MojAndroid

Cestujúca verejnosť si čoskoro o niečo viac zasurfuje na internete aj počas jazdy vlakom. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totiž dnes začala nasadzovať novú technológiu šírenia Wi-Fi signálu pre cestujúcich. Technológia bude využívaná najmä pre vagóny 1. a 2. triedy v rámci medzinárodnej dopravy.

Počas úvodných testov bude technológia namontovaná do 20 vagónov. Po vyhodnotení kvality technológie v reálnej prevádzke ZSSK vypíše verejnú súťaž na montáž novej technológie do približne 200 ďalších vagónov.

Nová generácia WiFi po ôsmich rokoch

Riešenie WiFi, ktoré sa využíva v súčasnosti už nespĺňa všetky nároky pasažierov, a tak bude snáď pripravovaná zmena posun o niekoľko technologických generácií napred.

„Ak chceme v ZSSK reálne súťažiť s cestnou dopravou a súkromnými konkurentmi, technologická vyspelosť ponúkaných služieb tomu musí zodpovedať. Internetové pripojenie, ktoré stačilo pred ôsmimi rokmi, je dnes zúfalo zastarané a cestujúci sa naň oprávnene sťažujú. Pokiaľ chceme naplniť naše ambiciózne ciele v raste prepravených ľudí a tržieb, musíme investovať,“ konštatuje Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky.

ZSSK_wifi_vagon_test
tabuľka, porovnanie

WiFi od Huawei, signál od viacerých operátorov

Riešenie, ktoré zvíťazilo pochádza od výrobcu Huawei, ktoré v pilotnom režime dodá a namontuje spoločnosť WDS Solution. Dodávaná technológia vo viacerých smeroch prekračuje súťažné podmienky a prináša aj iné výhody, napr. v počte použiteľných SIM kariet (tých môže byť až 8), fyzických rozmerov zariadení (kľúčový parameter pre montáž), použitie interného harddisku pre poskytovanie nových služieb cestujúcej verejnosti, využitie dátového signálu potenciálne až od ôsmich operátorov a pripojenie viac ako 100 cestujúcich v jednom vagóne bez zmeny kvality dodávaného signálu.

Rovnako dôležitá je aj spôsobilosť zariadení pracovať v náročnej železničnej prevádzke, kde musia pracovať pri vysokých rýchlostiach vlakov a v prostredí s elektrickými výbojmi (prepätím) spôsobenými elektrickým vedením nad vagónmi.

„Dnes reálne potrebujeme aspoň 3 SIM karty pre troch slovenských operátorov a v medzinárodnej preprave aspoň 2 ďalšie,“ hovorí Martin Stach, riaditeľ sekcie informačných technológií ZSSK a dodáva: „Doteraz využívané riešenie pracuje iba s 2 SIM pre vnútroštátnu prepravu a kapacitne ani technologicky už nestačí. V dohľadnom čase musíme pripraviť generačnú výmenu Wi-Fi pripojenia a rozšíriť Wi-Fi v stovkách ďalších vagónov. Najprv si však ponúkané zariadenie, samozrejme, musíme otestovať v menšej sérii.“

Riešenie vysúťažené ZSSK je v prevádzke na železniciach v Španielsku v desiatkach kusov, v Číne v stovkách kusov a prebiehajú rokovania o nasadení v Poľsku a Česku.

Zdroj: TS slovakrail.sk 

  • IQLogic

    Ešte by mohli začať so šírením komfortu, kvalitných služieb a ústretových zamestnancov.

    • Martin

      Si zabil! :D

    • Dano3266

      Čo konkrétne sa ti nezdá na komforte a zamestnancoch?

  • Del

    Este by mohli vyriesit klimu, ktora je ako mraznicka a fukanie ako severak. Vonku ked bolo 18 st. ci menej vo vlakoch stale spustena a vypeckovana klima na vymrznutie. Nech clovek vo vlaku ochorie. A v lete vonku 40tka a vo vlaku byt zababuseny vo svetroch.

  • pista

    este by bolo dobre spomenut, ako dobre niekto zarobi na predrazenej wifi vo vlakoch :D ze jeden vozen vyjde 20000 eur. A to len vdaka panu Kpt. Andrejovi Dankovi ej kej ej K O :D :D :D

+