Téma, ktorá úzko súvisí s uchovávaním všetkej komunikácie, ktorú ako zákazníci vedieme sa otvára ako pandorina skrinka v obdobiach, kedy vznikne verejne pertraktovaná diskusia ohľadne nejakého problému. Väčšinou, ak súdy rozhodnú v určitom sledovanom prípade, alebo sa ukáže prípad, s ktorým prídu novinári a rozvíri inak tajomnú hladinu skrytého sveta operátorov a ich tajných miestností.
V polovici roka 2014 sa objavila téma, ktorá otvorila oči aj tým najmenej zainteresovaným zákazníkom, pretože sa dozvedeli, o polročnom a ročnom uchovávaní údajov o akejkoľvek ich komunikácie. Pričom toto operátor robil povinne, voči každému zákazníkovi a to bez tohto, že by na to bol osobitný dôvod (ak odhliadneme od uloženej povinnosti v zákone o elektronických komunikáciách). Avšak tieto údaje sa uchovávali bez pohnútky v podobe sledovania danej osoby pre účely trestného stíhania, alebo podobného vážneho záujmu štátnych orgánov. Operátor uchovával počas šiestich mesiacov údaje o pripojení k internetu (vrátane e-mailu a telefonovania) a po dobu dvanástich mesiacov každú ďalšiu komunikáciu, teda aj telefonovanie a SMS správy.
Na zásah nášho Ústavného súdu prišlo k pozastaveniu účinnosti týchto ustanovení zákona o elektronických komunikáciách a práve doba uchovávania sa úplne odstránila.
Nedoriešené ostalo počas posledného roka, čo s údajmi, ktoré operátor zbieral ku dňu zákazu. Objavili sa totiž názory, že zmazať ich nemusí, teda zbieral ich legálne. Osobne sa prikláňam k názoru, že tieto dáta bolo nutné zmazať, pretože sa vyjadrila ich nezákonnosť, aj keď sa tak stalo až po tom, ako ich už mali vo svojej databáze.
Dôležitá poznámka smeruje aj k obsahu. Mnohé názory sa totiž naivne domnievajú, že uchovávané údaje obsahujú aj konkrétnu komunikáciu. Tak tomu však nebolo, no napriek tomu sa dalo až s 90% istotou stanoviť, kde sa daná osoba pohybuje, ako dlho a s kým volá a teda dal sa stanoviť okruh rodiny, známych alebo spolupracovníkov.
Dnes už operátor teda údaje o nás neuchováva po dobu dlhých mesiacov a bez osobitnej príčiny a zároveň na základe súhlasu súdu ich ani nesmie poskytovať. Čiže, ak Vaše údaje o veškerej komunikácii prúdia okrem smeru od nás k našim známym alebo obchodným partnerom aj iným smerom alebo k iným ušiam, máte vážny problém. Súd totiž vydáva súhlas iba v prípadoch, kedy je sledovanie komunikácie nutné, najmä pri trestných činoch. O tom sa samozrejme dozviete až následne.
A čo konkrétny rozsah údajov? Tu je, operátor dnes vie zadovážiť najmä údaje o:
- telefónnom čísel volajúceho, vrátane kompletných osobných údajov, ktoré o Vás operátor má k dispozícii a má priradené k danému telefónnemu číslu,
- časy a dĺžky hovorov,
- IP adresa (dynamická a tiež statická),
- lokalizačné údaje času a miesta hovoru,
- užívateľské označenie účastníka v sieti internet,
- adresy web stránok, ktoré ste navštívili alebo aj
- IMEI účastníkov hovoru
Ak už pošlete SMS správu, uskutočníte hovor, alebo pošlete e-mail, operátor (a to nie len ten mobilný) vie získať a poskytnúť k tejto komunikácii detaily. Vždy však iba na základe súhlasu súdu. Operátor teda dáta o komunikácii už neuchováva automaticky, čo zásah do osobných údajov stavia do lepšieho svetla a ak zrovna nepáchate trestný čin, o komunikácii vedia iba jej účastníci, nik iný.
Na túto citlivú tému sme sa pýtali aj našich mobilných operátorov. Ich oficiálne vyjadrenia k tejto téme prikladáme nižšie.
Orange: “Dnes už operátori nie sú povinní plošne uchovávať tzv. prevádzkové údaje, ktoré sa generujú pri využívaní tej ktorej elektronickej komunikačnej službe a to počas predpísanej doby a v predpísanej kvalite. Zásadná zmena legislatívy spočíva v tom, že orgán činný v trestnom konaní na základe príkazu súdu môže nariadiť operátorovi uchovávať údaje toho účastníka, resp. užívateľa služby, ktorý je identifikovaný v príkaze, a to iba po určitú časovo obmedzenú dobu. Ide teda o uchovávanie do budúcnosti od momentu doručenia príkazu súdu a selektívne vo vzťahu ku konkrétnemu užívateľovi.
O2: “Vždy postupujeme v súlade s platnou legislatívou. Pre potreby fakturácie a prípadnej reklamácie prevádzkové údaje archivujeme, po uplynutí tohto účelu ich okamžite mažeme.”
4ka: “Spoločnosť SWAN Mobile, a.s., sa v tejto oblasti striktne riadi príslušnými predpismi legislatívy.”
Telekom: “Slovak Telekom si aj v tomto smere plní všetky zákonné povinnosti.”
Za nulové súkromie čo ponúkajú, by mali poskytovať všetky služby, neobmedzené za 1€ mesačne! Aj to by bolo veľa.
…v každom prípase je neveriť a radšej používať napr.app ” Signal “.
…plus Orbot (tor pre android), alebo VPN. Signal samotny len sifruje, ale neskryje s kym komunikujes. Ale ak mas tor, mozu ta vsetci milovat aj s ich sledovanim…
Treba komunikovat cez apk Telegram,Signal,na cloud pouzivat Mega,zmazat alebo zmrazit apk spravy alebo sms nepouzivat vobec.Pokial je moznost treba urobit root,nainstalovat Xprivacy a zakazat co sa da.
Do vasho sukromia je kazdemu velke Ho..no.
hej lebo uz len teba si operator vytipoval a sleduje kazdy tvoj prd. super
Ako musím povedať že som v tomto dosť skeptický nakoľko naozaj neviem čo robia resp robili s našimi údajmi ale jedno je jasné pokiaľ by ich aj uchovávali ale vydali by ich len na požiadanie súdu prečo nie keď sú to len prevádzkové údaje a nie priamo záznamy komunikácií teda správy resp nahratý rozhovor nakoľko by to mohlo dosť pomôcť vyšetrovaniu kedy by hneď boli nejaké dáta a netrebalo by čakať než nejaké budú a to by aj dotyčný už mohol vedieť že ho asi sledujú a tak sa aj zabezpečiť. A na oplátku keby bol podozrivý aj niekto nevinný toto by mu mohlo zabezpečiť alibi …
Čiže, údaje môže operátor vydať iba po povolení súdom. Ide aj o prípad, keď si údaje vyžiada samotný klient, čiže majiteľ konkrétneho čísla?