MojAndroid

Jeden z najväčších online e-shopov u nás na Slovensku a v Čechách, v povianočných výpredajoch priniesol pre svojich zákazníkov v Českej republike zaujímavé akciové ponuky. Nehovoríme o tých, v ktorých ponúkal bazárové modely smartfónov za poriadne vysoké ceny, ale o tých, v ktorých česká Alza ponúkala elektroniku vrátane smartfónov a počítačovej techniky za skutočne smiešne ceny. Tak napríklad, Samsung Galaxy S4 mini ste si mohli kúpiť už za 9 eur (250 českých korún), iPhone 6 Plus v hodnote 706 eur dokonca len za 30 eur. Samozrejme, išlo o internú chybu v systéme, ktorý zákazníkom výrobky s takouto cenou dovolil objednať. Alza ich objednávky však hneď na druhý deň stornovala.

“V stredu 7. januára 2015 sa na malý okamih v našom e-shope zobrazilo chybou interného informačného systému niekoľko položiek tovaru s nereálnou cenou,” informuje PR manažérka spoločnosti alza.cz Šárka Jakoubková.

iphone_alza

Objednávok takto zlacnených produktov zaznamenala Alza v priebehu krátkeho času hneď niekoľko, ich presný počet však odmietla uviesť. Ich stornovanie obhajuje tým, že šlo o zjavnú chybu systému, a tak zákazník vraj nemal očakávať, že za takú cenu mohol tovar skutočne zakúpiť. Podľa Jakoubkovej išlo o zjavný omyl a preto zákazník nemá na dodanie tovaru právo. To si však nemyslí Združenia obrany spotrebiteľov, podľa ktorého sa toto tvrdenie opiera o staršie znenie občianskeho zákonníka. Podľa toho nového, ani pri zjavnej chybe nevzniká prevádzkovateľovi e-shopu právo na stornovanie objednávky. Tomáš Palla, vedúci pražskej osobnej poradne, tiež upozornil, že zmluva uzavretá prostredníctvom e-shopu je platne uzavretá v okamihu, keď spotrebiteľ doručí svoju objednávku predajcovi. S tým sa stotožňuje aj Česká obchodná inšpekcia. S odvolaním sa na obchodné podmienky spoločnosti alza.cz je právne oddelenie ČOI presvedčené, že z hľadiska nového občianskeho zákonníka prijatím objednávky zmluva vznikla.

alza_inzerat

Zákazníci, ktorí si myslia, že právo je na ich strane, sa ho budú musieť domáhať na súde. Otázne však je, či v tomto spore uspejú. Tomáš Palla si myslí, že Alza sa môže odvolať na zákon § 588 Občianskeho zákonníka. „Ak spotrebiteľ jednoznačne musel spoznať, že cena je chybná, potom by mohla byť zmluva považovaná za neplatnú pre rozpor s dobrými mravmi podľa § 588 Občianskeho zákonníka,” spresnil Palla. Podľa ČOI je to však v tomto prípade slabý argument.

Právnici, ktorých čitatelia vo veci stornovania objednávok oslovili, potom zmieňujú aj fakt, že e-shop u výrazne zľavnených produktov informoval kupujúci aj o 96 percentnej zľave. Tí sa tak mohli oprávnene domnievať, že ide o radikálne zníženie cien vybraného tovaru, ktorý nie je po Vianociach nijako výnimočné. „Platí teda, že ak je spotrebiteľ presvedčený, že je v práve, musí sa svojho nároku domáhať na súde,“ dodal Fröhlich.

Toto pritom nie je prvý prípad Alzy, kedy ponúkala takto výrazne zlacnený tovar. V roku 2010 sa totižto v e-shope objavil Sony Ericsson Xperia X8 len za  jedenásť českých korún (štandardná cena bola 6-tisíc). Vtedy však Združenie obrany spotrebiteľov sťažovateľom odporúčalo Alzu na súd nedávať.

V roku 2009 sa chyba objavila aj v cenovej ponuke Vodafonu. Vtedy novú Nokiu N97 bolo možné zakúpiť za 7 500 korún, iPhone 3GS za 877 českých korún. Desiatkam zákazníkov, ktorí si zariadenia za výhodné ceny stačili objednať, ich operátor ale aj skutočne za spomínané ceny predal. Či sa teda podarí zákazníkom Alzy uspieť na súde je teraz otázne. Situáciu budeme ešte sledovať a o prípadných novinkách informovať.

Zdroj: idnes.cz, hnonline

15.1.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+