MojAndroid

Podvodné telefonáty, tak ako podvodné emaily, nie sú bohužiaľ v dnešnej dobe bohužiaľ ničím výnimočným. Tento priamy typ komunikácie je stále častým nástrojom rôznych podvodníkov. Na podobné prípady upozorňuje svojich klientov aj slovenská pobočka zahraničnej banky mBank na svojich webových stránkach a v mobilnej aplikácii. Zároveň radí, ako sa im brániť.

Aký je princíp podvodných telefonátov?

Podvodné telefonáty sú odborne označované aj ako vishing. Jeho podstatou je telefonický rozhovor, ktorým sa útočník snaží od klienta banky získať citlivé údaje (osobné údaje, prístupové heslá do Internet bankingu alebo čísla platobných kariet) Útočník napríklad pošle klientovi SMS so stručnou informáciou, že bola na jeho účte zistená podozrivá transakcia. Súčasťou SMS správy je aj telefónne číslo, z ktorého sa s ním útočník skontaktuje. Útočník môže tiež zavolať priamo a tvrdiť, že je napríklad ohrození počítač alebo smartfón, ktorý zákazník banky používa pre správu bankového účtu.

mBank Vishing
Zdroj: Redakcia MôjAndroid.sk

Samozrejme sa útočník predstaví ako jeho banka. Aby si získal dôveru klienta, opýta sa na autorizačný kód práve doručenej SMS. Môže tiež požadovať číslo platobnej karty, jej CVV/CVC kód alebo fotografiu občianskeho preukazu. Tieto údaje využije na podvodné získanie finančných prostriedkov z účtu klienta. Útočník ukončí hovor s tým, že rýchlym konaním banky sa podozrivá transakcia neuskutočnila. Prípadne, že klientov počítač je v bezpečí. Sú aj prípady, kedy sa útočník smaží presvedčiť obeť k inštalácii neoverenej podvodnej aplikácie.

Ako sa chrániť proti vishingu?

Pretože podobných prípadov pribúda, tak banka radí, ako sa pred nimi chrániť. V prvom rade je nutné používať zdravý rozum a byť opatrný. Na cudzieho človeka, ktorý vám telefonuje sa máte pozerať rovnako, ako by vás oslovil na ulici. To, že sa predstavuje menom veľkej a známej spoločnosti nemusí znamenať, že pre ňu aj skutočne pracuje.

Nikdy neposkytujte takýmto cudzím osobám osobné, autorizačné alebo finančné informácie, či už telefonicky, emailom alebo ich zadaním na neznáme internetové stránky. A hlavne v prípade pochybnosti vždy radšej priamo zavolajte na telefonickú podporu banky, ktorú uvádza na svojich internetových stránkach. V prípade ,Banky ide o tzv. mLink s telefónnym číslom 0850 60 60 50.

Náš tip
Google Fotky rozširujú možnosti editácie videí vo svojej aplikácii
13.2.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+