Spoločnosť Amazon prišla zasa s niečím novým. Nejde o odvážny plán, ktorým by chcela osídliť ďalšie planéty, no chystá sa zlepšiť život na tej našej. Aspoň sa to tak na prvý pohľad môže zdať. Nové samoobslužné obchody Amazon Go budú dostupné už čoskoro a pravdepodobne navždy zmenia spôsob, akým nakupujeme. Čo to ale pre nás znamená?
Obchody úplne bez predavačov
Obchody Amazon Go budú skutočne jedinečné. Vôbec totiž nebudú potrebovať predavačov. Celý systém spočíva v tom, že kamery a rôzne senzory v obchode vás budú sledovať a rovnako budú evidovať to, čo nakupujete. Nebudete tak musieť na konci čakať v radoch, Amazon už bude vedieť, čo ste si nakúpili a jednoducho to zaplatíte online. Takýto koncept vyzerá skutočne sľubne a ak by aj spoľahlivo fungoval, mohlo by nám to ušetriť veľké množstvo času.
Podobný koncept teraz testujú aj iné obchodné reťazce. Zrejme prvým krokom boli samoobslužné pokladne, na ktoré sme si už zvykli a ktoré samé o sebe dokážu značne urýchliť celý proces nakupovania. Druhým krokom je nakupovanie za pomoci aplikácie, ktorou naskenujete všetok tovar, ktorý si vkladáte do košíka. Nakoniec potom tiež zaplatíte cez aplikáciu a nemusíte prísť do kontaktu s predavačmi. Aj toto je ďalšie výrazné urýchlenie, no Amazon tu myslí vo veľkom.
Výhody pre zákazníka aj pre obchodníka
Predstavte si, že jednoducho prídete do obchodu. Vezmete si nákupný košík a budete doň ukladať tovar presne tak, ako v súčasnosti. Na konci ale nemusíte nič skenovať, jednoducho si tovar pobalíte a zoberiete. Inteligentný obchod bude vedieť, čo a koľko ste nakúpili a adekvátne vám to zaúčtuje. To je zrejme finálna vízia spoločnosti Amazon. Okrem toho, že sa takto zákazníkom ušetrí množstvo času, má celý systém aj ďalšie zaujímavé vlastnosti.
Vďaka množstvu kamier, mikrofónov a senzorov v obchode bude Amazon presne vedieť, čo a ako nakupujete. Bude poznať vaše správanie, vedieť, kde trávite koľko času, ktorý tovar ste vložili do košíka hneď a ktorý ste najskôr prezerali, prípadne ktorý ste vzali z pultu a následne vrátili späť. To sú informácie, ktoré sa teraz získavajú iba veľmi ťažko, no v konečnom dôsledku môžu mať obrovské výhody pre obchod. Ten bude vedieť oveľa lepšie naplánovať, kedy, koľko a akého tovaru bude potrebné. To znamená okrem iného aj menej tovaru po záruke a v konečnom dôsledku možno aj nižšie ceny.
Tu už ale predbiehame dobu. V prvom rade je potrebné, aby obchod fungoval spoľahlivo a mohli ho používať aj tí zákazníci, ktorí nemajú najbližšie k technológiám. Všetko musí fungovať bez problémov a ak to tak bude, až vtedy môže Amazon začať myslieť vo veľkom. Samozrejme, nie je to ale všetko úplne ružové. Ak by sa takéto obchody uchytili, pozícia predavača prakticky úplne zanikne. To bude znamenať množstvo pracovnej sily, ktorá sa bude musieť angažovať niekde inde. Myslíte si, že sme na takéto niečo pripravení? Alebo sa obávate toho, aké zmätky môžu nastať? Dajte nám vedieť, ako vnímate nový koncept obchodov od Amazonu vy.