MojAndroid

V poslednej dobe sa ako keby roztrhlo vrece s podvodníkmi na internete. Tí využívajú všetky možné spôsoby na to, aby sa obohatili na úkor obete. Svoje o tom vedia aj klienti Slovenskej sporiteľne, ktorá dnes zvolala tlačovú besedu zameranú najmä na bezpečnosť na internete.

To, že je podvodníkov stále viac a viac potvrdzujú aj štatistiky. Tie ukazujú, že počet podvodov za posledné dva roky stúpol o 530 %. To je viac ako päťnásobný nárast, ktorý je pre väčšinu národa alarmujúci. V dnešnej dobe sa počet podvodov dostáva aj na úroveň 1 000 prípadov mesačne.

Dôležité je ostať informovaný

Zaujímavosťou však je, že až v 98 % prípadoch sa klient banky stane obeťou aj svojou zásluhou. Môže tak spraviť napríklad poskytnutím údajov útočníkovi priamo, no stane sa aj to, že o tom vôbec nevie. Všetky podvody tak môžeme zhrnúť do 4 hlavných skupín: 

  1. Investičné podvody
  2. Online bazár
  3. Falošný bankári
  4. Phishing

Podvodníci sú dnes už tak prefíkaní a zdatní, že je ťažké pre laika rozoznať, že ide o podvod. Často sa vydávajú za niekoho iného, využívajú dokonca aj identitu polície či priamo banky, alebo predstierajú vymyslenú udalosť. Asi ste už počuli o prípadoch kde vymáhajú od obete peniaze, pretože jej “vnuk” sa ocitol v nemocnici a potrebuje zaplatiť operáciu, prípadne spôsobil škodu na majetku niekoho iného.

Ako sa chrániť pred jednotlivými typmi útokov?

Stalo sa to aj mne. Odovzdala som údaje k svojej karte a až následne som si uvedomila, že ide o podvodný e-shop. Online podvody majú oveľa väčšie dopady, ako len finančné. Ľudia prežívajú stres, stratu dôvery, pocit vlastného zlyhania, hanbu aj vinu, čo sa prejavuje na duševnom zdraví,“

Zuzana Juráneková, IPčko

Pri investičných podvodoch potrebujete najmä: preveriť legitímnosť a zdroj reklamy, neinštalovať neznáme aplikácie, kontrolovať si prístup k investíciám, nezakladať si kontá na pochybných kryptoburzách, počúvať odporúčania bánk a známych.

Pri nakupovaní na online bazároch nezadávajte číslo a údaje z vašej karty, stačí číslo účtu, overte si s kým komunikujete, neposkytujte citlivé údaje od bankovníctva ale dajte si aj pozor čo potvrdzujete.

slsp
Mali sme možnosť pozrieť sa na to, ako operujú etickí hackeri

Falošným bankárom neverte a zistite si, či naozaj ide o zamestnanca banky, poraďte sa so známymi, nikdy si nevyberajte všetky financie z účtu a hlavne ich nevkladajte na účet, ktorý často označujú podvodníci ako “bezpečný”.

Pri Phishingu je potrebné najmä kontrolovať stránky, kam zadávate svoje údaje. Banka vám nikdy nepošle aktívny odkaz na prihlásenie sa do svojho konta.

Aj kvôli problémom s podvodmi pri svojich klientoch sa Slovenská sporiteľňa rozhodla zaviesť poistenie proti online podvodom. Zákazníci si ho môžu aktivovať priamo v aplikácii George a stojí 1,49 eur/mesiac. Poskytne ochranu používateľom až do 3 000 €.

Ak by ste chceli ochrániť svojich blízkych darčekom, ktorý ich dokáže ochrániť, môžete im darovať náš ebook o bankových podvodoch. V tomto pdf súbore nájdete potrebné informácie a návody na to, ako sa chrániť pred podvodníkmi v online aj offline sfére. Celý ebook je zameraný najmä na finančné podvody, kam spadajú aj tie spojené s bankami. Celý ebook si môžete úplne zadarmo stiahnuť na tomto odkaze.

Akú ochranu poskytujú ostatné banky?

So žiadosťou o odpoveď na otázky ohľadom bezpečnosti na internete sme kontaktovali aj ostatné banky pôsobiace na Slovensku. Toto sú ich odpovede, ktoré postupne budeme aktualizovať o ďalšie banky.

ČSOB

1. Stretávajú sa vaši klienti s podvodmi pri online nákupoch? Ak áno, ako často?

V prípade online nakupovania ide najčastejšie o prípady nedodaného tovaru. ČSOB banka mesačne eviduje desiatky prípadov takýchto reklamácií. Vlani bol počet reklamácií za nedodaný tovar najvyšší v decembri a januári, pričom oproti priemernému mesiacu ide o nárast o približne 50 percent. Spotrebiteľov podvodníci najčastejšie nalákajú na nereálne nízku sumu značkového tovaru, ktorá v skutočnosti nezodpovedá originálnej cene.

2. Ako takéto problémy riešite? 

Klienti musia najskôr kontaktovať obchodníka. V prípade, ak predajca nekomunikuje, spotrebiteľ môže kontaktovať banku – prostredníctvom call centra alebo na pobočke. Pre úspešnosť takejto reklamácie odporúčame zozbierať a zaznamenať čo najviac dôkazov o podvodnom konaní, napríklad komunikáciu s obchodníkom. Rovnako odporúčame za tovar platiť platobnou kartou online. Kartové spoločnosti Visa a Mastercard ponúkajú tzv. chargeback procedúry, ktoré sa vzťahujú aj na krajiny mimo SEPA, a úspešnosť reklamácie je vyššia.

3. Robíte niečo preto, aby vaši zákazníci nesadli na lep podvodníkom?

Klientov v tejto oblasti edukujeme na priamo napríklad formou upozornení v SmartBankingu, ktoré dostávajú aj mailom. Na našom webe rovnako nájdu užitočné blogy a o kyberbezpečnosti pravidelne komunikujeme aj na našich sociálnych sieťach. Rovnako vzdelávame aj našich interných zamestnancov, ktorým sme v rámci októbrového mesiaca kyberbezpečnosti priniesli sériu článkov, interaktívne hry či prednášky a semináre na rôzne témy z tejto oblasti.

mBank

1. Stretávajú sa vaši klienti s podvodmi pri online nákupoch? Ak áno, ako často?

S ohrozením svojich financií má skúsenosť takmer každý tretí Slovák. Ukázal to prieskum agentúry STEM/MARK, ktorý zrealizovala pre mBank. Na udržanie financií v bezpečí je dobré využívať všetky bezpečnostné funkcionality, ktoré banka ponúka. V čase sa techniky a stratégie podvodníkov menia, mBank aktuálne edukuje verejnosť prostredníctvom veľkej kampane Na bezpečnosti záleží.

2. Ako takéto problémy riešite? 

Pri každom probléme by mal klient kontaktovať svoju banku, ktorá ho nasmeruje a bude sa snažiť problém vyriešiť. Hoci sú si mnohé podvody podobné, riešenie je pre každého klienta individuálne.

3. Robíte niečo preto, aby vaši zákazníci nesadli na lep podvodníkom?

Ako banka máme povinnosť a záujem chrániť prostriedky našich klientov. Preto okrem iného používame mechanizmy, ktoré vo vybraných prípadoch zastavia platbu a tým zachránia peniaze klienta.

Aj sami klienti mBank majú hneď niekoľko možností, ako sa môžu pred prípadným zneužitím financií chrániť, a to len niekoľkými klikmi v mobilnej aplikácii či internet bankingu. Okrem možnosti zriadiť si eKartu – virtuálnu kartu na platby na internete, dočasnej blokácie aktuálne nepoužívanej karty či nastavovania limitov platieb na internete, v obchodoch alebo pri výberoch z bankomatu, si môžu dočasne zablokovať a rovnako jednoducho odblokovať aj vybrané typy transakcií – napríklad bezkontaktné alebo zahraničné platby. Rovnako tak plne podporujeme Google Pay a Apple Pay pre platby na internete. K obchodníkovi sa pri tomto spôsobe platby neprenášajú údaje o karte klienta.  

Tatra Banka

1. Stretávajú sa vaši klienti s podvodmi pri online nákupoch? Ak áno, ako často?

S podvodmi pri online nákupoch sa stretávame často. Typický prípad je, keď podvodník prejaví záujem o predávaný tovar alebo naopak podvodník tovar ponúka. Následne podvodník reaguje rýchlo a znie naliehavo. O tovar prejaví okamžite záujem, chce ihneď zaplatiť a poslať kuriéra. Na to žiada platbu kartou a zašle link na vyplnenie údajov z platobnej karty. Ako dôvod uvedie, že ide o platbu za kuriéra, ktorý po tovar príde, resp.  donesie to, čo si obeť myslí, že kupuje.

Pri nákupe na bazároch je vyžiadanie platobnej karty prvou kontrolkou, ktorú sa nám má rozsvietiť a signalizovať podvodné správanie. Ak klientovi pri nákupe v rámci inzertných spoločností niekto pošle link na úhradu platby za daný tovar v komunikácii, je potrebné ukončiť komunikáciu.

2. Ako takéto problémy riešite a  robíte niečo preto, aby vaši zákazníci nesadli na lep podvodníkom?

Ochrane a prevencii pred podvodmi venujeme značné úsilie a pozornosť. Naše aktivity sú v troch rovinách:

  • technickej – banka má implementované viaceré bezpečnostné systémy, ktoré pomáhajú pri prevencii podvodov
  • organizačnej – zriadili sme dedikovaný tím ľudí, ktorí sa tejto téme venujú ako jedinej agende. Zároveň je naše kontaktné centrum DIALOG Live dostupné 24 hodín 7 dní v týždni a operátori sú pripravení realizovať všetky potrebné úkony  v prípade, že klient nahlási, že sa stal obeťou podvodu.
  • prevenčnej –  prevencii venujeme zvýšený dôraz a pozornosť. Investujeme značné kapacity a prostriedky do vzdelávania našich klientov a do toho, aby vedeli rozlíšiť podvodné metódy. Na našej stránke Naučte sa chrániť svoje peniaze #predigitalnubezpecnost (tatrabanka.sk) sa dozvedia nielen o rôznych typoch podvodoch, ale aj to, ako sa im brániť.

Náš tip
Xiaomi 14 Ultra výrazne vylepší fotoaparát. Toto sú prvé informácie

4.12.2023

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+