MojAndroid

Opraviteľnosť elektroniky, vrátane smartfónov, sa v posledných rokoch výrazne zhoršila. Určite si pamätáte časy, kedy sme mali možnosť jednoducho odňať zadný kryt telefónu, vybrať batériu a vymeniť ju za novú. Dnes je na to potrebný zásah servisného technika. Aj preto Európska únia zaviedla takzvané “právo na opravu“.

Právo na opravu platí od 1. marca

Dostať sa do vnútra zariadení je v niektorých prípadoch prakticky nemožné. Elektronika je tak len spotrebným produktom, ktorý je určený na krátku dobu používania. A keďže sa v poslednom období Európska únia vyberá cestou ekológie, je potrebné s tým niečo urobiť.

Spoločnosti, ktoré predávajú chladničky, umývačky riadu, fény a podobné elektrické zariadenia, musia zaistiť, aby boli opraviteľné po dobu aspoň 10 rokov, spomína portál euronews. Smartfóny v zozname zatiaľ nefigurujú. Dobrým smerom sa posúva napríklad juhokórejský Samsung, ktorý v poslednom čase predĺžil softvérovú podporu svojich zariadení. Nevieme si však predstaviť, že by sme používali 10 rokov starý smartfón.

Právo na opravu začalo platiť v pondelok. Je súčasťou snahy o to, aby spoločnosti vyrábali produkty, ktoré vydržia dlhšie. Ich servis zaťaží životné prostredie výrazne menej ako výroba nových produktov.

Zdroj: Miroslav Schwamberg


 

Daniel Affelt zo skupiny BUND-Berlin, ktorá sa prevádzkuje viacero servisov hovorí, že toto je tá správna cesta. Spomína tiež, že moderná elektronika je zmontovaná tak, aby bolo takmer nemožné dostať sa dovnútra. Na to je potrebné rôzne náradie, prípadne špeciálne zariadenie, ktoré dokáže tieto zariadenia otvoriť.

Nedostatok náhradných dielov

Ďalším aktuálnym problémom je nedostatok náhradných dielov. Ten sa týka najmä zariadení, ktoré nepatria medzi najpredávanejšie. Avšak stále ide o pomerne značnú časť predajov. Pokiaľ nie je servis schopný zohnať náhradný diel, takéto zariadenia sa stávajú neopraviteľnými.

Zdroj: ifixit.com

Na druhú stranu, prieskumy hovoria jasne. Ľudia stále preferujú opravu pred kúpou nového tovaru. Dôvodom je najmä to, že oprava je lacnejšia. V niektorých prípadoch to však platiť nemusí, aj náhradné diely dokážu byť poriadne drahé a oprava sa jednoducho ekonomicky nevyplatí, aj keď ekologicky určite áno.

Európania dávajú prednosť oprave pred kúpou nového zariadenia

Portál europarl.europa uvádza, že až 77 % občanov EÚ uprednostňuje opravu zariadenia pred jeho výmenou. Na Slovensku sú tieto čísla pravdepodobne veľmi podobné. 79 % z opýtaných hovorí, že výrobcovia by mali mať zákonnú povinnosť uľahčiť opravu zariadení alebo výmenu ich jednotlivých častí.

Podľa portálu euronews by nové zariadenia obsahovať aj návod na opravu a rovnako aj spôsob, akým je možné ich jednoducho rozobrať v prípade, že sa stanú neopraviteľnými, kvôli recyklácii jednotlivých dielov. Priemerný Európan vyprodukuje ročne až 16 kilogramov elektronického odpadu. Približne polovicu tvoria pokazené domáce spotrebiče. V Európskej únii sa momentálne zrecykluje len 40 % z nich.

EÚ má momentálne približne 447,7 milióna obyvateľov. To znamená vyše 7 miliárd ton elektronického odpadu ročne, z čoho sa zrecykluje približne 2,8 mld ton.

Zdroj titulnej foto: ifixit.com

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+