MojAndroid

Google ide opäť bojovať s Európskou komisiou. Tej sa už dlhšiu dobu nepáčilo nastavenie reklamného systému, hlavne jeho minulé roky. A výsledok? Pokuta vo výške 1,49 miliardy EUR, s ktorou sa však spoločnosť nechce zmieriť. A tak je tu ďalšie odvolanie a ďalší boj EU verzus internetový gigant.

Pokuta za zneužívanie dominantného postavenia

V zásade za čo iné by mal Google pykať, ak nie za jeho vlastné postavenie, ktoré vybudoval a následne podľa komisie aj zneužíval. Pokuta a jej konečná suma padla v marci tohto roka, kedy sa Google dozvedel, že za vlastný reklamný systém AdSense for Search a jeho zlé nastavenie, ktoré obmedzuje konkurenciu, si musí vytiahnuť z kasičky 1,49 miliardy EUR. Iste, suma je to vysoká a preto nie je divné, že sa spoločnosť chce brániť. Google práve oficiálne potvrdil, že sa voči pokute odvolá a tak sa celý prípad a jeho konečné riešenie presúva od európskych úradníkov na európsky súd. Ako dlho bude rozhodovanie trvať, nie je známe.

Niekoľkomesačné vyšetrovanie a stovky zmlúv

Za všetkým stojí Googlom nastavená reklama cez systém AdSense for Search medzi rokmi 2006 až 2016. Je to obdobie, kedy mala spoločnosť tržný podiel 70%, čiže bola jasne dominantným hráčom. Jej model vyhľadávania a obmedzovania konkurencie bol podľa Európskej komisie celkom jednoduchý, každý partner, ktorý o daný vyhľadávací modul prejavil záujem a chcel ho umiestniť na svoj web, musel zároveň vytvoriť s Google záväzok, že nebude medzi výsledkami vyhľadávania žiadna reklama od konkurencie. V tejto dobe tu pritom boli aj iné riešenia, napríklad od Microsoft alebo Yahoo.

Google tušil problém, preto bola samotná služba vyhľadávania upravené hneď v roku 2009, teda po troch rokoch fungovania tak, že vo výsledkoch vyhľadávania sa síce môže objavovať odkaz na konkurenciu, avšak výsledky ponúkané od Google musia byť na prvých miestach, teda na tých, kde bolo preukázané, že si ich užívateľ vyberá najčastejšie. A zmenu urobil Google aj v roku 2016, čo je rok, kedy sa konečne Európska komisia odhodlala ísť sa na celý modle pozrieť bližšie, čo malo za následok zmenu podmienok a Google už žiadne obmedzenia do zmlúv pre svojich partnerov nedával.  A preto aj obdobie, ktorého sa týkalo vyšetrovanie boli práve roky 2006 až 2016. Za desať rokov tak Google utŕžil od komisie účet 1,49 miliardy EUR. Tá stihla prebrať stovky zmlúv a overiť na mnohých prípadoch, ako model fungoval v praxi. Otázka však je, o koľko boli za toto obdobie jeho výnosy z nasadených AdSense for Search vyššie?

Závidená dominancia?

Google rád hovorí o tom, že sú to jeho náklady a jeho prínos pre komunitu, keď vynakladá na nasadzovanie nových systémov a ich vývoj milióny EUR, pričom ich ďalej ponúka v mnohých prípadoch zdarma. Otázka teda vždy bude, či má za to dostať nejaké privilegované postavenie? Európske pravidlá hovoria, že nie. Dominantný síce byť môže, avšak nesiem to zneužívať. Ak zoberieme ostatné dva roky, tak celková výška pokút, ktorú má Google zaplatiť už je na sume cez osem miliárd EUR.

10.6.2019

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+