MojAndroid

Mobilné aplikácie dnes berieme ako úplnú samozrejmosť. Spoliehame sa na ne pri každodenných činnostiach a tiež sa spoliehame na to, že z času na čas natrafíme na zaujímavý nový titul, ktorý výrazne zlepší nejaký prvok týkajúci sa používania mobilného zariadenia alebo fungovania nášho života. Vývojári mobilných aplikácií ale prežívajú skutočne náročné obdobie, keď si najväčší hráči na trhu ukrajujú taký obrovský kus z koláča, že pre tisíce ďalších vývojárov zostávajú iba skutočne omrvinky, o ktoré už nemusia mať záujem.

apps-saturation

Situáciu najlepšie znázorňuje tento graf, ktorý odzrkadľuje popularitu aplikácií (ktoré nie sú hrami) v obchode App Store. Ako vidíte, na prvom mieste Facebook s najvyššou mierou adopcie medzi užívateľmi. Stačí, aby sme sa posunuli na posledné miesto v TOP 10, ktoré patrí aktuálne aplikácii Skype a zistíme, že tu je miera adopcie neporovnateľne menšia. Akonáhle sa dostaneme na úroveň TOP 100 či TOP 1000, miera adopcie je iba zlomkom percenta. V prípade 1000. najobľúbenejšej aplikácie v obchode App Store je to iba 0,2 % celkovej popularity prvej aplikácie v zozname.

Veľmi podobná situácia je aj v obchode Play, aj keď tu by sme museli konkrétne aplikácie nahradiť niektorými inými, no vzorec zostáva nezmenený. Ako väčšina produktov vo svete, aj aplikácie slúžia na to, aby ich tvorcom priniesli peniaze. V tomto smere to pre malých vývojárov s novými aplikáciami vyzerá ešte horšie – 20 najpopulárnejších aplikácií, ktoré predstavujú iba zanedbateľných 0,005 %, sa postará o 60 % celkového obratu v obchode App Store. To je naozaj neuveriteľne veľký nepomer a odzrkadľuje fakt, že prostredie pre nových vývojárov je vyslovene nehostinné.

google play 5.1.11

Tí sa potom obzerajú po iných možnostiach, ako predať svoj produkt zákazníkovi. Musíme si uvedomiť, že mnohí vývojári nie sú odkázaní na to, že budú vyvíjať iba mobilné aplikácie. Pre nich to je (alebo aspoň bola) slobodná voľba, ktorá bola postavená na príležitosti, ktorú trhy s mobilnými aplikáciami ponúkali. Táto príležitosť je teraz ale oveľa menšia a vývojári upriamujú svoju pozornosť napríklad na webové prostredie, kde majú oveľa lepšie možnosti.

Kde je ale hlavný problém v systéme? Prečo sa malý vývojár so skvelou aplikáciou nedokáže na trhu presadiť? Jednou z príčin môžu byť algoritmy, ktoré filtrujú aplikácie v obchodoch a ktoré sa starajú o to, ktoré tituly sa zobrazujú na vrchole všetkých rebríčkov. Drvivá väčšina užívateľov totiž hľadá nové aplikácie takýmto spôsobom – jednoducho sa pozrie do obchodu s aplikáciami na rebríček najlepších aplikácií a vyberie si tú, ktorú ešte v zariadení nemá nainštalovanú a pozdáva sa mu.

Ďalším problémom je, že rebríčky najlepších aplikácií v obchodoch môžu byť ovplyvnené reklamami. Hoci v obchodoch s aplikáciami nájdeme stá tisíce titulov, v rebríčkoch sa stále zobrazujú tie isté, a to aj vďaka platenej reklame. Cena tejto reklamy pritom neustále stúpa a odzrkadľuje konkurenčný boj najväčších hráčov na trhu, ktorí sú ochotní zaplatiť skutočne obrovské sumy za to, aby boli ich aplikácie na popredných miestach v rebríčku. Vzostup tohto konkurenčného boja ale znamená, že malý vývojár má stále menšiu šancu presadiť sa, pretože majiteľ obchodu môže cenu za reklamu neustále zvyšovať a najbohatšie spoločnosti ich budú aj naďalej platiť.

Aplikácie

Ak už sa aj menšej aplikácii podari presadiť v tomto náročnom konkurenčnom prostredí, vývojári nemajú ešte ani zďaleka vyhrané. Musia sa postarať o to, aby bola produktová stránka aplikácie dostatočne zaujímavá. Tiež musia dbať na detailnú správu komentárov a hodnotení užívateľov, pretože tendencia je taká, že užívatelia vyjadrujú svoj názor skôr vtedy, keď sú nespokojní.

Ďalším problémom je fakt, že v priebehu existencie obchodov s aplikáciami prestalo byť objavovanie nových titulov tak populárne. Dnes už väčšina užívateľov pozná všetky služby, ktoré chce využívať a má svojich favoritov. Samozrejme, niekedy svoje názory zmenia, no to vyžaduje ešte viac úsilia vývojárov, ako pri nalákaní užívateľov, ktorí žiadnu podobnú službu nevyužívajú. Problémom je tiež prepĺňanie vnútornej pamäte zariadení. Hoci počet aplikácií stále rastie, užívatelia ich nemôžu používať všetky a okrem miesta na disku na to nemajú ani čas. Situácia je jednoducho diametrálne odlišná od tej spred niekoľkých rokov.

Ako je ale možné túto situáciu zvrátiť? Ak ste vývojárom mobilných aplikácií a pracujete pre nejakú väčšiu spoločnosť, zrejme sa zatiaľ nemáte čoho obávať. Spoločnosti stále rady platia za dobrú mobilnú aplikáciu bez ohľadu na to, aká bude populárna. Cieľom mnohých spoločností ani nie je atakovať najlepšie rebríčky, ale priniesť užívateľom možnosť pracovať s digitálnym produktom aj takouto formou. Ak ale máte vlastné mobilné aplikácie, ktoré chcete propagovať, zrejme to ešte budete mať ťažké. Jednou z možných náprav by mohla byť zmena v tom, ako obchody s aplikáciami zobrazujú rebríčky najpopulárnejších titulov. Na začiatok by napríklad stačilo, keby sa v týchto rebríčkoch nezobrazujú aplikácie, ktoré máte už nainštalované, aby prenechali miesto tým, ktoré ešte môžete objaviť. Samozrejme, veľká zodpovednosť je aj na samotných poskytovateľoch týchto obchodov, keďže najmä oni môžu situáciu zmeniť. Ostáva nám pevne veriť, že sa tak už čoskoro stane, pretože v obchodoch s aplikáciami sa aj v týchto chvíľach nachádzajú tisíce titulov, ktoré určite stoja za objavenie.

Ďalšou možnosťou je tiež propagácia vašej aplikácie prostredníctvom súťaže Android Code, ktorú organizuje portál MôjAndroid.sk už tretí rok a ktorá umožňuje slovenským vývojárom aplikácií zviditeľniť ich titul a predstaviť ho verejnosti. Je iba na vás, akú formu propagácie si zvolíte, no súťaž Android Code môže byť tým ideálnym odrazovým mostíkom pre vašu aplikáciu.

Zdroj: Branch via Medium

15.11.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+