MojAndroid

Portál MôjAndroid.sk onedlho spustí už deviaty ročník ankety Smart Banka pre rok 2024. Ide o jedinečnú anketu, v ktorej v spolupráci s čitateľmi hľadáme banky s najlepším mobilným bankovníctvom a smart funkcionalitami na Slovensku.

Ešte predtým sa však patrí zrekapitulovať rok 2023. Vyspovedali sme banky, aby nám prezradili svoj pohľad na trendy, ktoré hýbali bankovým odvetvím v roku 2023, a to najmä na poli smart technológií a kyberbezpečnosti. Zaujímali nás aj inovácie, ktoré priniesli v roku 2023, či výhľady na rok 2024 a pripravované novinky.

Počas jedného roka sa toho vo svete mobilného bankovníctva udialo naozaj veľa. Medzi najčastejšie spomínané trendy patria vylepšenia mobilných aplikácii, zvýšené opatrenia v oblasti kyberbezpečnosti, či téma umelej inteligencie. Viaceré banky venujú pozornosť aj vzdelávaniu ich klientov, keďže stále častejšou metódou kyberzločinu sú podvodné aktivity či krádež prístupových údajov.

O pohľadoch jednotlivých bánk na najdôležitejšie trendy, zmeny ktoré priniesol rok 2023 či očakávania do roku 2024 sa dočítate nižšie.

365 bank

“Náročná ekonomická situácia spojená so zdražovaním, vyššími úrokmi na hypotékach alebo iných úveroch, a na druhej strane nižšie reálne mzdy o 2,6 %, urobili Slovákom v uplynulom roku doslova škrt cez rozpočet. V reakcii na rastúce sadzby ECB v priebehu roka poklesol dopyt po nových hypotékach približne o polovicu. Sekundárnym efektom týchto opatrení bol vývoj cien nehnuteľností, ktoré sa medziročne znížili v priemer o desatinu. Na súčasnom stave ekonomiky má veľký podiel aj pokračujúca agresia Ruska voči Ukrajine

Skúmali sme aj aktuálne trendy na poli kybernetickej bezpečnosti. Útočníci sa snažia využiť každú príležitosť na získanie cudzích peňazí a repertoár útokov zahŕňa všetko možné, od snahy zneužiť technické zraniteľnosti, cez vydierania po sociálne inžinierstvo. Dlhodobo prevláda sociálne inžinierstvo pomocou phishingu, pri ktorom sa podvodníci snažia rôznymi scenármi nachytať klientov banky pomocou SMS, reklamy na sociálnych sieťach, falošnou stránkou pri vyhľadávaní alebo klasicky emailom. Preto sme v novembri priniesli rady pre klientov, ako nenaletieť podvodníkom (nielen) počas sezóny výpredajov.”

Fio banka

“V roku 2023 sme do našej aplikácie Fio Smartbanking priniesli niekoľko významných vylepšení a nových funkcií, ktoré smerujú k ešte lepšiemu a pohodlnejšiemu používaniu pre našich klientov. Medzi hlavné novinky patrí investovanie do podielových fondov a dlhopisov priamo v aplikácii, volanie do banky cez overený kanál, načítanie QR platby priamo cez možnosť zdieľania v telefóne či editácia osobných údajov.

Pre rok 2024 máme pripravené ďalšie inovácie a vylepšenia, a to widgety na ploche telefónu, facelift stránky Účty, načítanie SEPA QR platby či zjednodušenie aktivácie aplikácie Fio Smartbanking.

Okrem toho máme aj plány na ďalšie funkcie, ako napríklad detailné informácie o platbách kartou s logom obchodníkov či domáce účtovníctvo.”

Tatrabanka

“K celosvetovým trendom aktuálneho roku bezpochyby patrili ChatGPT a tzv. digitálne assety, pod ktorým si môžeme predstaviť digitálne euro, tokenizáciu alebo krypto oblasť. Tieto trendy pozorne sledujeme.

Zameriavame sa tiež na potenciálne bezpečnostné hrozby, a preto sme tento rok predstavili novú verziu aplikácie Čítačka.

Klientom sa snažíme neustále prinášať funkcionality, ktoré zvyšujú ich komfort a užívateľskú skúsenosť. K takýmto patrili v roku 2023 Spending planTB – pomôcka na manažment osobných financií, sprístupnenie detských kariet v mobilnej aplikácii rodiča, online manažment firemných kariet alebo napríklad poskytnutie DDS či podnikateľského úveru úplne bez návštevy pobočky,

Na budúci rok plánujeme pokračovať v našej stratégii prinášať užitočné inovácie pre väčší komfort klientov. Budeme pritom pozerať nielen na aktuálne trendy, ale hlavne na potreby našich klientov.”

ČSOB

“Z pohľadu našej stratégie a aktivít, ktoré pripravujeme v rámci banky, ide napríklad o využívanie digitálnych hlasových asistentov a maximálne použitie dát na zvýšenie kvality personalizovaného servisu pre klientov, pričom diskutujeme už aj o generatívnej umelej inteligencii.

Už v súčasnosti máme v našej skupine riešenia postavené na technológii blockchain, ktorá ponúka vyššiu transparentnosť transakcií aj bezpečnosť. Ďalším trendom sú riešenia postavené na takzvanej All-in-one platforme, ktoré zahŕňajú aj služby mimo bankovníctva a poisťovníctva, vytváranie ekosystémov a oblasť digitálnej identity. V našej aplikácii SmartBanking si klienti už v súčasnosti založia cestovné, ale aj komplexné životné poistenie online, čo ČSOB ponúka ako jediný subjekt na trhu. Rovnako našim klientom poslúži aj na nákup cestovných lístkov do MHD a na rýchly prehľad spravodajstva. Naša aplikácia dosiahla tento rok významný míľnik, keď ju využíva až 300-tisíc používateľov.”

Slovenská sporiteľňa

“V roku 2023 sme pridali podporu pre Xiaomi Pay a Swatch Pay, čím sme ešte viac podporili atraktivitu bezkontaktných platieb pomocou smart zariadení. Podarilo sa nám spustiť dlho očakávanú funkciu – výber z bankomatu mobilom a najnovšie si už klienti v apke vedia zobraziť aj údaje platobnej karty. Plast tak môžu pokojne nechať doma a všetko dôležité vybavia pomocou George apky.

Z pohľadu bezpečnosti je potrebné pripomenúť, že používanie apky je naozaj bezpečné. George pravidelne kontroluje, či bol nainštalovaný z oficiálneho obchodu s aplikáciami. Nedáva tak priestor pre upravené verzie za účelom fraudu. Navyše, vďaka špičkovým bezpečnostným systémom dokážeme pri jednotlivých platbách vyhodnocovať mieru rizika, a ak je platba bezpečná, klient ju potvrdí bez podpísania bezpečnostným predmetom.

Rok 2024 prinesie jednoduchšie podpisovanie platieb a viacero ďalších noviniek. George apka bude významným kontaktným bodom pre komunikáciu s bankou, a tešiť sa môžu aj mladší používatelia smartfónov, pre ktorých pripravujeme špeciálne upravenú apku. Okrem toho budeme naďalej vylepšovať možnosti a zážitok z investovania, ktoré už v aktuálnej podobe patrí medzi špičku na trhu.”

UniCredit

“V roku 2023 môžeme naďalej pozorovať trend z predchádzajúcich rokov, keď klienti viac využívajú mobilné bankové aplikácie ako internetové bankovníctvo na bežnom počítači. Stále je záujem o platby mobilom alebo hodinkami (Apple Pay alebo Google Pay), virtuálne platobné karty (v príprave na rok 2024), kde stačí mať platobnú kartu v mobilnej aplikácii a možnosť vybaviť si bankové produkty priamo v mobilnej aplikácii a spravovať vlastné produkty.

Jednoduchosť používania mobilnej bankovej aplikácie, prehľadné používateľské prostredie a bezpečnosť sú tiež hlavnými trendmi v tejto oblasti. V oblasti kybernetickej bezpečnosti pokračuje trend prechodu od SMS autentifikácie k soft-tokenu (bezpečnostný softvérový kľúč v mobilnom telefóne – vo väčšine prípadov v kombinácii s biometrickou autentifikáciou – pomocou odtlačku prsta alebo FaceID).

Bezpečnosť bankových aplikácii dosahuje najvyššie štandardy. V kybernetickom priestore sa podvodníci zameriavajú priamo na klientov s použitím stále sofistikovanejších podvodných techník na vylákanie informácií od užívateľov.

UniCredit sa dôsledne zameriava aj na prevenciu a vzdelávanie klientov v oblasti kybernetickej bezpečnosti (informačné kampane, upozornenia v prípade neštandardných aktivít), aby klienti dokázali rozpoznať podvodné aktivity a dokázali sa chrániť.”

Poradie odpovedí jednotlivých bánk je zostavené chronologicky. Ďalšie informácie ohľadom ankety Smart Banka 2024 sa dozviete čoskoro.

Náš tip
Dávajte si pozor na falošných bankárov, varuje Česká banková asociácia
10.1.2024

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+