Valentín síce nie je úplne tradičný slovenský sviatok, no aj tak ho Slováci radi využívajú ako príležitosť na obdarovanie svojich polovičiek. Banka mBank pripravila medziročné porovnanie trendov nakupovania v tento špeciálny deň. Ukazuje sa, že naše preferencie sa dokážu dramaticky zmeniť aj za 12 mesiacov.
Čo kupujeme viac a čo menej?
Ako vlani, tak aj v predminulom roku vyťahovali Slováci platobné karty najmä pri kúpe pozvánok do kina a divadla. Takýto valentínsky darček si na sviatok zamilovaných kúpilo v roku 2016 o 180 % viac ľudí ako v bežné dni, minulý rok zaľúbenci urobili o 150 % viac nákupov vstupeniek. Slováci si však vyznania lásky nechávali aj na romantické večere. V reštauráciách sa na sviatok zaľúbených platilo v roku 2016 o 71 % viac ako napríklad týždeň pred ním. Vyznania pri dobrom jedle však strácajú na popularite. Vlani sa totiž na valentínsku večeru pri sviečkach minulo len o 45 % viac ako 7. februára.
Minulý rok bol oproti roku 2016 slabší na romantiku pri filme či pri večeri aj u našich západných susedov. Kým v roku 2016 kúpili Česi na Valentína raz toľko vstupeniek ako bežne, vlani ich kúpili prekvapivo o 12 % menej. Ani rande pri romantickej večeri nemalo vlani taký úspech ako rok predtým. Počet platieb v reštauráciách sa na Valentína v porovnaní so všednými dňami takmer vôbec nelíšil.
Na atraktivite v priebehu rokov stratilo aj oblečenie, napríklad príťažlivá spodná bielizeň. V roku 2016 na ňu Slováci minuli o tretinu viac, minulý rok však len o 5 % v porovnaní s predchádzajúcim týždňom. Podobný trend vidíme aj v Čechách. Nie je však vylúčené, že darčeky si chceli zaľúbenci kúpiť v predstihu.
Z roka na rok klesol aj počet nákupov bytových či handmade doplnkov. V Čechách však tieto produkty nemajú ani zďaleka takú obľubu ako u nás. Kým u nás sa oproti bežnej predajnosti na Valentína predávali o 25 % a 16 % viac, u susedov to bol v roku 2016 nárast len o 6 % a takmer bez rozdielu v minulom roku.
Obľúbenosť parfumov či kytíc rastie
Čoraz viac si Slováci na Valentína doprajú oddych pri relaxačnom pobyte a Deň zaľúbených trávia ubytovaní v hoteloch. V porovnaní so siedmym februárom tu v roku 2016 platili kartou o 73 % viac, vlani sa platby navýšili ešte o percento. Viac Slováci investujú aj do parfumov či inej drogérie. Platby narástli z roka na rok z 25% na 35% oproti platbám z bežného dňa. Úplne iné trendy však vidíme v Čechách. V hoteloch sa v minulom roku na Valentína platilo dokonca menej ako v bežný deň, rovnako je to aj pri drogérii. Tá však mala u západných susedov mimoriadnu obľubu v roku 2016, keď bolo platieb kartou v drogériách o 73 % viac.
Obrovský nárast medzi rokmi 2016 a 2017 môžeme vidieť pri službách, kam patrí napríklad kvetinárstvo. Kým v roku 2016 vsadilo na kvety len o 27 % viac Slovákov ako bežne, vlani ich počet stúpol až na 78 % oproti bežným nákupom.
Krajina | Slovensko | Česko | ||
Rok | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 |
Kiná a divadlá | 180% | 150% | 101% | -12% |
Hotely | 73% | 74% | 14% | -2% |
Reštaurácie | 71% | 45% | 58% | 0% |
Oblečenie | 33% | 5% | 23% | 1% |
Jedlo a pitie | 31% | 51% | 27% | 2% |
Služby | 27% | 78% | 26% | -6% |
Drogéria | 25% | 35% | 73% | -5% |
DIY a doplnky | 25% | 16% | 6% | 0% |
*porovnanie dňa 14.2. daného roku s dňom 7.2. toho istého roka |
Ako ďalej vyplynulo z analýzy mBank, čoraz viac Slovákov oslavuje Valentína pri domácej romantike. Láskyplné chvíľky spestruje dobrá večera, bonboniéra či víno. Kým v roku 2016 minuli Slováci na jedlo a pite o 31 % viac ako v bežné dni, vlani vytiahli kreditné karty o 51 % viac. Ako vy potešíte svoju polovičku je len na vás. Vyznania lásky by sa však nemali obmedzovať len na jeden deň v roku. Bozkami, objatiami a peknými slovami by sme sa mali zahŕňať dennodenne.