Trendy nakupovania valentínskych darčekov sa menia

pixabay.com

Valentín síce nie je úplne tradičný slovenský sviatok, no aj tak ho Slováci radi využívajú ako príležitosť na obdarovanie svojich polovičiek. Banka mBank pripravila medziročné porovnanie trendov nakupovania v tento špeciálny deň. Ukazuje sa, že naše preferencie sa dokážu dramaticky zmeniť aj za 12 mesiacov.

Náš tip
Mobilná aplikácia mBank 3.0 Jednoduchosť a efektivita vo vrecku!

Čo kupujeme viac a čo menej?

Ako vlani, tak aj v predminulom roku vyťahovali Slováci platobné karty najmä pri kúpe pozvánok do kina a divadla. Takýto valentínsky darček si na sviatok zamilovaných kúpilo v roku 2016 o 180 % viac ľudí ako v bežné dni, minulý rok zaľúbenci urobili o 150 % viac nákupov vstupeniek. Slováci si však vyznania lásky nechávali aj na romantické večere. V reštauráciách sa na sviatok zaľúbených platilo v roku 2016 o 71 % viac ako napríklad týždeň pred ním. Vyznania pri dobrom jedle však strácajú na popularite. Vlani sa totiž na valentínsku večeru pri sviečkach minulo len o 45 % viac ako 7. februára.

Minulý rok bol oproti roku 2016 slabší na romantiku pri filme či pri večeri aj u našich západných susedov. Kým v roku 2016 kúpili Česi na Valentína raz toľko vstupeniek ako bežne, vlani ich kúpili prekvapivo o 12 % menej. Ani rande pri romantickej večeri nemalo vlani taký úspech ako rok predtým. Počet platieb v reštauráciách sa na Valentína v porovnaní so všednými dňami takmer vôbec nelíšil.

Na atraktivite v priebehu rokov stratilo aj oblečenie, napríklad príťažlivá spodná bielizeň. V roku 2016 na ňu Slováci minuli o tretinu viac, minulý rok však len o 5 % v porovnaní s predchádzajúcim týždňom. Podobný trend vidíme aj v Čechách. Nie je však vylúčené, že darčeky si chceli zaľúbenci kúpiť v predstihu.

Z roka na rok klesol aj počet nákupov bytových či handmade doplnkov. V Čechách však tieto produkty nemajú ani zďaleka takú obľubu ako u nás. Kým u nás sa oproti bežnej predajnosti na Valentína predávali o 25 % a 16 % viac, u susedov to bol v roku 2016 nárast len o 6 % a takmer bez rozdielu v minulom roku.

Obľúbenosť parfumov či kytíc rastie

Čoraz viac si Slováci na Valentína doprajú oddych pri relaxačnom pobyte a Deň zaľúbených trávia ubytovaní v hoteloch. V porovnaní so siedmym februárom tu v roku 2016 platili kartou o 73 % viac, vlani sa platby navýšili ešte o percento. Viac Slováci investujú aj do parfumov či inej drogérie. Platby narástli z roka na rok z 25% na 35% oproti platbám z bežného dňa. Úplne iné trendy však vidíme v Čechách. V hoteloch sa v minulom roku na Valentína platilo dokonca menej ako v bežný deň, rovnako je to aj pri drogérii. Tá však mala u západných susedov mimoriadnu obľubu v roku 2016, keď bolo platieb kartou v drogériách o 73 % viac.

Obrovský nárast medzi rokmi 2016 a 2017 môžeme vidieť pri službách, kam patrí napríklad kvetinárstvo. Kým v roku 2016 vsadilo na kvety len o 27 % viac Slovákov ako bežne, vlani ich počet stúpol až na 78 % oproti bežným nákupom.

Krajina Slovensko Česko
Rok 2016 2017 2016 2017
Kiná a divadlá 180% 150% 101% -12%
Hotely 73% 74% 14% -2%
Reštaurácie 71% 45% 58% 0%
Oblečenie 33% 5% 23% 1%
Jedlo a pitie 31% 51% 27% 2%
Služby 27% 78% 26% -6%
Drogéria 25% 35% 73% -5%
DIY a doplnky 25% 16% 6% 0%
*porovnanie dňa 14.2. daného roku s dňom 7.2. toho istého roka

Ako ďalej vyplynulo z analýzy mBank, čoraz viac Slovákov oslavuje Valentína pri domácej romantike. Láskyplné chvíľky spestruje dobrá večera, bonboniéra či víno. Kým v roku 2016 minuli Slováci na jedlo a pite o 31 % viac ako v bežné dni, vlani vytiahli kreditné karty o 51 % viac. Ako vy potešíte svoju polovičku je len na vás. Vyznania lásky by sa však nemali obmedzovať len na jeden deň v roku. Bozkami, objatiami a peknými slovami by sme sa mali zahŕňať dennodenne.

Disqus Comments Loading...