MojAndroid

Valentín síce nie je úplne tradičný slovenský sviatok, no aj tak ho Slováci radi využívajú ako príležitosť na obdarovanie svojich polovičiek. Banka mBank pripravila medziročné porovnanie trendov nakupovania v tento špeciálny deň. Ukazuje sa, že naše preferencie sa dokážu dramaticky zmeniť aj za 12 mesiacov.

Náš tip
Mobilná aplikácia mBank 3.0 Jednoduchosť a efektivita vo vrecku!

Čo kupujeme viac a čo menej?

Ako vlani, tak aj v predminulom roku vyťahovali Slováci platobné karty najmä pri kúpe pozvánok do kina a divadla. Takýto valentínsky darček si na sviatok zamilovaných kúpilo v roku 2016 o 180 % viac ľudí ako v bežné dni, minulý rok zaľúbenci urobili o 150 % viac nákupov vstupeniek. Slováci si však vyznania lásky nechávali aj na romantické večere. V reštauráciách sa na sviatok zaľúbených platilo v roku 2016 o 71 % viac ako napríklad týždeň pred ním. Vyznania pri dobrom jedle však strácajú na popularite. Vlani sa totiž na valentínsku večeru pri sviečkach minulo len o 45 % viac ako 7. februára.

Minulý rok bol oproti roku 2016 slabší na romantiku pri filme či pri večeri aj u našich západných susedov. Kým v roku 2016 kúpili Česi na Valentína raz toľko vstupeniek ako bežne, vlani ich kúpili prekvapivo o 12 % menej. Ani rande pri romantickej večeri nemalo vlani taký úspech ako rok predtým. Počet platieb v reštauráciách sa na Valentína v porovnaní so všednými dňami takmer vôbec nelíšil.

Na atraktivite v priebehu rokov stratilo aj oblečenie, napríklad príťažlivá spodná bielizeň. V roku 2016 na ňu Slováci minuli o tretinu viac, minulý rok však len o 5 % v porovnaní s predchádzajúcim týždňom. Podobný trend vidíme aj v Čechách. Nie je však vylúčené, že darčeky si chceli zaľúbenci kúpiť v predstihu.

Z roka na rok klesol aj počet nákupov bytových či handmade doplnkov. V Čechách však tieto produkty nemajú ani zďaleka takú obľubu ako u nás. Kým u nás sa oproti bežnej predajnosti na Valentína predávali o 25 % a 16 % viac, u susedov to bol v roku 2016 nárast len o 6 % a takmer bez rozdielu v minulom roku.

Obľúbenosť parfumov či kytíc rastie

Čoraz viac si Slováci na Valentína doprajú oddych pri relaxačnom pobyte a Deň zaľúbených trávia ubytovaní v hoteloch. V porovnaní so siedmym februárom tu v roku 2016 platili kartou o 73 % viac, vlani sa platby navýšili ešte o percento. Viac Slováci investujú aj do parfumov či inej drogérie. Platby narástli z roka na rok z 25% na 35% oproti platbám z bežného dňa. Úplne iné trendy však vidíme v Čechách. V hoteloch sa v minulom roku na Valentína platilo dokonca menej ako v bežný deň, rovnako je to aj pri drogérii. Tá však mala u západných susedov mimoriadnu obľubu v roku 2016, keď bolo platieb kartou v drogériách o 73 % viac.

Obrovský nárast medzi rokmi 2016 a 2017 môžeme vidieť pri službách, kam patrí napríklad kvetinárstvo. Kým v roku 2016 vsadilo na kvety len o 27 % viac Slovákov ako bežne, vlani ich počet stúpol až na 78 % oproti bežným nákupom.

Krajina Slovensko Česko
Rok 2016 2017 2016 2017
Kiná a divadlá 180% 150% 101% -12%
Hotely 73% 74% 14% -2%
Reštaurácie 71% 45% 58% 0%
Oblečenie 33% 5% 23% 1%
Jedlo a pitie 31% 51% 27% 2%
Služby 27% 78% 26% -6%
Drogéria 25% 35% 73% -5%
DIY a doplnky 25% 16% 6% 0%
*porovnanie dňa 14.2. daného roku s dňom 7.2. toho istého roka

Ako ďalej vyplynulo z analýzy mBank, čoraz viac Slovákov oslavuje Valentína pri domácej romantike. Láskyplné chvíľky spestruje dobrá večera, bonboniéra či víno. Kým v roku 2016 minuli Slováci na jedlo a pite o 31 % viac ako v bežné dni, vlani vytiahli kreditné karty o 51 % viac. Ako vy potešíte svoju polovičku je len na vás. Vyznania lásky by sa však nemali obmedzovať len na jeden deň v roku. Bozkami, objatiami a peknými slovami by sme sa mali zahŕňať dennodenne.

15.2.2018

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+