú pohonnú jednotku s výkonom 60 kW. Poteší aj úsporný benzínový agregát s prepĺňaným zážihovým trojvalcom 1.2 e-THP (96 kW/130 k). Ak preferujete diesel, tak potom určite oceníte možnosť vybrať si výkonný dvojliter BlueHDi so systémom STOP&START s manuálnou alebo automatickou prevodovkou. My sme testovali Peugeot 308 s motorom 1.6 HDi.

Náš tip
Pre kompletnú ponuku motorizácií odporúčame navštíviť stránky peugeot.sk

Pohodlnú a dynamickú jazdu zabezpečuje štvorvalec 1.6 HDI  s výkonom 68 kW alebo tiež 92 k, ktorého maximálny krútiaci moment je 230 Nm pri 1750 otáčkach za minútu. Ak neplánujete s autom jazdiť rýchlostné preteky, tak vám jeho výkon bude bohato postačovať. Prvé prevodové stupne ponúkajú pri svižnejšej jazde po meste výbornú akceleráciu, ktorú oceníte pri rozbiehaní do križovatiek, ale aj pri predbiehaní. Horšie to je už pri rýchlejšej jazde po dialnici, kde je rozbeh na maximálnu povolenú rýchlosť už pomalší. Aj pri 130 km/h si však motor zachováva dobré vlastnosti (otáčkomer pri tejto rýchlosti ukazuje približne 2300 ot./min) a pri dupnutí na plynový pedál vás určite nesklame. Samozrejme pri nami testovanej motorizácii je už pri plnom naložení (piati pasažieri s batožinou) cítiť určité nedostatky a akcelerácia už nie je taká svižná. Pochváliť musím odhlučnenie interiéru, na ktorom si dali inžinieri s Peugeotu záležať.  Jazdenie po diaľniciach je preto s Peugeot 308  pohodlné aj na dlhšie trasy.

test-Peugeot 308-exterier-9e

Vďaka zníženej hmotnosti a úspornému motoru Peugeot 308 prekvapí aj spotrebou. Výrobca ju pri nami testovanom modeli uvádza na úrovni 3,4 l/100km pri jazdení mimo mesto. V mestskej premávke sa má pohybovať v medziach do 4,4 l/100km a v kombinácii niekde na 3,7 l/100km. Naše skúsenosti boli také, že pri kombinovanej jazde po meste a zväčša po dialnici, sme dosiahli spotrebu na úrovni do 5,5 l/100 km. Celková priemerná spotreba sa po prejdení 3000 km dostala na 5 l/100 km, čo je výborná hodnota.

FOTOGALÉRIA

Jazdnými vlastnosťami nesklame

Ani rýchlejšia jazda nerobí Peugeotu problémy. Ako som už aj vyššie spomínal, motor si spokojne pradie aj pri vyšších otáčkach na diaľnici. Odhlučnenie kabíny zvládol výrobca na výbornú a to isté platí aj o karosérii, ktorá pri prechode nerovnosťami prenáša len tiché tlmené zvuky. Auto dobre sedí aj v zákrutách a vďaka menšiemu volantu s dobrou odozvou sa aj výborné ovláda. Pri rýchlejších prejazdoch v zákrute však môžete pociťovať nadnášanie zadnej nápravy, ktoré je najviac citeľné pri prejazde cez nerovnosť. Vo všeobecnosti však platí, že pri Peugeote 308 si jazdu užijete ako v meste, tak aj pri dlhších trasách po diaľnici.

test-Peugeot 308-exterier-4e

Menšie rozmery na úkor zadných cestujúcich

Pri novej generáciu Peugeotu 308 musel výrobca vzhľadom na menšie rozmery urobiť kompromisy v interiéri. Tie sa naplno prejavili najmä pri zadných cestujúcich. Pre tých ostalo miesto tak akurát. Pre väčšie osoby, bez toho aby sa obmedzilo pohodlie vodiča a jeho spolujazdca vpredu, príliš veľa miesta už nezostáva. Objem batožinového priestoru je naopak na svoju triedu veľkorysý a ponúka výrobcom udávaných 420 litrov. Ak sklopíte zadné sedačky rozšíri sa na 1228 litrov. Priamo v zadných sedačkách je navyše aj výklopná opierka, ktorá poslúži aj ako otvor do kufra – len pre prípad, že by ste sa tam počas jazdy potrebovali dostať.

test-Peugeot 308-interier-27

Vpredu je naopak priestoru na rozdávanie a za volant sa pohodlne usadí asi každý. Pozornosť tu púta najmä čistý vzhľad palubnej dosky s minimom ovládacích prvkov. Peugeot sa ich totižto rozhodol zakomponovať priamo do palubného počítača, ktorého ústredným prvkom je 9,7″ dotyková obrazovka, ktorá sa dokáže pripojiť k zariadeniam prostredníctvom Bluetooth, prípojky jack alebo USB. Všetky funkcie a nastavenia, vrátane klimatizácie, máte teda k dispozícii vždy na dotyk prsta. Zobrazovacia jednotka ponúka aj pri jasnom slnečnom dni dostatočný jas a je dobre čitateľná. Intenzita podsvietenia sa dá nastaviť aj ručne.

test-Peugeot 308-interier-14

Sedadlá majú športový charakter a vďaka ich tvarovaniu sa v nich dobre sedí aj v zákrutách. Poťah už na prvý pohľad vyzerá kvalitne a na dotyk pôsobí príjemne. Taktiež nastavenie polohy ponúka dostatočný rozsah. Použité materiály sú kvalitné a v interiéri nič nevŕzga.

Vzhľad a dizajn zvíťazili nad praktickosťou

Čo musím Peugeotu 308 vytknúť, je pomerne málo miesta pre odkladanie drobností. Svoj smartfón si môžete umiestniť jedine tesne pred riadiacu páku, kde však zakrýva prístup k 12V konektoru zapaľovača, USB portu a ovládaniu vykurovania. Lakťová opierka je dobre nastaviteľná a ukrýva v sebe ďalší, tentokrát už väčší odkladací priestor. Bez problémov ukryjete doň napríklad peňaženku alebo aj mobil. Na priestor je bohatý úložný priestor pred spolujazdcom vodiča. To isté platí aj o odkladacom priestore v dverách.

test-Peugeot 308-interier-1

Výrazne odlišným je prešívaný kožený volant, ktorý je oproti iným automobilom menší. Riadenie s ním je veľmi pohodlné, čomu pri cestovaní napomáhajú aj rýchle ovládacie prvky. Tých však nie je až tak veľa, pretože Peugeot sa snažil čo najviac funkcií integrovať do palubného počítača. Nájdete tu teda len ovládanie hlasitosti, ladenie rozhlasových staníc a ovládanie hudobného prehrávača. Tlačidlami zas môžete zmeniť zdroj audia, či prelistovať sa v zozname kontaktov pripojeného telefónu.

test-Peugeot 308-interier-21

Osobne by som privítal, keby sa funkcie ako klimatizácia dali ovládať priamo zo stredového panelu pomocou klasických ovládacích prvkov. Ovládanie pomocou dotykového panelu je niečo úplne nové, no na to, aby bolo pre vodiča intuitívne, si naň musí chvíľu zvykať. Nevýhodou je tiež to, že nemôžete robiť niekoľko úkonov súčasne. Ak bude napríklad súčasťou výbavy aj navigácia, tak počas jej používania nebudete môcť pomocou displeja ovládať napríklad klimatizáciu alebo hudobný prehrávač.

test-Peugeot 308-interier-13

Zaujme netypickými budíkmi

Palubné budíky prešli tiež netypickou zmenou. Na rozdiel od iných automobilov má totižto ukazovateľ rýchlosti otáčok motora opačný smer. Pohybuje sa teda od najmenších po tie najvyššie sprava doľava. V strede medzi otáčkomerom a ukazovateľom aktuálnej rýchlosti sa nachádza ešte LCD panel, ktorý zastupuje funkcie ukazovateľa rýchlosti. Škoda, že ho Peugeot nevyužil aj na zobrazenie ďalších informácií, ako napríklad priemernej spotreby, či povelov navigácie. Podsvietenie palubnej dosky je primerané okolitým svetelným podmienkam, no dá sa nastaviť aj manuálne.

test-Peugeot 308-interier-22

Peugeot i-Cockpit a jeho inteligentné funkcie

Ako som už spomínal, Peugeot vybavil najnovší Peugeot 308 novým systémom ovládania, ktorý nazýva i-Cockpit. Ten pozostáva z dotykovej obrazovky s funkciami, ktoré slúžia na ovládanie klimatizácie, hudobného prehrávača, rádia, navigácie, či na príjem a vykonávanie telefónnych hovorov. V tejto časti si opíšeme, čo všetko môžete pomocou nej robiť. Zameriam sa predovšetkým na multimediálne funkcie a tie úzko spojené s využívaním smartfónu v automobile.

Dotykový displej po svojich stranách obsahuje aj skratky k rýchlemu spusteniu používateľského prostredia pre ovládanie klímy, hudobného prehrávača, telefónu a ponúka aj prepnutie na nastavenie klimatizácie, prehľad aktuálnej spotreby a dojazdu s aktuálnymi hodnotami, či s pamäťou na dve cesty. V nastaveniach palubného systému nájdete možnosti pre úpravu zvuku s podporou ekvalizéru a samostatným nastavením úrovní basov a výšok. Samozrejmosťou je pokročilá zmena vyváženia reproduktorov, či možnosť zmeniť zvonenie a jeho hlasitosť. Pre používateľa je k dispozícii aj kalkulačka, či kalendár.

test-Peugeot 308-interier-a

Hudobný prehrávač môže prehrávať audio z niekoľkých zdrojov, ako CD, USB kľúča alebo pripojením externého zdroja cez 3,5 mm audio jack. Prehrávanie  napríklad po pripojení USB začne automaticky. Pre priaznivcov dobrej hudby je výbornou správou, že Peugeot v novej 308-čke použil kvalitnú audiosústavu, ktorá ponúka skutočne viac než dostatočný výkon a výborný zvukový prednes v celom frekvenčnom spektre. Ak si budete chcieť okoreniť jazdu poriadnymi basmi, tak tie tu tiež nechýbajú. Samozrejmosťou je potom aj prepojenie smartfónu cez Bluetooth, pomocou ktorého je možné ovládať prehrávanie skladieb priamo z volantu. Počúvať môžete napríklad svoju obľúbenú hudbu cez Spotify alebo Google Hudba.

test-Peugeot 308-interier-7     test-Peugeot 308-interier-2

Pomocou multimediálneho systému sa dajú prehrávať aj obrázky. Ich rýchlosť načítavania však nepatrí k práve tým najrýchlejším. Poteší aj taká maličkosť, ako možnosť nastaviť ľubovoľný obrázok za pozadie uvítacej obrazovky.

Už štandardom sa v automobiloch stáva prítomnosť handsfree súpravy pre telefonovanie. To, ktoré sa nachádza v Peugeote 308, ponúka dobrú citlivosť a kvalitný prenos hlasu. Druhá strana sa ani počas riadenia automobilu na kvalitu nikdy nesťažovala a nemusel som ani zbytočne zvyšovať hlas. Vykonávanie, či príjem hovorov sa realizuje priamo na dotykovej obrazovke – využiť však môžete aj prijatie hovoru pomocou tlačidla na volante. Na výber máte aj telefónny zoznam a posledne prijaté, či volané kontakty.

test-Peugeot 308-interier-5     test-Peugeot 308-interier-4

Celkovo dotyková obrazovka nereaguje tak rýchlo, ako sme si už zvykli na smartfónoch. Každý dotyk sprevádza malé oneskorenie, ktoré je však podľa mňa plne prijateľné a komfort používania neznižuje.

FOTOGALÉRIA – interiér

Výbava, cena a parametre

Peugeot ponúka novú 308-čku vo výbave Acces, Active a najvyššej Allure. Už v strednej výbave sa môžete tešiť napríklad na automatickú dvojzónovú klimatizáciu, elektrické ovládanie všetkých okien, tempomat, dažďový a svetelný senzor, ale aj Hill assist. Tento uľahčuje rozjazd a manévrovanie pri stúpaní. Táto nová technológia nachvíľu znehybní vozidlo (približne na 2 sekundy), aby ste mali čas prejsť nohou z brzdového pedálu na plynový.. V najvyššej výbave získate navyše aj Full LED osvetlenie, bezkľúčový prístup a štartovanie + zásuvku na 220V, elektrickú parkovaciu brzdu. Už za 480 eur môžete získať balíček Driver Assistance Pack, ktorý pridáva celý rad bezpečnostných funkcií, ako adaptívny radarový tempomat, systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie a systém núdzového brzdenia. Doplatiť si môžete aj za systém snímania mŕtveho uhla, či parkovaciu kameru. Cena Peugeotu 308 začína v najnižšej výbave na 12890 €, a podľa výbavy sa môže dostať až na 24190 €.

Čo dodať na záver? Len toľko, že na jazdenie Peugeotom 308 sa už tešíme a najmä na to, keď sa ním dovezieme priamo na miesto konania stretnutia fanúšikov Androidu – AndroidRoadshow 2014. Precestujeme ním celé Slovensko, takže tento rok dostane od nás a slovenských ciest určite poriadne zabrať. Hlavné pozitívum vidím v jazdných vlastnostiach, pohodlnom interiéri a nízkej spotrebe, ktorú pri dlhých trasách určite oceníme. Vidíme sa na AndroidRoadshow, kde si budete môcť Auto roka 2014 vyskúšať aj vy :)

Náš tip
Android Roadshow 2014: prvé stretnutie bude v Košiciach. Registrácia je spustená

test-Peugeot 308-exterier-5e

Motor1.6 l HDi FAP 92k
Výkon (kW (k) pri ot/min)68 kW
Točivý moment (Nm) pri ot./min.230 / 1750
Maximálna rýchlosť (km/h)183
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)11,3
Spotreba mesto/mimo/kombinovaná4,4 / 3,4 / 3,7
Objem nádrže (l)53
Objem batožinového priestoru
základ/sklopené sedadlá
420 / 1228
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm)4253/1863/1457
Prevádzková hmotnosť (kg)1 340
CenaZákladná výbava: 12890€
Nami testovaný model:16890€

11.4.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+