MojAndroid

Mobilný paušál a jeho cena. To je téma, ktorú rieši väčšina zákazníkov, keď sa už rozhodnú upísať na nejaký ten rôčik. Alebo pri zmene operátora sa okrem pokrytia a služieb, vždy pristavíme pri cenníku. No na rovinu, sme malí a jednotliví zákazníci, ktorí síce z času na čas získajú nejaký ten benefit, no nič veľkolepé to nie je.

Verejná aukcia na mobilné služby

Jedno združenie, ktoré to zastreší a k tomu tisíce záujemcov. Presne takto vznikol český projekt, ktorý má skutočne netradičnú, no o to viac zaujímavú myšlienku. Zozbierať tisíce ľudí a najmä  ich preferencie, aké služby potrebujú. Potom z toho vyrobiť požiadavku na konkrétny paušál alebo skôr sumár požadovaných služieb a osloviť všetkých operátorov. Ak zareagujú a ponúknu cenu, je vysoký predpoklad, že výsledná cena bude nižšia, ako je bežné dostupná z cenníka. Predsa len, ide o tisíce potencionálnych klientov, teda správanie operátora napodobňuje situáciu vo veľkej firme. Tam sú podmienky neporovnateľne iné (výhodnejšie), ako vidíte v bežne dostupnom cenníku.

Projekt dTestu má k dnešnému dňu už vyše 80 000 záujemcov, ktorí sa prihlásili. A v polovici júna by sme mali spoznať víťaza, ktorí spomedzi operátorov ponúkol najnižšiu cenu. Pre všetkých operátorov platí rovnaký model. V prípade, že sa prihlásia do ponuky, musia predložiť cenu na požadovaný paušál a vybrané služby (tie, o ktoré najviac ľudí prejavilo záujem) bez skrytých poplatkov a s ročnou dobou viazanosti. Automatické predlžovanie doby viazanosti je vylúčené. Teda zmluva na jeden rok, s vysokým predpokladom, že výsledná cena bude nižšia, ako sumár, ktorý je každý jednotlivec schopný získať individuálne. Pochopiteľne, žiadny záväzok ponuku využiť nie je vopred určený. Navyše, súbor služieb môže byť skombinovaný tak, že nemusí každému vyhovovať. Na strane druhej, bude v ponuke viacero paušálov, čiže si každý môže zvážiť a vybrať ten, ktorý mu objemom svojich dát (volania, SMS a mobilné dáta) vyhovuje najviac.

Ani viazanosť nevadí, aj keď…

Celý projekt sa teraz blíži ku koncu. Jeho cieľom je ponúknuť možnosť na zmenu paušálu aj pre tých zákazníkov, ktorí majú v čase jeho uzatvorenia viazanosť. Aj keď sa pôvodne hovorilo o dlhšej lehote, dokonca až polročnej, nakoniec bude priestor na rozhodnutie podstatne kratší. A to iba 15 dní. Čiže ak má zákazník počas kampane a tiež v termíne na prijatie ponuky do konca júna 2017 stále viazanosť, bude musieť riešiť aj ukončenie existujúcej zmluvy, s tým spojené poplatky a následný prechod na nový paušál s ročnou viazanosťou. Ak si to dokáže finančne prepočítať, môže sa to ukázať ako rozumná zmena. No celková doba na zmenu, iba 15 dní je málo. Predsa len, pôvodne uvažovaných 6 mesiacov by bolo ideálnych, vznikol by široký priestor na vyriešenie viazanosti a mnohým potencionálnym zákazníkom by viazanosť počas pol roka aj skončila.

Ambícia na ministerské ceny

Pre predstavu, ako sa dokáže vyšvihnúť operátor, keď ponúka ceny pre štátnu správu, je možné ukázať české Ministerstvo financií. Ich tabuľka ukazuje, že mesačný paušál pri volaniach (neobmedzené) na jedného účastníka vychádza na približne 2 EUR a mobilné dáta v objeme 10 GB stoja jedného štátneho zamestnanca v prepočte asi 4,13 EUR mesačne. Samozrejme, celková cena zákazky je už v miliónoch českých korún. Avšak platiť za neobmedzené volania a 10 GB mobilných dát, čo je plne vyhovujúca kombinácia pre mnohých používateľov zruba 6 EUR, to už je ako z rozprávky. Musíme však jednou myšlienkou dodať, že nevieme presne, aké služby a protiplnenia sa štát zaviazal poskytovať za takéto ceny (okrem bežnej úhrady faktúr) a koľkých užívateľov sa to vo výsledku týka.

 

Zoberme však na slovenské pomery takúto kampaň. Ak sa do nej zapojí 40 000 záujemcov a polovica z tohto počtu nakoniec aj prinesie operátorovi nový záväzok, je to 20 000 zákazníkov, teda skutočne dosť. Osobne by som to videl ako triezvy odhad, kde sa už oplatí jednať o špeciálnych cenách, aj keď by to bolo so záväzkom, u nás zrejme na dva roky. Treba však nájsť subjekt, ktorý by kampaň spustil a doviedol do úspešného konca. Nemuselo by to byť zdarma, aj český dTest bude poberať od operátorov odmenu za ich zapojenie sa do ponuky, čím chce kryť svoje náklady (presné výšky nepoznáme). Snáď by sme nakoniec videli, že priestor na nižšie ceny tu je, iba ho treba operátorom ukázať. Každopádne uvidíme, ako dopadne český test, minimálne z pohľadu reálnosti očakávania nižších cien pre bežného zákazníka.

6.6.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+