Nokia bola niekoľko rokov priam povestná svojím záporným postojom k operačnému systému Android. Anssi Vanjoki, viceprezident Nokie, dokonca v roku 2010 prirovnal výrobcov, ktorí sa spoliehali na Android, k fínskemu chlapcovi, ktorý sa v zime chce zohriať tým, že sa vymočí priamo do svojich nohavíc. Toto nevšedné prirovnanie malo poukázať na krátkodobosť takéhoto riešenia, teda, že Android by Nokii prospel len v začiatkoch a neskôr by situácia bola ešte horšia.
O správnosti takéhoto postoja by sa dalo polemizovať, hlavne keď sa s odstupom času ukázalo, aký neblahý koniec mala Nokia ako výrobca telefónov. Vtedajší generálny riaditeľ Nokie, Stephen Elop, však rozhodnutie otočiť sa Androidu chrbtom a plne sa sústrediť na Windows Phone oduševnene obhajuje aj dnes. Na nedávnom stretnutí s novinármi sa vyjadril nasledovne:
Keď sme sa v roku 2011 rozhodli sústrediť na Windows Phone, jedným z dôvodov k tomuto kroku bola obava, že v prípade zamerania na Android by sme sa dostali do ‘kolízneho kurzu’ so Samsungom, ktorý už v tom čase vo svete Androida zastával poprednú pozíciu. Bolo to správne rozhodnutie, keďže dnes môžeme vidieť, že všetci ostatní výrobcovia sú vytláčaní na okraj.
Elop sa vyjadril aj k otázke nedávno predstaveného radu Nokia X s Androidom, ktorý je vlastne akoby popretím ich predchádzajúcej filozofie. Bývalý generálny riaditeľ uviedol, že tieto telefóny sú určené pre špecifické oblasti trhu a ich uvedenie má podporiť Microsoft a prístroje Lumia. Do akej miery je takéto odôvodnenie zmysluplné, to nech už posúdi každý sám.
My osobne považujeme Elopove slová minimálne za kontroverzné. Na jednej strane sú síce firmy, ktoré majú isté problémy, napríklad HTC, ale aj tie uvádzajú kvalitné a obľúbené modely, žiarivým príkladom je HTC One. No a na druhej strane sú tu výrobcovia, ktorých môžeme považovať za úspešných – Sony, LG, Huawei či ZTE. A to tu máme navyše aj mladých dravých ázijských výrobcov ako Meizu, Xiaomi či Oppo, ktorí ešte rozhodne nepovedali posledné slovo. Android si skrátka väčšina výrobcov nedovolí ignorovať, Nokia to urobila a dnes jasne vidíme, kam ju táto cesta doviedla. My osobne preto Elopove slová považujeme len za snahu ospravedlniť samého seba v úlohe trójskeho koňa a svoje marketingovo chybné rozhodnutia, ktoré znížili cenu mobilnej divízie Nokie a Microsoftu ju umožnili získať na dnešné pomery „za babku“. Vaše názory na túto vec si radi prečítame v komentároch.