MojAndroid

Jeden z najväčších online e-shopov u nás na Slovensku a v Čechách, v povianočných výpredajoch priniesol pre svojich zákazníkov v Českej republike zaujímavé akciové ponuky. Nehovoríme o tých, v ktorých ponúkal bazárové modely smartfónov za poriadne vysoké ceny, ale o tých, v ktorých česká Alza ponúkala elektroniku vrátane smartfónov a počítačovej techniky za skutočne smiešne ceny. Tak napríklad, Samsung Galaxy S4 mini ste si mohli kúpiť už za 9 eur (250 českých korún), iPhone 6 Plus v hodnote 706 eur dokonca len za 30 eur. Samozrejme, išlo o internú chybu v systéme, ktorý zákazníkom výrobky s takouto cenou dovolil objednať. Alza ich objednávky však hneď na druhý deň stornovala.

"V stredu 7. januára 2015 sa na malý okamih v našom e-shope zobrazilo chybou interného informačného systému niekoľko položiek tovaru s nereálnou cenou," informuje PR manažérka spoločnosti alza.cz Šárka Jakoubková.

iphone_alza

Objednávok takto zlacnených produktov zaznamenala Alza v priebehu krátkeho času hneď niekoľko, ich presný počet však odmietla uviesť. Ich stornovanie obhajuje tým, že šlo o zjavnú chybu systému, a tak zákazník vraj nemal očakávať, že za takú cenu mohol tovar skutočne zakúpiť. Podľa Jakoubkovej išlo o zjavný omyl a preto zákazník nemá na dodanie tovaru právo. To si však nemyslí Združenia obrany spotrebiteľov, podľa ktorého sa toto tvrdenie opiera o staršie znenie občianskeho zákonníka. Podľa toho nového, ani pri zjavnej chybe nevzniká prevádzkovateľovi e-shopu právo na stornovanie objednávky. Tomáš Palla, vedúci pražskej osobnej poradne, tiež upozornil, že zmluva uzavretá prostredníctvom e-shopu je platne uzavretá v okamihu, keď spotrebiteľ doručí svoju objednávku predajcovi. S tým sa stotožňuje aj Česká obchodná inšpekcia. S odvolaním sa na obchodné podmienky spoločnosti alza.cz je právne oddelenie ČOI presvedčené, že z hľadiska nového občianskeho zákonníka prijatím objednávky zmluva vznikla.

alza_inzerat

Zákazníci, ktorí si myslia, že právo je na ich strane, sa ho budú musieť domáhať na súde. Otázne však je, či v tomto spore uspejú. Tomáš Palla si myslí, že Alza sa môže odvolať na zákon § 588 Občianskeho zákonníka. „Ak spotrebiteľ jednoznačne musel spoznať, že cena je chybná, potom by mohla byť zmluva považovaná za neplatnú pre rozpor s dobrými mravmi podľa § 588 Občianskeho zákonníka," spresnil Palla. Podľa ČOI je to však v tomto prípade slabý argument.

Právnici, ktorých čitatelia vo veci stornovania objednávok oslovili, potom zmieňujú aj fakt, že e-shop u výrazne zľavnených produktov informoval kupujúci aj o 96 percentnej zľave. Tí sa tak mohli oprávnene domnievať, že ide o radikálne zníženie cien vybraného tovaru, ktorý nie je po Vianociach nijako výnimočné. „Platí teda, že ak je spotrebiteľ presvedčený, že je v práve, musí sa svojho nároku domáhať na súde,“ dodal Fröhlich.

Toto pritom nie je prvý prípad Alzy, kedy ponúkala takto výrazne zlacnený tovar. V roku 2010 sa totižto v e-shope objavil Sony Ericsson Xperia X8 len za  jedenásť českých korún (štandardná cena bola 6-tisíc). Vtedy však Združenie obrany spotrebiteľov sťažovateľom odporúčalo Alzu na súd nedávať.

V roku 2009 sa chyba objavila aj v cenovej ponuke Vodafonu. Vtedy novú Nokiu N97 bolo možné zakúpiť za 7 500 korún, iPhone 3GS za 877 českých korún. Desiatkam zákazníkov, ktorí si zariadenia za výhodné ceny stačili objednať, ich operátor ale aj skutočne za spomínané ceny predal. Či sa teda podarí zákazníkom Alzy uspieť na súde je teraz otázne. Situáciu budeme ešte sledovať a o prípadných novinkách informovať.

Zdroj: idnes.cz, hnonline

15.1.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

47 odpovedí na “Galaxy S4 mini za 9, či iPhone 6 Plus za 30 eur? Alza spravila chybu, ktorá sa jej nemusí vyplatiť”

      • “Tomáš Palla, vedúci pražskej osobnej poradne, tiež upozornil, že zmluva uzavretá prostredníctvom e-shopu je platne uzavretá v okamihu, keď spotrebiteľ doručí svoju objednávku predajcovi.”

        • Ale koľko e-shopov stornuje objednávky – napr zistia že tovar už nemajú alebo sa už nevyrába tak objednávku normálne stornujú, myslím že je to platné až vtedy keď predajca pošle napr. mail že objednávka bola potvrdená až potom by sa dalo povedať že je zmluva platná… Teda aspoň podľa mňa

      • Zmluva je skôr platná podpisom, alebo obojstrannou (elektronickou) dohodou, teda momentom, keď Alza potvrdila písomne objednávku …
        Prevzatím nepoškodeného tovaru sa znenie zmluvy iba naplní …
        Možnosť úspešného uplatnenia práva kupujúcich je tak 50:50. Všetko je závislé na tom kto bude mať lepších, šikovnejších právnikov a aj na množstve tých klientov na ktorých sa usmialo to šťastie. Ak by ich bolo málo, tak je tu skôr možnosť mimosúdnej dohody ;)

  1. “Desiatkam zákazníkov, ktorí si zariadenia za výhodné ceny stačili objednať, ich Vodafone ale aj skutočne za spomínané ceny predal.” Tak tomu vravím férové jednanie. Za chyby sa platí a Alza nie je výnimkou. Myslím, že zákazníci, ktorí to dajú na súd uspejú.

    • iphone 6 za 30 € (cca)? naozaj si myslis ze to uznaju? ved aj retardovany by pochopil ze ide o chybu ze taku akciu by realne nikdy nedali, teda ja som na strane tych stastlivcov ale pochybujem ze sud vyhraju

      • tak to by som poprosil vysvetlit. a na normalnom sude alza musi predat. cize ked alza predava tovar so zlavou 20%, je to ok. 40% je to ok. 50% je to ok. 60% je to ok. ale zlava 96% zrazu nie je ok a kazdi ma hned chapat, ze je to len chyba? poprosim vysvetlit tuto logiku. ma bude fakt zaujimat rozsudok sudu, ak alza vyhra. jednoducha otazka pre teba aj pre sud. do kolkych % je podla teba treba zlavu povazovat za normalnu, ktoru pochopi aj retardovany?

        • co na tom potrebujes vysvetlit? normalne objektivne rozmyslaj….keby si videl na alze (co nie je zrovna najlacnejsi shop) ze predava iPhone 6 (co je velmi drahy telefon) za 30€…vobec by ti to nebolo cudne? naozaj by si si myslel ze maju super akciu o ktorej nikoho neinformovali? nepokladal by si to za chybu v systeme?…uz keby chceli taku akciu spravit tak o tom budu informovat cely svet aby si spravili reklamu uz ked maju davat iphone za 30€ :) kazdy rozumny clovek to urcite chape, preto vravim ze len retardovany by to nepochopil….ano mozeme argumentovat tym, ze robia aj 96% zlavy ale tam zase kazdy vie ze je to len marketingovy tah a nikdy take zlavy realne neuvidime…mna bude tiez zaujimat rozsudok a naozaj uprimne prajem tym stastlivcom aby vyhrali, je to super keby sa alza takto obabrala :) sam keby som bol medzi tymi stastlivcami tak by som chcel ten sud vyhrat, ale v duchu by som vedel ze mi od zaciatku bolo jasne ze to musia mat chybu v systeme, co by som samozrejme pred sudom nepovedal :)

  2. Hm, tak ked ponukaju tovar za nizke ceny, zakaznik nema realne cakat ze za to ten tovar aj dostane. Ale ked ponukaju tovar za premrstene vysoke ceny (napr. u stareho smartfonu vypocita “zlavu” z uvadzacej ceny spred troch rokov!), vtedy ALZA isto ocakava, ze ten tovar za tu cenu aj preda!

    • “ked ponukaju tovar za nizke ceny, zakaznik nema realne cakat ze za to ten tovar aj dostane”

      napriklad pri letenkach to tak funguje, a ked zaplatis uz neexistuje, ze ti letecka spolocnost zrusi letenku. chyba je na ich strane tak to musia znasat (pre viac info googlite ako lacno lietat a chybne tarify leteckych spolocnosti)

  3. kedy si platil zákon že nesmiete predat lacnejsie ako ste nakupili co sa nevstahuje na rychlo kaziaci sa tovar myslim ze to plati dodnes ak teda bola cena na eschope 9 € zname to ze porusili obchodny zakon kde je teda spravodlivost zakaznika odpinkali aby nesli do straty lebo to bola chyba systemu ale nemala by sa na to pak pozriet obchodna inspekcia a dat im pokutu ? ja som tak v obchode aj ked je pravda ze v kamenom uspel ked som si narokoval na tovar kde mali zle umiestnenu cenovku v regali a dostal som ho z vyraznou zlavou ani sa moc nebranili

  4. Mne sa podobným spôsobom podarilo kúpiť kameru GoPro za veľmi výhodnú cenu z nemenovaného obchodu. V ponuke mali dve rovnaké len cena jednej bola podstatne nižšia. Deň po objednaní tovaru som zistil že spravili chybu tiež ako Alza. Ale za kameru som zaplatil len tú nižšiu sumu za akú som to objednal.

    Alza je jedna banda. Ale osobne s nimi nemám zlé skúsenosti v Bratislave na centrále hlavne na reklamačnom sú fajn ludia, ktorý sa snažia reklamáciu v čo najrýchlejšom čase vybaviť. Aspoň ja mám takúto skúsenosť 6 reklamácii 6 krát vymenený tovar na mieste.

    • Nehovorím, že to nemohla byť v tvojom prípade chyba predajcu, ale veľa eshopov toto robí bežne s tým, že lacnejšie ponúka tovar, ktorý bol buď:
      a.) vystavený v predajni
      b.) vrátený predchádzajúcim zákazníkom v zákonnej lehote (napr. len otvorený a podobne)
      c.) po reklamácii (ak bol výrobok opravený, ale pôvodnému majiteľovi bol ponúknutý iný kus alebo vrátené peniaze)
      Ja len, že nie vždy sa jedná o “tlačovú chybu predajcu” :p

      • Presne tak, Nechápem o čom Anton hovoríš. Ja si z Alzi takmer pravidelne objednávam a žiaden problém som nikdy nemal ohľadom dodania ani reklamácie. Priam naopak ma vždy prekvapili s akou rýchlosťou dokážu reagovať na reklamácie.
        Mal som len 4 reklamácie od roku 2008:
        2xRazer myš-mimochodom neodporúčam nič od razeru je to len pekný designe ale šit nekvalitný materiál.
        Router a kábel. Všetky reklamácie boli do pár dní vyriešené buď vrátením peňazí alebo výmenou (podľa mojej požiadavky)
        Objednávky doručujú najneskorej do 24-32 hodín, podľa toho kedy objednávaš. Odporúčam do 10:00AM. Dokonca som si kupoval aj teraz iPhone6 1.decembra a prišiel mi o 14 dní čo som ani nečakal, nakoľko mali na stránke napísané, že dodanie tovaru približne začiatkom Januára, čiže som mal darček aj pod stromček :-)
        Môj názor na Alzu je veľmi kladný, hlavne teda kvôli vybavovaniu reklamácií. V hocijakom obchode ti dajú 31 dňovú lehotu na vybavenie a aj to musíš stále otravovať.

        • Alza a tie ich predražené produkty to je na smiech… na vybavenie reklamácie som čakal viac ako mesiac do vtedy ma mali na háku. Z alzy nikdy viac je plno kvalitnejších a spolahlivejších obchodov …

        • 3 krat reklamácia na 2 tablety kupovane cez alzu, prvy som bol dat na reklamáciu povedali my že do mesiaca to bude hotové, a trvalo im to mesiac a jeden týždeň naviac …,to som nejako skusol a prekonal ale ten tablet sa zas dojebal,bol zas na reklamácii,zas sa naň čakalo viac ako mesiac,nedal sa opraviť tak som zobral cashback , zobral som iný, ktorý sa pokazil do necelých 5 mesiacov,poradili my výmenu za iný,už nasratý jak delo som zobral cashback a išiel som kupiť tablet do nayelektrodomu, kde som ho aj poistil,a doteraz ide bez problémov.Môj názor na alzu, brat veci iba ktoré viem, že ich nebudem reklamovať. 3-4 mesiace odjebať na reklamaciach…. ako fakt nechapem čo tak dlho robili, nie všeci majú dobre skúsenosti z týmto obchodom tak bacha nato.a ešte že aký tablet my ponúkali na výmenu,za prvý som dal 250e a oni my ponúkajú šhit prestigio ani nie za 50e ? dilina …:) diliná…

  5. Namiesto toho, aby predali par iphonov pod cenu a spravili si velmi kladnu reklamu na vacsine sk/cz webov, tak radsej to zamietnu a zaplatia xy nasobnu sumu za reklamu v telke, ktora nema ziadny vyznam…

  6. Mohli by ste zaviest take obcasne okienko, nieco ako “f@il mesiaca” :)
    Samozrejme, ze sa vyhovorili na “chybu v systeme”…to ma pre zakaznika asi taku vypovednu hodnotu ako chyba v Matrixe :)

  7. Ked maju chybu v systeme, odmietaju to predat lacnejsie, ale ked maju
    taku chybu (ak to vobec je chyba) ze predavaju niekolko generacii stare
    smartfony za nehorazne ceny tak to je v poriadku…

Pridaj komentár

+