V dnešnom rozhovore si predstavíme mladého slovenského vývojára z herného štúdia Geardice, ktorý je napriek mladému veku autorom niekoľkých úspešných hier v obchode Google Play. Na našej stránke sme písali napríklad o jeho hrách Fluffy Ball, Hexamond či Lightz. Prečítať ste si mohli aj zaujímavý článok, v ktorom je opísaný vývoj mobilnej hry z pohľadu vývojára krok za krokom. V rozhovore sme Michala pýtali na jeho pracovný i osobný život a samozrejme, aj plány do budúcnosti.
Obligátna otázka na úvod: mohli by ste sa čitateľom predstaviť, povedať niečo viac o sebe, odkiaľ pochádzate, čomu sa venujete a aké sú vaše záujmy a záľuby?
Ahojte Androiďáci. Mám 24 rokov a programovaniu sa venujem od 17, neznáma mi nie je ani 2D/3D grafika. Som čistý Bratislavčan.
S hraním hier som sa stretol, keď som bol ešte malý, skoro v plienkach, kedy sa hrávali DOS hry (niektoré DOSovky považujem aj teraz za zábavnejšie ako niektoré dnešné tituly, samozrejme grafiku nemožno porovnávať), veľmi rád som hrával hry ako napríklad Prehistoric, Kyrandia, DOOM, Duke Nukem 3D. Dodnes som veľkým fanúšikom Half-Life 1, do ktorého som istý čas robil aj levely. Veľmi rád si ešte na odreagovanie zahrám staručký Counter-Strike 1.6, Monkey Island 1-3 sériu či Minecraft alebo aj Battlefield 3.
Milujem sladké a linecké koláče. Viem si ich aj sám upiecť, takže v kuchyni sa určite nestratím. Mám psíčka Maxíčka. Je to neoddeliteľný člen našej rodiny. Medzi záľuby určite patrí korčuľovanie, plávanie a hocijaký šport, no a v lete si užívam hlavne vtedy, keď môžem potápať frajerku. :-P
Venujete sa tvorbe hier na plný úväzok, alebo máme aj iné povolanie, prípadne študujete?
Som externým študentom, a zvyšok času venujem tvorbe.
Pôsobíte v hernom štúdiu Geardice. Môžete ho bližšie predstaviť, priblížiť jeho históriu a aktuálnych členov? Ako máte rozdelené úlohy pri tvorbe aplikácií?
Naše vývojárske štúdio Geardice sa zaoberá hlavne tvorbou hier a aplikácií pre mobilné platformy. V roku 2010 sme začínali s tvorbou a vývojom webových stránok, e-shopov a portálov a postupne sme sa prepracovali do podoby, v ktorej fungujeme dnes. Mobilné aplikácie sme si vybrali práve kvôli širokému spektru možností, ktoré ponúkajú pre programátorov. Pochádzame a pôsobíme v Bratislave. To, čo robíme nás baví a aj v budúcnosti by sme chceli dať zo seba najviac, aby boli používatelia mobilných zariadení snami spokojní. Taktiež by sme chceli ukázať, že aj na Slovensku sa to dá.
Momentálne máme 4 členov, a to programátor, grafik, textová editorka a zvukár.
Úlohy sa samozrejme rozdeľujú podľa potreby. Ja mám na starosti programovanie a taktiež aj grafiku. Okrem mňa máme v tíme aj ďalšieho grafika – ktorý nám okrem iného pomáha aj s tvorbou promo videí. Ďalej je to textová editorka, ktorá má na starosti štylizáciu a gramatickú správnosť našich textov resp. článkov a pod. A aby sme sa nevyjadrovali ako hotentóti :P (ITčkari majú svoj vlastný jazyk a niekedy je fajn ak to niekto dokáže preložiť ostatným). A nakoniec zvukára, ktorý pre nás tvorí hudbu do našich aplikácií a hier.
Ste autorom niekoľkých hier, o ktorých sme na MojAndroid písali – napríklad Fluffy Ball alebo Hexamond. S veľkým záujmom sa stretol aj článok, v ktorom podrobne opisujete vývoj spomínanej hry Fluffly Ball. Koľko aplikácií ste už celkovo vytvorili a ktorá zožala najväčší úspech? Prípadne, ktorá je vaša obľúbená, na ktorú ste z určitého dôvodu najviac hrdý?
Veľmi radi by sme pokračovali s podobnými článkami o vývoji hier a aplikácií. Spolu sme vydali pre Android 7 hier/aplikácií. Najväčší úspech zatiaľ získala hra Picross Madness – maľované krížovky, avšak dúfame, že naša novinka Lightz (logická hra) ju predbehne a užívateľov môže zaujať hlavne svojím dizajnom, príjemnou hudbou a samozrejme jednoduchou hrateľnosťou. Osobne som najviac hrdý na hru, ktorá zatiaľ nebola vydaná, na ktorej vývoji s prestávkami pracujem už rok a veľmi sa teším na jej vydanie. Na názve sa ešte len pracuje, avšak prezradím, že fanúšikovia tankov si prídu na svoje (bude obsahovať Singleplayer, Multiplayer – Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag a Cooperative)
Čo považujete pri tvorbe hry alebo aplikácie za najťažšie a naopak, čo je len taká „brnkačka“ ? :-)
Najľahšie a najzábavnejšie je pre mňa finálne testovanie hry, kedy už človek vidí výsledok práce. Naopak najťažšie je podľa mňa vymyslieť mechanizmus – algoritmus na akom bude hra fungovať. Niekedy sú aj chvíle, kedy máte chuť celý projekt zahodiť a začať s niečím iným, no oplatí sa vydržať – výsledok stojí za to.
Vyvíjate okrem Androida aj pre iné mobilné platformy, prípadne to máte v úmysle?
Momentálne vyvíjame aj pre platformu iOS. O iných zatiaľ neuvažujeme, keďže Android a iOS sú najrozšírenejšie.
Nepociťujete pri vývoji aplikácií ako komplikáciu roztrieštenosť jeho verzií a množstvo rozlične vybavených a rôzne výkonných zariadení?
Komplikácia to určite je, preto je potrebné vytvárať aplikácie univerzálne, čo však stojí viac roboty a času. Aj napriek tomu sa snažíme ich vždy optimalizovať tak, aby bolo čo najviac spokojných užívateľov.
Ako je to s monetizáciou aplikácií? Vaše diela sú v obchode Google Play dostupné zdarma a financované len za zobrazovanie reklám. Stačí takýto príjem na adekvátne ohodnotenie vývojára a je dostatočnou protihodnotou za všetok ten čas a námahu pri vývoji hry?
Samozrejme, takýto príjem nestačí na adekvátne ohodnotenie programátora, no robíme, čo nás baví a veríme, že sa to časom zlepší. Príjemným potešením je aj samotné vydanie hry a následne pozitívne ohlasy od hráčov. A taktiež vyvíjame aplikácie a promo mikrostránky aj na zákazku.
Ste už skúsený vývojár, čo by ste odporúčali začínajúcim programátorom, ktorí majú záujem začať s tvorbou aplikácií pre Android?
Nenechajte sa odradiť, začiatky sú vždy tie najťažšie. Podľa mňa osobne je veľmi dobré začať po kúskoch. Napríklad pri hre Fluffy Ball sme začali tým, že ako prvé sme si spravili paralaxové pozadie, potom sme do toho zakomponovali pohyblivé objekty, pridali fyzikálny engine, vytvorili levely a v neposlednom rade finálny dizajn a zvuky, až sme sa dopracovali k finálnej verzií. Snažiť sa, skúšať a podarí sa! :)
Aké sú vaše plány do budúcnosti? Aké aplikácie chystáte a na akej hre, alebo aplikácii pracujete v súčasnosti? Ak nemôžete prezradiť detaily, môžete aspoň naznačiť, na čo sa môžu používatelia tešiť?
Najnovšie sme vydali hru Lightz. Ide o logickú hru, ktorej cieľom je pomocou kociek odrážať svetelné lúče do cieľových bodov. Pripravovaná hra je už spomínaná hra s tankami, ktorá bude podporovať aj lokálny multiplayer cez WiFi, ktorý ocenia hlavne hráči so zariadeniami s obmedzeným alebo so žiadnym prístupom na internet. Ako nedostatok vo väčšine hrách tohto typu pociťujeme nepodporovanie splitscreen módu (dvaja hráči na jednom zariadení pri rozdelenej obrazovke), a preto ho v našej hre budú môcť hráči naplno využívať. Prinesieme aj lákavé grafické spracovanie.
Obligátna otázka aj na záver: Aké hry a aplikácie používate vo svojom mobilnom zariadení vy sám (samozrejme, okrem tých vlastných:-) ?
Z aplikácií používam napríklad File Explorer a GoogleDrive. Čo sa hier týka naposledy ma veľmi zaujala hra Lost City a The Room séria. Určite odporúčam pre fanúšikov puzzle hier.