MojAndroid

Delenie služby na taxikárov a Uber vodičov sa v Čechách blíži k medzníku. Tamojšie protesty, tlak taxikárov a prechod celého businessu pod českú pobočku priniesol ovocie. Samozrejme je dôležité, na koho záhrade rastie onen strom, ktorý ich priniesol.

Uber ide do licencie

Uber sa uvádzal po dlhé mesiace za vzor zdieľanej ekonomiky. Treba však hneď dodať ďalšiu poznámku, pre nás vcelku vzdialený svet bruselských lobistov zavinil, že postupne aj EÚ, ktorá fandí, podporuje a motivuje zdieľanú ekonomiku, Uber už nezverejňuje ako žiarivý príklad. A úradníci nám odkazujú, že každý členský štát si má vyriešiť problém s Uberom doma, vlastnou legislatívou. Ja som bol aj trochu naivný, pretože som odhadoval, že ešte počas roka 2017 sa Komisia alebo Európsky súdny dvor odhodlá k protiútoku a poskytne spoločnosti Uber ochranu tým, že ju jasne definuje ako zdieľanú ekonomiku. Potom by už tlak na licencie, označovanie áut a ďalšie podrobnosti známe u nás pre TAXI autá opadli. No nestalo sa tak.

U nás je zatiaľ chladný nezáujem od štátu. Dnes ani nikoho Uber nezaujíma, však stačí vnímať situáciu. V Čechách sa však ľady pohli, no smerom, ktorý som nečakal. Uber sa dohodol s vládou a chce sa registrovať a evidovať svoje tržby. Všetko to vlastne zapríčinil fakt, že česky priestor a trh sa dostane pod kontrolu priamo českej pobočky a nebude riadený z Holandska, kde má firma sídlo. Doteraz si Česi riešili cez svoje zastúpenie iba marketing. Pre vodičov, ktorí pre Uber jazdia to znamená, že budú musieť mať licenciu ako bežní taxikári a tiež sa bude evidovať tržba cez štátny systém.

Inak situácia v Čechách je ešte špecifická tým, že tamojšia vláda pripravuje výrazné zmiernenie pravidiel aj pre samotných taxikárov, čo bude mať vplyv aj na Uber. Preto údajne spoločnosť súhlasila, že sa podvolí tlaku a v budúcnosti vlastne bude na tom istom, ako dnes. Pretože Uber prijal iba dve podmienky, inak pre taxikárov ich platí viacero.

Slovenská verzia bezo zmeny?

Začnem osobne. Doma, v Senci využívam lokálnu taxi službu, ak to potrebujem. Už ich poznám, viem vždy koľko zaplatím za jazdu po meste a som na nich proste zvyknutý. A tiež som neobjavil Uber, aplikácia mi doma nič neponúkala. Asi nie sú vodiči. No v iných mestách, volím Uber. Mal som viacero zlých skúseností s bežnou Taxi službou a aplikácia v telefóne to hneď vyrieši. Navyše, Uber už ukazuje presnú cenu za odvoz, ešte pred tým, ako ho objednám. A to mi vyhovuje. Otázka je, či sa mám starať do licencií a politiky štátu, ak napríklad slovenskí taxikári, ktorí majú množstvo povinností protestujú a blokujú cesty, keďže Uber to isté nemá. V Čechách mali blokácie úspech, u nás zatiaľ moc nie.

Uber a ďalšie digitálne platformy však naše ministerstvo financií chce registrovať a chce vedieť o ich tržbách. Paradoxne, do konca februára tohto roka, kedy mali na to termín, sami sa prihlásiť, to splnila iba jedna spoločnosť z Čiech. Napriek tomu, že ich má byť pätnásť, vrátane Uberu. Ten si zrejme z Holandska s touto slovenskou požiadavkou neláme hlavu.

Ako to vyzerá, každý štát si bude v rámci EÚ priestoru riešiť Uber individuálne. Niekde zákazom (Maďarsko), niekde licenciami (Česko) a inde akýmsi nezáujmom (Slovensko). Aj keď som myslel, že zdieľaná ekonomika, čo je poskytovanie služieb medzi občanmi, bez nutnosti riešiť licencie, povolenie na podnikanie a podobne bude zaznamenávať rozkvet, pri tejto dopravnej službe to zatiaľ tak nevyzerá a zrejme ani budúcnosť toto nezmení.

18.3.2018

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+