MojAndroid

Rok 2017 bude pre svet mobilných technológií prelomovým. Operátori po celom svete totižto vypnú svoje GSM vysielače a navždy sa tak rozlúčime so starým mobilným štandardom. Niektorí z operátorov dokonca tvrdia, že pre GSM frekvencie majú už dnes alternatívne využitie pre “iné” zariadenia. Sieť druhej generácie je na svete už od roku 1982 a ešte dnes ju aktívne používa väčšina dumb (jednoduchých) telefónov. Ich majitelia ale budú v roku 2017 nútení svoje mobily vymeniť za novšie, také, ktoré podporujú siete tretej a štvrtej generácie.

stare mobily

GSM sieť vypnú ako prví operátori v Austrálii, a to na prelome rokov 2016 a 2017. Nasledovať bude USA s dátumom 1.1. 2017 a neskôr sa pridajú aj ďalší operátori z Ázie. Vypnutie GSM siete má finančné a technické dôvody – prevádzka siete bude lacnejšia a siete 3. a 4. generácie budú mať k dispozícii väčšie frekvenčné spektrum s menším rušením staršími sieťami. Počet používateľov, ktorí budú musieť prejsť na novšie siete, pritom celosvetovo predstavuje len niekoľko percent.

Zmenou prejde najmä M2M prostredie

Hoci väčšina mobilných zariadení už dnes pracuje s 3G či 4G sieťami, vďaka rozšíreniu a nízkym nákladom sa GSM stále používa na tzv. machine-to-machine komunikáciu. Jej príkladom je napríklad komunikácia s automobilmi, automatmi, alarmami či ďalšími prístrojmi, ktoré bežne používame, no neuvedomujeme si, že aj ony komunikujú cez bezdrôtové siete. Po celom svete je takýchto zariadení viac ako 160 miliónov a ich sieťové čipy budú musieť nahradiť novšie LTE modemy. Výmena týchto súčiastok ale bude mať pozitívne následky. Komunikácia s týmito zariadeniami bude jednoduchšia a rýchlejšia, čo umožní používať napríklad bezpečnostné kamery s prenosom videa v reálnom čase.

Ako sa k vypnutiu GSM postaví Európa?

Zahraničné zdroje uvádzajú, že vypnutie GSM siete v Európe bude mať pomalší spád a niektorí operátori dokonca GSM sieť neplánujú vypnúť, pretože by prišli o množstvo zákazníkov a služieb. Jedným z nich je napríklad francúzsky Orange. Nóri vypnú GSM siete napríklad až v roku 2025, a to po tom, ako v roku 2020 vypnú novšiu 3G sieť. O vyjadrenie k tejto veci sme požiadali aj slovenských operátorov a ich vyjadrenia k tejto téme neskôr doplníme.

Aktualizácia, 17.6.2015 

Slovenské zastúpenie spoločnosti Orange tvrdí, že v roku 2017 neplánuje vypnúť žiadnu zo svojich sietí. Ostatní operátori svoje vyjadrenie zatiaľ nezaslali.

Zdroj: PCWorld

17.6.2015
  • Seraphim

    Európa – starý kontinent. A aj sa tak správa – ako senilný deduško, čo sa bojí každej zmeny. Ako jedna moja kolegyňa v práci – dostala nový rýchly počítač, ale toľko skučala, ako to ona nechcela, ako sa jej na tom starom (ukrutne pomalom, nespoľahlivom, hlučnom…) lepšie robilo a že “na starom by prácu urobila rýchlejšie, teda…nie rýchlejšie… ale urobila” a že však ona už pôjde do dôchodku. A toľko skučala, až jej vedenie vyhovelo a dostala späť starú haraburdu.

    • Prasiak

      Co to trepes akej zmeny sa boja, to ako sa pouziva len GSM v europe, tu sa nepise o tom ze by europa nechcela prejst na nieco novsie, ale nevypne nieco starsie a mas tam aj odovodnenie.

    • theJeremyOrigingal257

      jasne, v takej tanzanii a ugande videli smartfon len v rukach turistov. V reklame maju same tlacitkove.
      (ok, maju aj smartfony ale je to mizive percento)

    • LaBrie

      Ja mam jednu tiez taku podobnu :)

  • Peter

    Slušne zavádzajúci nadpis… v článku sa človek nakoniec dozvie, že drvivej väčšiny sveta sa rok 2017 vôbec netýka…

    • Rastislav Murajda

      tak to je skoro pri každom článku

    • theJeremyOrigingal257

      takto to znie dramaticky a nuti ta to otvorit a precitat..

    • LaBrie

      Titulka ako z Topiek….. mohli by mat v redakcii trocha viac sudnosti pri nadpisoch. Mna osobne to vytaca taketo zavadzania……

      • Čo je na tej titulke zavádzajúce? Väčšina svetových operátorov chce v roku 2017 vypnúť GSM sieť, ide o operátorov z USA, Ázie, Austrálie, niektorých európskych krajín a je len niekoľko štátov, ktoré túto sieť nechajú zapnutú. Nič na tom nadpise nie je zavádzajúce.

        • LaBrie

          Presne toto :
          GSM sieť v roku 2017 vypnú. Čo to pre nás znamená?
          Toto evokuje, ze u nas. A aby sa clovek dozvedel, ze nie, tak si musi clanok otvorit aby sa docital, ze nas sa to zatial tak skoro netyka.

          • Martin

            takto to v publicistike chodí …keby ti hneď všetko povedali v titulku tak si článok ani neotvoríš

    • Bady Bronislav

      a SVK sa to netýka vôbec :D

  • Pštrikiater®

    Nemali by ju vypnut.

  • Kubo :S

    no veru aj mne to tak pripadá jak keby sme boli sto rokov za opicami..SIM karty už mali dávno nahradiť virtuálne SIM, mobilný internet mal šlapať bez FUP a o 2G sa mali žiaci učiť na dejepise

  • Trex

    no to by bolo 3/4 SLOVENSKA bez signalu…kedze niekde je ledva 2G od O2čka…tu sa to potvrdzuje že sme 1000000 za opicami a za nase peniaze ziadne služby

    • robot

      prejdi k inemu operatorovi. O2 lol

      • NooN

        Hej? Si myslis ze ostatny su carodejovia?
        Kedysi ked vznikol Globtel, signal sme u nas hladali po dvore… potom po case to bolo fajn a clovek mohol telefonovat aj z domu, z postele….
        Teraz? Zasa sme sa vratili naspat, pri Orange musim signal hladat po dvore, Telekom alebo O2 signal nemaju vobec. A co na to operatory? Nic, je im to jedno…

        • robot

          tak ti treba, ked byvas v zapadnutej pici

        • robot

          tak ti treba, ked byvas v zapadnutej

      • Trex

        nie nie odchazdam zo SLOVENSKA a aj z EU chvala bohu už o 3mesiace a hadam na stalo…

        • robot

          tak ti treba

        • theJeremyOrigingal257

          lebo vsade mimo EU je situacia lepsia. Vela stastia teda. Skoda, ze si nedal info, kde mas finalnu destinaciu..

          • Trex

            no zrejme hej staci len trocha čitat a vdelavat sa a prides nato aj sam

            • theJeremyOrigingal257

              sak sa nehanbi a povedz.. kde je ten raj na zemi..

          • darko kmet

            Ako ked som bol v usa pred 2 rokmi tak uz bola polovica usa pokryta LTE sietou…takze ano europa je technologicka brzda.za 40dolarov mesacne som mal od tmobile kartu s ktorou som mal zadarmo hovory sms do celeho sveta a aj 10gb LTE internetu…co viac by si mohol chciet…tu za tu cenu mozes byt rad ak mozes volat v krajine zadarmo…

            • robot

              hovory do celeho sveta a mesacne si prevolal 5 minut ze :-D. jaaaj boze takychto mam rad

              • darko kmet

                Ano hovory do celeho sveta boli zadarmo a do rozvojivych krajin len na pevne linky zadarmo.skus si najst ponuku prepaid kariet v usa od tmobile a pochopis sam

                • robot

                  mam to v

            • Bady Bronislav

              a to keď si porovnáš s platmi tu a v USA :D chce sa mi plakať :D

            • theJeremyOrigingal257

              ide tu aj u nas. Mam pausal 22€+3€ intenet. Neobmedzene hovori do pomaranca a pevnej linky, 2GB net, po precerpani sa spomali ale ide dalej. Je to take Flat rate program. Samozrejme ze to bezny smrtelnik nema, ale kolko obyvatelov ma USA a kolko ich ma nas operator? ked som bol v australii, mal som pausal za babku a ked som sa spytal, kde je poplatok za sms, krutili hlavou ze aky poplatok. Boli zadara.

      • Mario Kovačič

        Pan genius. Ja mam O2 a nadavam casto na signal. Ano ale to co mam by mi ziaden operator za taku cenu nikdy!!! Nedal. A pokial viem O2 a pomaranc maju spajat siete. Otazne je asi len kedy. Potom budu lutovat zase ruzovy :-D A ja porebujem 3G internet je premna top sluzba. Bez neho by mi stacila aj 3310

  • Trex

    EUROPA je SMETISKO TECHNOLOGII …

  • IQLogic

    Technologický leňoch, hovorme mu Európska únia, zas dokazuje ako zaostáva za ostatnými krajinami či kontinentami. Ďakovať za to môžeme každej jednej EU inštitúcii a politikom, ktorých priemerné IQ klesá hlboko pod IQ hojdacieho koňa …

    • theJeremyOrigingal257

      vlastne si nepovedal nic :/

      • Zdendo

        Pri písaní nemusí nič hovoriť :-)
        Hehe, nič na tri riadky :-D

  • koso

    Len dalsi marketingovy tah ako donutit ludi kupit si novy telefon clovek sa uz nebude moct slobodne rozhodnut z coho bude telefonovat lebo kazdy musi mat smartfon aj ten ktoremu nevyhovuje.

    • Tomáš SZ

      A ty pouzivas 2G? To sa tyka akurat takych ludi ako dochodci, ale aj pre nich su normalne 3G mobily s velkymi display-mi. A clovek si moze kupit aj starsi mobil, aj tyzden pouzivany, nemusi mat novy. To vies na bazar sk kupis a predas vsetko….

      • kri

        sadni do vlaku a zistis ci pouzivas 2G, alebo ci nebudes rad aj za to 2G. alebo ked budes blizko hranic s okolitymi statmi. 2G ma jednoznacne najlepsie pokrytie na slovensku. aj z tohto dovodu sa o oplati ju mat zvolenu aj ako predvolenu v mobile, hlavne ked vies, ze kde je 3G/4G signal a kde nie, pripadne ak vies, ze nebudes potrebovat volat a ani pouzivat na mobile internet. Je to najmenej energeticky narocna siet pre bateriu v mobile z menovanych.

        • Tomáš SZ

          Vlakom necestujem, jazdím len po bratislave. Chodím tak akurát do rakúska a nemám problém so sieťou, resp nesledujem intenzitu a typ signálu. Pozri, keby mi išlo o 2G tak by som bol u O2, ja som ružový a som spokojný. Ale to potom môžeš hovoriť tým čo majú 4G že to je blbosť a nik to nepovie. 4G sa ti vypne skoro všade lebo není tak dobrý signal, je to len na rýchle sťahovanie, ale ľudia to chcú. Ja ešte 4G nemám (bud. mesiac by som už mal mať), ale keď budem, aj tak to vypnem, nemá zmysel, aspoň nie pre mňa.

      • SimSon

        Hlasova komunikacia cez 2G ma tiez nizsie naroky na vykon zariadenia, ktore pri pouzivani vylucne 2G vydrzi dlhsie na jedno nabitie…

        • Tomáš SZ

          Ano to je pravda, ale po hovore zase prepínať na 3g aby si mal normálny net, tak to je hlúposť, chápem tvoju pripomienku, ale daj tip, že koľko ľudí prepína na 2g aby mali lepšiu výdrž a potom zase na 3/4g aby mali aj normálny net? ja tipujem že to je tak 0,001% ak nie menej.

      • koso

        na slovensku mas este kopec lokalit kde nemas poriadne pokrytie ani 3G signalom takze ano pouzivam aj 2G a nie netyka sa to len dochodcov ako si ty domyslas

        • robot

          A kto povedal, ze musi byt pokrytie mobilnou sietou na celom uzemi SR? Ak nema operator zaujem, nepokryje miesta, ktore sa im nevyplatia. Oni ponukaju sluzby, je to len a len na nich.
          Takisto vlaky chodia do kazdej dediny na SVK?

          • koso

            a presne v tom je ten vtip pokritie v danej lokalite zarucuju 3G ale realita je odlisna …. videl si vlak letiet vzduchom ?

        • robot

          Pred 20 rokmi ludia nemali mobily a zili a dnes placu, ze nemaju ani 3G pokrytie. Chudacikovia

          • koso

            velmi sa ospravedlnujem za to ze chcem vyuzivat co zaco som si zaplatil .

            • robot

              ked musis mat vsetko… neni signal, nekupim si to, ale to je asi iba moje logicke uvazovanie. zi dalej vo svojom svete

              • koso

                keby si si precital koment nizsie tak by zi stil ze dvaja operatory deklaruju v lokalite bezproblemove 3G pokritie realita je ina ako prepac ked si kupis napriklad nove TV a pojde ti len zvuk a obraz nikde tak tiez s tym budes v pohode aj napriek tomu ze ti predajca a aj vyrobca sluboval obraz ?

        • Andrej

          to mas pravdu, ale LTE moze bezat na frekvenciach 2G, takze proste spravia technicky upgrade 2G vysielacov a pokrytie bude ako teraz 2G.

          • koso

            to je sice pravda ze obe vedia bezat na 1800MHz ale nepoznam klasicky fon s podporou LTE a myslim si ze klasicky 2G/3G fon asi (niesom si isty) nebude schpny spracovat LTE signal koli rozdielnemu kodovaniu dat

            • Andrej

              jasne, ze nebude. Budes potrebovat novy fon, ale s pokrytim by nemal byt problem.

              • koso

                jj s tym suhlasim ale zas sa dostavame k tomu co som napisal nazaciatku ze je to zas len marketingovy tah aby si ludia museli kupit drahe telefony s LTE podporou ktorych funkcie nepotrebuju popripade podaktory ani nebudu vediet vyuzit

                • Andrej

                  ono prejde vsetko casom aj tak na IP telefoniu :)

    • Bady Bronislav

      však keď nechceš nemusíš mobil používať vôbec :D

      • koso

        a ty si si niekde vsimol ze by som sa vyjadril ze ho nechcem pouzivat ?

  • Maher787

    no taký O2 pri tempe budovania 2G, 3G a LTE nebude môcť vypnúť 2G skôr ako v roku 2050 inak by nemal vôbec sieť :D

  • mmk

    kašlem na operátorov ! používam výhradne staré mobilné telefony (Nokia 6310i mám 13ty rok v kuse), pretože FUNGUJU !!!

    plánoval som ten telefon používať ešte ďalších 20 rokov, tak dúfam, že to na Slovensku vypnú nikdy… Alebo, nech teda začnú vyrábať skutočné telefóny

    • Ľuboš Prokeš

      aj ja som ho mal a bol som veľmi spokojný !!!

    • Ľuboš Prokeš

      aj ja som ho mal a bol som veľmi spokojný !!!

    • stale budes moct so sebou nosit vreckovu BTS s pripojenym modemom

  • Misaak74

    To je čo za k*******% ? Im to načisto j******% ? Veď samotná GSM sieť sa využíva na klasické hlasové hovory a SMS. Cez 3G/UMTS sa využívajú nehorazne drahé videohovory a Internet a 4G/LTE je čisto len na rýchly Internet. Tak o čom to oni točia tí dilinoši? Či si myslia, že každí má internetové balíčky s tucet voľnými GB pre Messenger alebo iné komunikátory pracujúce cez Internet? Fakt to už nemajú čo robiť :@! A jasné, lebo staré mobily nemajú kazítka, tak sa ich posnažia ináč znefunkčniť. Dopadnú ako mobily pracujúce ešte v analógovej NMT sieti, kt. sú dnes len na nič.

    • darko kmet

      Ty sa vyznas v sitach ako ja vo vysivani….lte aj 3g je to iste ako gsm akurat pracuje na pasmach podporujucich rychlejsi prenos dat…hlasove hovory aj sms su take iste data ako intenet….pokial nieco nechapes tak to radsej nekomentuj nabuduce lebo sa len strapnujes….vypnutie gsm umozni a prinuti operatorov pokryt uzemia 4g vykryvacmi…

      • Misaak74

        Hlavne, že ty si tu najmúdrejší ;) Keď nevieš ani len vysávať, no to je tvoj problém, nemusíme to všetci vedieť :D Na to sú iné fóra, kde ti asi radi pomôžu :) Len si skús na mobile zapnúť iba 3G a uvidíš, že sa nikde nedovoláš. A komentuj seba a nie druhých ;)

        • darko kmet

          Pouzivam iba 3g a 4g nic ine…a nemam s tym problem a pomoc tu potrebujes asi ty kedze mas komplexy z toho kde zijes a si nuteny pouzivat siete 20rokov stare…

        • Ty si ale úplne mimo, skús si to trochu naštudovať…zbytočne sa rozčuluješ na sebe vsugerovanými nezmyslami :)))

        • Bady Bronislav

          on vravel vo výšívaní a nie vysávaní ty retard :D

        • Tomáš SZ

          Ty si fakt exot. Mylis si demonstarciu s menstruaciou, ano viem pri oboch tecie krv, ale vyznam oboch a reakcii je uplne iny.

    • Bady Bronislav

      loool ty si pekne vymletý kamarát :D

  • Chvalabohu Orange je jediný, ktorý sa umúdril. Aspoň ten nechá GSM spustenú

  • robot

    Vsetkym, co si myslia, ze musi byt vsade 3G signal:
    Nikto nepovedal, ze musi byt pokrytie mobilnou sietou na celom uzemi SR. Ak nema operator zaujem, nepokryje miesta, ktore sa im nevyplatia. Oni ponukaju sluzby, je to len a len na nich.
    Pred 20 rokmi ludia nemali mobily a zili a dnes tu mame plackov, ze nemaju ani 3G pokrytie. Chudacikovia.
    Takisto vlaky chodia do kazdej dediny na SVK? Nie, nechodia. Takisto ani mobilny signal nemusi byt vsade

    • koso

      a co ak operator deklaruje bezproblemovy 3G signal v danej lokalite ale koli umiestneniu vykrivacana svahu kopca nie na jeho vrchole mas len 2G a to skoro v polke dediny ?

  • Peter BEN

    Ako to vyzera aktualne s vypnutím 2G sietí na Slovensku ? konkretne Orange a Telekom ma zaujima

+