Jeden z najväčších online e-shopov u nás na Slovensku a v Čechách, v povianočných výpredajoch priniesol pre svojich zákazníkov v Českej republike zaujímavé akciové ponuky. Nehovoríme o tých, v ktorých ponúkal bazárové modely smartfónov za poriadne vysoké ceny, ale o tých, v ktorých česká Alza ponúkala elektroniku vrátane smartfónov a počítačovej techniky za skutočne smiešne ceny. Tak napríklad, Samsung Galaxy S4 mini ste si mohli kúpiť už za 9 eur (250 českých korún), iPhone 6 Plus v hodnote 706 eur dokonca len za 30 eur. Samozrejme, išlo o internú chybu v systéme, ktorý zákazníkom výrobky s takouto cenou dovolil objednať. Alza ich objednávky však hneď na druhý deň stornovala.
"V stredu 7. januára 2015 sa na malý okamih v našom e-shope zobrazilo chybou interného informačného systému niekoľko položiek tovaru s nereálnou cenou," informuje PR manažérka spoločnosti alza.cz Šárka Jakoubková.
Objednávok takto zlacnených produktov zaznamenala Alza v priebehu krátkeho času hneď niekoľko, ich presný počet však odmietla uviesť. Ich stornovanie obhajuje tým, že šlo o zjavnú chybu systému, a tak zákazník vraj nemal očakávať, že za takú cenu mohol tovar skutočne zakúpiť. Podľa Jakoubkovej išlo o zjavný omyl a preto zákazník nemá na dodanie tovaru právo. To si však nemyslí Združenia obrany spotrebiteľov, podľa ktorého sa toto tvrdenie opiera o staršie znenie občianskeho zákonníka. Podľa toho nového, ani pri zjavnej chybe nevzniká prevádzkovateľovi e-shopu právo na stornovanie objednávky. Tomáš Palla, vedúci pražskej osobnej poradne, tiež upozornil, že zmluva uzavretá prostredníctvom e-shopu je platne uzavretá v okamihu, keď spotrebiteľ doručí svoju objednávku predajcovi. S tým sa stotožňuje aj Česká obchodná inšpekcia. S odvolaním sa na obchodné podmienky spoločnosti alza.cz je právne oddelenie ČOI presvedčené, že z hľadiska nového občianskeho zákonníka prijatím objednávky zmluva vznikla.
Zákazníci, ktorí si myslia, že právo je na ich strane, sa ho budú musieť domáhať na súde. Otázne však je, či v tomto spore uspejú. Tomáš Palla si myslí, že Alza sa môže odvolať na zákon § 588 Občianskeho zákonníka. „Ak spotrebiteľ jednoznačne musel spoznať, že cena je chybná, potom by mohla byť zmluva považovaná za neplatnú pre rozpor s dobrými mravmi podľa § 588 Občianskeho zákonníka," spresnil Palla. Podľa ČOI je to však v tomto prípade slabý argument.
Právnici, ktorých čitatelia vo veci stornovania objednávok oslovili, potom zmieňujú aj fakt, že e-shop u výrazne zľavnených produktov informoval kupujúci aj o 96 percentnej zľave. Tí sa tak mohli oprávnene domnievať, že ide o radikálne zníženie cien vybraného tovaru, ktorý nie je po Vianociach nijako výnimočné. „Platí teda, že ak je spotrebiteľ presvedčený, že je v práve, musí sa svojho nároku domáhať na súde,“ dodal Fröhlich.
Toto pritom nie je prvý prípad Alzy, kedy ponúkala takto výrazne zlacnený tovar. V roku 2010 sa totižto v e-shope objavil Sony Ericsson Xperia X8 len za jedenásť českých korún (štandardná cena bola 6-tisíc). Vtedy však Združenie obrany spotrebiteľov sťažovateľom odporúčalo Alzu na súd nedávať.
V roku 2009 sa chyba objavila aj v cenovej ponuke Vodafonu. Vtedy novú Nokiu N97 bolo možné zakúpiť za 7 500 korún, iPhone 3GS za 877 českých korún. Desiatkam zákazníkov, ktorí si zariadenia za výhodné ceny stačili objednať, ich operátor ale aj skutočne za spomínané ceny predal. Či sa teda podarí zákazníkom Alzy uspieť na súde je teraz otázne. Situáciu budeme ešte sledovať a o prípadných novinkách informovať.
Myslím si, že alza by v tomto prípade súd prehrala.
Naopak, vyhrali na plnej čiare, Tým, že zmluva je platna až pri prevzatí.
“Tomáš Palla, vedúci pražskej osobnej poradne, tiež upozornil, že zmluva uzavretá prostredníctvom e-shopu je platne uzavretá v okamihu, keď spotrebiteľ doručí svoju objednávku predajcovi.”
Ale koľko e-shopov stornuje objednávky – napr zistia že tovar už nemajú alebo sa už nevyrába tak objednávku normálne stornujú, myslím že je to platné až vtedy keď predajca pošle napr. mail že objednávka bola potvrdená až potom by sa dalo povedať že je zmluva platná… Teda aspoň podľa mňa
Zmluva je skôr platná podpisom, alebo obojstrannou (elektronickou) dohodou, teda momentom, keď Alza potvrdila písomne objednávku …
Prevzatím nepoškodeného tovaru sa znenie zmluvy iba naplní …
Možnosť úspešného uplatnenia práva kupujúcich je tak 50:50. Všetko je závislé na tom kto bude mať lepších, šikovnejších právnikov a aj na množstve tých klientov na ktorých sa usmialo to šťastie. Ak by ich bolo málo, tak je tu skôr možnosť mimosúdnej dohody ;)
Toto podvádzanie zo strany Alzy sa mi prestáva páčiť…
sakra prepásol som to :D fajnové ceny
tak chapem, ze sa im to nepaci, sak by prisli o strasne velke peniaze (obzvlast tie iphoney za 30 EUR)
mozno, ze keby miesto nejakych zle napisanych zakonnikov ludia obcas pouzivali rozum, zilo by sa tu trochu pohodovejsie…
“Desiatkam zákazníkov, ktorí si zariadenia za výhodné ceny stačili objednať, ich Vodafone ale aj skutočne za spomínané ceny predal.” Tak tomu vravím férové jednanie. Za chyby sa platí a Alza nie je výnimkou. Myslím, že zákazníci, ktorí to dajú na súd uspejú.
iphone 6 za 30 € (cca)? naozaj si myslis ze to uznaju? ved aj retardovany by pochopil ze ide o chybu ze taku akciu by realne nikdy nedali, teda ja som na strane tych stastlivcov ale pochybujem ze sud vyhraju
Praveze to je ferova a realna cena toho telefonu konecne :D
hahaha vlastne hej :D
true dat :D
“ja som na strane tych stastlivcov” – ty kecalek … bolo by super keby sa ich sud zastal – aspon by ta poriadne rozdrapilo od zlosti, ty zm*d jeden :-)
nechapem tvoju primitivnu reakciu, ked sa rozdaval rozum ty si asi doma spal
jediny koho rozdrapuje od zlosti si ocividne ty :) ja im doprajem, narozdiel od teba som spokojny vyrovnany a mentalne vyzrety clovek :)
tak to by som poprosil vysvetlit. a na normalnom sude alza musi predat. cize ked alza predava tovar so zlavou 20%, je to ok. 40% je to ok. 50% je to ok. 60% je to ok. ale zlava 96% zrazu nie je ok a kazdi ma hned chapat, ze je to len chyba? poprosim vysvetlit tuto logiku. ma bude fakt zaujimat rozsudok sudu, ak alza vyhra. jednoducha otazka pre teba aj pre sud. do kolkych % je podla teba treba zlavu povazovat za normalnu, ktoru pochopi aj retardovany?
co na tom potrebujes vysvetlit? normalne objektivne rozmyslaj….keby si videl na alze (co nie je zrovna najlacnejsi shop) ze predava iPhone 6 (co je velmi drahy telefon) za 30€…vobec by ti to nebolo cudne? naozaj by si si myslel ze maju super akciu o ktorej nikoho neinformovali? nepokladal by si to za chybu v systeme?…uz keby chceli taku akciu spravit tak o tom budu informovat cely svet aby si spravili reklamu uz ked maju davat iphone za 30€ :) kazdy rozumny clovek to urcite chape, preto vravim ze len retardovany by to nepochopil….ano mozeme argumentovat tym, ze robia aj 96% zlavy ale tam zase kazdy vie ze je to len marketingovy tah a nikdy take zlavy realne neuvidime…mna bude tiez zaujimat rozsudok a naozaj uprimne prajem tym stastlivcom aby vyhrali, je to super keby sa alza takto obabrala :) sam keby som bol medzi tymi stastlivcami tak by som chcel ten sud vyhrat, ale v duchu by som vedel ze mi od zaciatku bolo jasne ze to musia mat chybu v systeme, co by som samozrejme pred sudom nepovedal :)
A pri tých ich “normálnych” cenách, ktoré sú riadne premrštené, by z nich neubudlo keby tých pár iPhoneov aj doručili…
Alza len klame ludi. Su to podvodnoci. Maju najvyzsie ceny zo vsetkych eshopov.
…zo všetkých nie, aj mall, aj hej sa celkom pokazili.
zas nie u vsetkych produktov… ja som uz par veci nakupoval a aj tak mi vysla najvyhodnejsia kupa v alze, sice hej boli aj ine e-shopy ale ked som si mal vybrat ze ci usetrim 3 eura, tak radsej som volil alzu ked som zbadal e-shop toho konkurenta ;)
Hm, tak ked ponukaju tovar za nizke ceny, zakaznik nema realne cakat ze za to ten tovar aj dostane. Ale ked ponukaju tovar za premrstene vysoke ceny (napr. u stareho smartfonu vypocita “zlavu” z uvadzacej ceny spred troch rokov!), vtedy ALZA isto ocakava, ze ten tovar za tu cenu aj preda!
“ked ponukaju tovar za nizke ceny, zakaznik nema realne cakat ze za to ten tovar aj dostane”
napriklad pri letenkach to tak funguje, a ked zaplatis uz neexistuje, ze ti letecka spolocnost zrusi letenku. chyba je na ich strane tak to musia znasat (pre viac info googlite ako lacno lietat a chybne tarify leteckych spolocnosti)
kedy si platil zákon že nesmiete predat lacnejsie ako ste nakupili co sa nevstahuje na rychlo kaziaci sa tovar myslim ze to plati dodnes ak teda bola cena na eschope 9 € zname to ze porusili obchodny zakon kde je teda spravodlivost zakaznika odpinkali aby nesli do straty lebo to bola chyba systemu ale nemala by sa na to pak pozriet obchodna inspekcia a dat im pokutu ? ja som tak v obchode aj ked je pravda ze v kamenom uspel ked som si narokoval na tovar kde mali zle umiestnenu cenovku v regali a dostal som ho z vyraznou zlavou ani sa moc nebranili
mne odmietli v TESCO predat cely regal tovaru, ked mali cenovku “VSETKO ZA EURO” . . .
Mne sa podobným spôsobom podarilo kúpiť kameru GoPro za veľmi výhodnú cenu z nemenovaného obchodu. V ponuke mali dve rovnaké len cena jednej bola podstatne nižšia. Deň po objednaní tovaru som zistil že spravili chybu tiež ako Alza. Ale za kameru som zaplatil len tú nižšiu sumu za akú som to objednal.
Alza je jedna banda. Ale osobne s nimi nemám zlé skúsenosti v Bratislave na centrále hlavne na reklamačnom sú fajn ludia, ktorý sa snažia reklamáciu v čo najrýchlejšom čase vybaviť. Aspoň ja mám takúto skúsenosť 6 reklamácii 6 krát vymenený tovar na mieste.
Nehovorím, že to nemohla byť v tvojom prípade chyba predajcu, ale veľa eshopov toto robí bežne s tým, že lacnejšie ponúka tovar, ktorý bol buď:
a.) vystavený v predajni
b.) vrátený predchádzajúcim zákazníkom v zákonnej lehote (napr. len otvorený a podobne)
c.) po reklamácii (ak bol výrobok opravený, ale pôvodnému majiteľovi bol ponúknutý iný kus alebo vrátené peniaze)
Ja len, že nie vždy sa jedná o “tlačovú chybu predajcu” :p
ja som v Alze uz viac krat nakupil , neskoro dodany tovar zavadzajuca info o dodani odpovede na reklamaciu strohe bez vysvestlenia , ochotny su len do doby kym nezaplatite pak vas maju na haku
Ja mám s nimi kladné skúsenosti tovar dodaný do 2 dní reklamácie riešené výmenou Kus za Kus.
Lepší internetový obchod nepoznám.
Presne tak, Nechápem o čom Anton hovoríš. Ja si z Alzi takmer pravidelne objednávam a žiaden problém som nikdy nemal ohľadom dodania ani reklamácie. Priam naopak ma vždy prekvapili s akou rýchlosťou dokážu reagovať na reklamácie.
Mal som len 4 reklamácie od roku 2008:
2xRazer myš-mimochodom neodporúčam nič od razeru je to len pekný designe ale šit nekvalitný materiál.
Router a kábel. Všetky reklamácie boli do pár dní vyriešené buď vrátením peňazí alebo výmenou (podľa mojej požiadavky)
Objednávky doručujú najneskorej do 24-32 hodín, podľa toho kedy objednávaš. Odporúčam do 10:00AM. Dokonca som si kupoval aj teraz iPhone6 1.decembra a prišiel mi o 14 dní čo som ani nečakal, nakoľko mali na stránke napísané, že dodanie tovaru približne začiatkom Januára, čiže som mal darček aj pod stromček :-)
Môj názor na Alzu je veľmi kladný, hlavne teda kvôli vybavovaniu reklamácií. V hocijakom obchode ti dajú 31 dňovú lehotu na vybavenie a aj to musíš stále otravovať.
Alza a tie ich predražené produkty to je na smiech… na vybavenie reklamácie som čakal viac ako mesiac do vtedy ma mali na háku. Z alzy nikdy viac je plno kvalitnejších a spolahlivejších obchodov …
Viac ako mesiac cakat nemozes, potom ti musia vratit platbu, ale pokial si cakal viac ako 30 dni tak to uz zial je tvoja blbost.
3 krat reklamácia na 2 tablety kupovane cez alzu, prvy som bol dat na reklamáciu povedali my že do mesiaca to bude hotové, a trvalo im to mesiac a jeden týždeň naviac …,to som nejako skusol a prekonal ale ten tablet sa zas dojebal,bol zas na reklamácii,zas sa naň čakalo viac ako mesiac,nedal sa opraviť tak som zobral cashback , zobral som iný, ktorý sa pokazil do necelých 5 mesiacov,poradili my výmenu za iný,už nasratý jak delo som zobral cashback a išiel som kupiť tablet do nayelektrodomu, kde som ho aj poistil,a doteraz ide bez problémov.Môj názor na alzu, brat veci iba ktoré viem, že ich nebudem reklamovať. 3-4 mesiace odjebať na reklamaciach…. ako fakt nechapem čo tak dlho robili, nie všeci majú dobre skúsenosti z týmto obchodom tak bacha nato.a ešte že aký tablet my ponúkali na výmenu,za prvý som dal 250e a oni my ponúkajú šhit prestigio ani nie za 50e ? dilina …:) diliná…
anton fetuje a jebe mu z toho už
na čo si tam teda viac krát nakupoval keď si neni spokojný? ? ?
Namiesto toho, aby predali par iphonov pod cenu a spravili si velmi kladnu reklamu na vacsine sk/cz webov, tak radsej to zamietnu a zaplatia xy nasobnu sumu za reklamu v telke, ktora nema ziadny vyznam…
Význam má… -otravovať ľudí
súd vždy odklepne prospech zákazníkov
Snáď to alza prehrá a nebudú mať na ďalšie reklamy s tým zeleným debilom na nejaký čas :))
Máte ta chybu ” keď spotrebiteľ doručí svoju objednávku predajcovi.”- Ma to byť ” keď predajca doručí svoju objednávku spotrebitelovi.” :)
Proc by prodejce posilal spotrebiteli objednavku? Vzdyt si od nej nic neobjednava. :-)
Zrejme myslí potvrdenie objednávky, ktoré je znamením toto, že predajca s objednávkou súhlasí. Lebo len samotné objednanie ešte imho predajcu nezaväzuje objednávku aj vybaviť. A vzhľadom na to, že potvrdzovanie objednávok býva v eshopoch väčšinou automatické, tak majú smolu.
Jaj musím sledovať novinky na alze :D
Mohli by ste zaviest take obcasne okienko, nieco ako “f@il mesiaca” :)
Samozrejme, ze sa vyhovorili na “chybu v systeme”…to ma pre zakaznika asi taku vypovednu hodnotu ako chyba v Matrixe :)
Ked maju chybu v systeme, odmietaju to predat lacnejsie, ale ked maju
taku chybu (ak to vobec je chyba) ze predavaju niekolko generacii stare
smartfony za nehorazne ceny tak to je v poriadku…