MojAndroid

Počas Vianoc na to zrejme nemyslíme, no s príchodom nového roka sa naša pozornosť často obracia na výpredaje v rôznych obchodoch. Predajcovia sa snažia vyprázdniť svoje sklady a uvoľniť tovar, ktorý sa im nepodarilo predať pred Vianocami. Profitujeme potom z toho aj my, keď si môžeme nakúpiť často aj za polovičnú cenu oproti tomu, koľko by sme zaplatili pred Vianocami. Práve vidina toho, koľko ušetríme, na nás pôsobí veľmi lákavo a predajcovia si to uvedomujú. Nie každá akcia je však akciou v pravom zmysle slova.

Dokázal to nedávny prieskum trhu vykonaný spoločnosťou Karsa Technologies, ktorá si na mušku zobrala slovenské internetové obchody. Aby bol prieskum objektívny, monitorovala ceny produktov v ponuke týchto obchodov už od októbra minulého roku. Cieľom prieskumu bolo zistiť, nakoľko transparentní sú predajcovia pri tzv. povianočných výpredajoch a ktoré akcie sú skutočné a ktoré nie. Mnohí predajcovia totiž pred Vianocami umelo zdražejú svoje produkty, aby ich mohli po Vianociach uviesť v zľave, ktorá zľavou v skutočnosti ani nie je. Tovar sa predá za pôvodnú sumu, no štítok AKCIA pôsobí na zákazníkov oveľa zaujímavejším dojmom, ako pôvodná cena.

eshopy-zlacnovanie

Z prieskumov vyplýva, že iba 11,5% všetkých produktov, ktoré boli po Vianociach v zľave, boli skutočne zlacnené. Firma monitorovala celkovo osem e-shopov a do úvahy brala aj odchýlku spôsobenú zmenou menového kurzu a inými faktormi. Produkty v kategórii “Skutočná zľava” sú teda tie, ktoré mali v januári o viac ako 5% nižšiu cenu, ako všetky predchádzajúce ceny v sledovanom období. Opakovaná zľava, keď je najskôr produkt umelo zdražený a následne zlacnený na pôvodnú hodnotu, sa vyskytla v sledovanom období v 9% prípadov. Na druhej strane je potrebné podotknúť, že v januári nedošlo pri takýchto praktikách k zvýšeniu ceny ani v jednom prípade, čo znamená, že ak s kúpou počkáte po Vianociach, nezaplatíte viac, ako pred sviatkami.

Podľa prieskumov boli najviac skutočne zlacnené DVB-T/S tunery, mobilné telefóny a USB flashdisky. Naopak, najmenej skutočných akcii bolo uvalených na fotoaparáty a digitálne kamery. Až 60% týchto produktov si zachováva skutočnú cenu aj v prípade, že sa ocitnú v akcii, pričom v kategórii počítačov je to až 74%. K situácii sa už vyjadril aj PR manager firmy Okay Elektrospotřebiče Ondřej Pešák:

„Ceny elektroniky a bielej techniky sú viac ako čokoľvek iné ovplyvňované pohybmi hodnoty českej koruny či eura voči americkému doláru. Prakticky každý deň vykonávame precenenia tisícov položiek a skutočne môže dochádzať i k navýšeniu predajných cien. Cenová hladina zostáva pevne daná iba u akciového tovaru, ktorý komunikujeme pomocou letákov a ďalších ponúk. Spotrebiteľské ceny sú ovplyvnené najmä správaním sa našich dodávateľov v kombinácii s kondíciou meny. Povianočné zľavy sú zákazníkmi očakávané a my k nim pristupuje najmä z dôvodu uvoľnenia skladových kapacít. Ďalším hľadiskom je morálne zastarávanie elektrospotrebičov a citeľná strata hodnoty tovaru, ktorý na sklade zostáva,“

Dodal tiež, že vo výnimočných prípadoch vonkajšie vplyvy môžu dočasne zvýšiť cenu tovaru, no nie je to úmyslom predajcu a ani obchodnou taktikou. Ostatní predajcovia sa zatiaľ nevyjadrili, no prieskum odhalil, že naozaj nie všetky zľavy sú aj skutočnými zľavami. Pri kúpe tovaru by ste teda aj vy sami mali sledovať vývoj cien a nespoliehať sa na informácie uvedené v akciovom letáku.

Zdroj: TREND.sk

11.2.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+