MojAndroid

Niektoré európske pravidlá bývajú buď tak zvláštne, že im verejnosť ani nevenuje pozornosť, najmä ak sa to jednotlivých občanov únie dotýka okrajovo. No existuje aj skupina pravidiel, ktoré majú tak slabú propagáciu po svojom prijatí, že málokto z užívateľov vie, že vôbec existujú. To je zrejme aj prípad pravidiel pre sieťovú neutralitu, ktoré na sklonku minulého roka boli schválené vo forme Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady. Samotná sieťová neutralita má definovaných niekoľko dôležitých pravidiel, ktoré sú namierené na poskytovateľov pripojenia a tiež služieb, ktoré ho využívajú. Všetko s cieľom, aby spotrebiteľ a konečný užívateľ pripojenia nebol obmedzený pri svojom výbere služby a jej šírení cez internetové pripojenie.

sieťová neutralita

Mnohí zákazníci, ktorí používajú služby operátora UPC mohli pred tromi rokmi zaznamenať aktivitu tohto operátora, ktorá bola spojená s obmedzením prístupu na IPTV (Antik). Teda ak ste aj mali neobmedzený dátový balík, nedokázali ste využívať služby IPTV. Toto je jedno z pravidiel, kedy podľa dnes platných princípov nie je možné, aby poskytovateľ pripojenia do internetu takto obmedzoval iné služby. Samotná sieťová neutralita má síce aj svoje výnimky, no jedno pravidlo alebo skôr mechanizmus týkajúci sa reklamy a jej blokovania bol aktuálne podrobený výkladu, ktorý zaskočil niektorých operátorov. Sieťová neutralita sa samozrejme bezpochyby dotýka tak sieťového pripojenia, ako aj mobilných operátorov.

sietova neutrlita

Reklama v mobilnom zariadení je všade, ak už využívate prehliadač alebo svoju obľúbenú aplikáciu. Množstvo reklamy môže byť skutočne obmedzujúce a ak niekto ponúka jej automatické blokovanie, môže to byť predsa dobré. Opačný názor má však BEREC, čo je združenie telekomunikačných regulátorov z členských krajín, ktorý poskytuje okrem iného aj výklad tejto európskej legislatívy. Keďže sa začali objavovať prípady operátorov, ktorí počas pripojenia z mobilného zariadenia začali automaticky blokovať užívateľom reklamu, aby zabezpečili lepšie pripojenie do internetu a lepšie pohodlie pre svojich zákazníkov, BEREC zasiahol.

sietova neutralita

Samotná reklama ako služba má mať rovnaké postavenie, ako iné služby, ktoré sa internetom šíria. I keď existujú výnimky, ktoré sieťovú neutralitu narušujú (definované služby, ktoré môžu mať pri využívaní siete prioritu pred inými službami,  ako je telekonferencia alebo zdravotné služby), reklama nesmie byť diskriminovaná priamo operátorom alebo poskytovateľom pripojenia do internetu a nesmie byť teda ani automaticky blokovaná. Ak by aj mobilný operátor chcel svojim zákazníkom vyjsť v ústrety, nemôže reklamu vyskytujúcu sa počas prehliadania internetu alebo pri využívaní nejakej aplikácie automaticky zakázať. Ak zákazník nechce mať reklamu, musí si jej zákaz nastaviť sám, ak to vôbec technicky vie dosiahnuť. A zaujímavá otázka, ktorá však riešená nebola je spojená so službou, ktorá by spočívala priamo v blokovaní reklamy. Bolo by vôbec možné takúto službu ponúkať pre zákazníkov? Inak ani náš národný regulátor (Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb) o tejto téme na svojej stránke nič nepíše, iba stroho odkazuje na výkladové pravidlá svojho európskeho partnera.

18.9.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+